گوناگون

بندهای آبخیزداری راهکاری در راستای ذخیره آب و مهار سیلاب/ احداث 107 بند ذخیره آب در استان سمنان

محمد هادی نوچه در گفتگو با خبرنگار مهر احداث بندهای ذخیره ای خاکی و سنگ، ملاتی را یکی از راه‌های استفاده از آب باران در مناطق خشک مانند استان سمنان ذکر کرد و افزود: به همین منظور معاونت آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اقدام به انجام این کار کرده است.

به گفته وی، تعداد 107 مورد بندهای ذخیره ای آبی و خاکی طی 15 سال گذشته درحوزه های آبخیز استان سمنان توسط معاونت آبخیزداری اداره کل برای ذخیره آب و نزولات آسمانی و نیز مهار سیلاب احداث شده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان اینکه بندهای خاکی احداث شده گنجایش ذخیره‌سازی 17 میلیون مترمکعب آب را دارد تصریح کرد: این بندها از هدر رفت روان‌ آبهای سطحی جلوگیری و از بروز سیل در منطقه جلوگیری کرده است.

همچنین به گفته نوچه، احداث بند های ذخیره ای موجب تقویت سفره‌های آبهای زیرزمینی، تقویت پوشش گیاهی و بسیاری فوائد دیگر می شود که حتی در مناطقی همچون بهورد شهرستان گرمسار و فولاد محله شهرستان مهدیشهر احداث این بندها موجب اشتغالزایی و کسب درآمد برای اهالی شده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در خاتمه، اجرای عملیات آبخیزداری در حفظ و صیانت از منابع آبی و خاکی کشور را مهم دانست و افزود: باید با نگاه همه جانبه نگر عملیات آبخیزداری در کشور اجرا شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا