گوناگون

برگزاری اولین نشست احزاب و تشکل‌های سیاسی خراسان رضوی

ر اولین نشست احزاب و تشکل‌های سیاسی خراسان رضوی با استاندار مطرح شد؛

انتصابات استان تابع فشار و تهدیدات نمایندگان استان نباشد

اولین نشست احزاب و تشکل‌های سیاسی استان با استاندار خراسان رضوی شب گذشته برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خراسان، در این نشست حجت‌الاسلام علی عجم، عضو مجمع روحانیون مبارز شاخه خراسان رضوی گفت: دیدگاه‌های تنگ، تکثر در باب احزاب را بر نمی‌تابند و بر تک صدایی، تک حزبی و تنگ کردن دایره سایر احزاب اصرار می‌ورزند.

وی با اشاره به دو جریان سیاسی عمده که در کشور شکل گرفته است، گفت: اگر احزاب در جامعه نهادینه شده باشد مردم با آگاهی کامل در یکی از این دو جریان قرار می‌گیرند؛ در چنین جامعه‌ای ابهام آفرینی، تهمت، افترا و دروغ کارآیی خود را از دست می‌دهد؛ اما در جامعه‌ای که احزاب نهادینه نشده باشند، نقش مردم در تعیین سرنوشت‌شان کم رنگ شده و جوسازی، پول و زور تعیین کننده می‌شود.

دبیر مجمع روحانیون مبارز خراسان رضوی راه برون رفت از چالش‌های احزاب را توجه به این اصل که در نظام مردم سالاری دینی نیز به رسمیت شناخته شده است دانست که نظر مردم در نظارت، نقد، جابه‌جایی و تشکیل حکومت اصل است.

عجم گفت: کار سیاسی در قالب تشکل‌های مردمی از ضرورت‌های جامعه انسانی است و پایه اساسی مردم سالاری دینی و دموکراسی است.

وی به عنوان مسئول دوره‌ای شورای احزاب اصلاح طلب استان خراسان رضوی از عدم توجه به مطالبه اکثریت و عدم تغییر مدیران دولتی مخصوصا فرمانداران انتقاد کرد و گفت: با توجه به فرموده مقام معظم رهبری که رای مردم حق الناس است باید به رای و نظر اکثریت مردم اهمیت بیشتری بدهند.

در ادامه این نشست، محمدجواد آرین‌منش دبیر جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری خراسان رضوی گفت: در نبود احزاب و تشکل‌های سیاسی قدرتمند در کشورمان که به طور متوسط در هر سال یک انتخابات داریم، تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد دیگری مانند هیات‌های مذهبی، لیست‌های انتخاباتی منتشر می‌کنند که هیچ پشتوانه‌ای ندارد و کسی مسئولیت فعالیت‌های آن نماینده را پس از انتخاب برعهده نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: احزاب، نمایندگان خود را هدایت و کنترل می‌کنند و باعث ارتباط آنها با جامعه می‌شوند و تغذیه فکری آنان را بر عهده دارند، هم‌چنین احزاب بزرگ برنامه‌های مختلفی درحوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دارند و نتایج و مسئولیت این طرح‌ها را می‌پذیرند.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: یکی از دلایل نبود احزاب قوی در ایران ضرباتی است که بعد از انقلاب برخی از تشکل‌ها به کشور وارد کرده‌اند و باعث مردم گریزی شدند؛ در حال حاضر عضویت در احزاب به ضدارزش تبدیل شده و بزرگان کشور افتخار می‌کنند که در هیچ حزبی حضور ندارند.

به گزارش ایسنا در ادامه اولین نشست احزاب و تشکل‌های سیاسی خراسان رضوی با استاندار، محمدعلی گندمی، عضو مجمع مشورتی اصلاح طلبان خراسان رضوی اظهار کرد: منتقدین دولت در یک سال گذشته تنها به وقت کشی و درگیر کردن مدیران به مسائل سطحی مشغول بودند؛ ما شاهد هیچ همراهی در اجرای برنامه‎های دولت از سوی منتقدین نبودیم؛ وقتی یک وزیر از شش روز کاری 3 روز در مجلس است برای پاسخ به نمایندگان، جز وقت کشی نامی بر این کار نمی‌توان گذاشت.

دولت وعده‌های انتخاباتی خود را عملی کند

گندمی ادامه داد: دولت نمی‌تواند همزمان هم جواب منتقدین را بدهد و هم نیازهای بدنه اجتماعی خود را فراهم کند؛ این خیال خامی است که می‌توان تنها با کسب نظر منتقدین حکومت را اداره کرد.

وی در ادامه افزود: مشروعیت یک دولت از نقد و نفع دولت گذشته به دست نمی‌آید، بلکه این مشروعیت باید ایجاد شود؛ دولت اعتدال با شعارهای نزدیک به اصلاحات ما را با خود همسو کرده است و ما انتظار داریم که دولت وعده‌های انتخاباتی خود را عملی کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: احزاب و تشکل‌های دولت‌ساخته، باعث گریز مردم از فعالیت سیاسی می‌شوند، احزاب مدنی حذف شده و زمینه فساد در کشور فراهم می‌شود؛ اگر احزاب توانا و قدرتمند بتوانند آزادانه و در چارچوب قوانین فعالیت کنند آن گاه دموکراتیک بودن جامعه به اثبات می‌رسد.

گندمی مشارکت گسترده سیاسی، مشروعیت، یکپارچگی ملی، مدیریت منازعات، جامعه پذیری و گسترش آگاهی سیاسی مردم را از نتایج مثبت وجود احزاب در کشور دانست که در نهایت باعث بالا رفتن امنیت ملی جامعه می‌شود.

این عضو مجمع مشورتی اصلاح طلبان خراسان رضوی در انتها با اشاره به این‌که اگر در جامعه‌ای یک جریان خاص و احزاب وابسته به آن از حمایت سیاسی و مصونیت برخوردار باشند فعالیت سیاسی با نقص همراه است، گفت: در حال حاضر به دلیل این نقص هزینه فعالیت سیاسی اصلاح طلبان بسیار بالا رفته است.

حسن امینی، مسوول بنیاد امید ایرانیان خراسان رضوی نیز در این نشست اظهار کرد: این‌که در کشور برخی خود را تجلی اسلام می‌دانند و افراد مقابل خود را مخالف اسلام می‌شمارند برای جامعه سیاسی بسیار خطرناک است؛ همه ما در درون یک نظام هستیم و این موضوع که هر کسی انتقاد و یا اختلافی با ما دارد را مخالف نظام بدانیم و هر روز عده‌ای را از حلقه یاران انقلاب کنار بگذاریم موضوع پسندیده‌ای نیست.

امینی در ادامه گفت: در انتخابات، اکثریت جامعه مشی اعتدال و اصلاحات را انتخاب کردند و مقتضی است نمایندگان مجلس و سایر اصولگرایان که حامی کاندیدای دیگری بوده‌اند نظر اکثریت را محترم شمرده و با دولت همکاری کنند.

فضای استان برای فعالیت بیشتر تشکل‌ها تلطیف یابد

وی در ادامه بیان کرد: استانداری باید به عنوان نماینده حکومت در استان، مدافع حقوق تمامی دیدگاه‌های سیاسی باشد که در چارچوب قانون اساسی فعالیت می‌کنند؛ توجه به مناسبات مردم و دولت و تقویت آن به خصوص عقبه‌ای که در انتخاب رئیس جمهور نقش داشتند امر بسیار مهمی است؛ انتظار ما تلطیف فضای استان برای فعالیت بهتر و بیشتر تشکل‌هاست، با این نگاه که احزاب و تشکل‌ها نه تنها خطری برای انقلاب نیستند، بلکه گره‌گشای مسائل و مشکلات می‌باشند.

این فعال سیاسی احترام به حق و رای حریم مردم را سه مولفه‌ای دانست که باید مدنظر نهادهای انتظامی، امنیتی و قضایی استان باشد.

امینی ادامه داد: ما به عنوان کسانی که در انتخابات در جهت پیروزی آقای روحانی تلاش کردیم وظیفه خود می‌دانیم از ایشان در جهت تحقق وعده‌هایی که در دوران انتخابات دادند حمایت کنیم؛ تحقق وعده‌ها ممکن نیست مگر با استفاده از نیروهایی که به این وعده‌ها و مشی اعتدال آقای روحانی اعتقاد دارند.

وی افزود: در استان در موضوع انتصابات که به کندی پیش می‌رود انتظار داریم استانداری از حقوق اکثریت مردم دفاع کند و تابع فشار، رایزنی و تهدیدات نمایندگان مجلس نباشد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا