گوناگون

حکایت خانه نیمه کاره مطبوعات کرمان/ فلاح: منتظر ابلاغ اساسنامه وزارتخانه هستیم

به گزارش خبرنگار مهر، سالها از تشکیل نخستین خانه مطبوعات استان کرمان می‌گذرد و در اکثر زمان‌هایی که این خانه فعال بوده عملکرد قابل قبولی از این خانه برجای مانده است اما هر بار پس از فعال شدن و گذشت مدتی کوتاه خانه مطبوعات دست خوش اختلافات داخلی و گاه دخالتهای نا بجا شده  درنهایت دربهای خانه ای که تنها امید خبرنگاران برای رسیدگی به خواست‌های صنفی است بسته شده است.

حکایت باز و بسته شدن درهای خانه مطبوعات کرمان قصه‌ای تلخ است که اکثرا توسط افرادی رقم میخورد که منافع خود را در گرو جهت دهی به مطبوعات می بینند اما کسی به این نکته توجه نمی کند که خانه مطبوعات تنها نقطه امید خبرنگاران و فعالان رسانه ای برای رسیدگی به مشکلات متعدد صنفی است.

جالب اینکه به دلیل ماهیت کار رسانه‌ای و اقتصاد ضعیف بسیاری از رسانه‌های استان کرمان فعالان این عرصه با حجم بالایی از مشکلات مواجه هستند که این مشکلات سالهاست راکد مانده و یا مورد بی‌توجهی مدیران قرار گرفته است. هر گاه نیز که مسئولان استان اراده ای برای رفع مشکلات خبرنگاران داشته اند نگاه‌های سیاسی و منافع شخصی اجازه همگرایی و همراهی را به رسانه ‌ها نداده است.

گام محکم ارشاد برای افزایش کیفیت نشریات محلی

تا چند روز قبل استان کرمان 180 مجوز نشریه محلی داشت که باید به این آمار ده‌ها دفتر رسانه‌های ملی و همچنین تعداد قابل توجه خبرگزاری‌ها را نیز اضافه کنیم.

هر چند تعداد این رسانه‌ها در مقایسه با جمیعت استان کرمان بسیار زیاد و غیرمتعارف است اما با بررسی سطحی نشریات نیز می‌توان به این مهم پی‌برد که کمترین میزان تولید محتوی در این نشریات صورت می‌گیرد و در نهایت اقدام به باز نشر مطالب خبرگزاری‌ها و حتی اخبار ملی می‌کنند در حالی که تولید اخبار بومی در این نشریات بسیار اندک است.

اکثر نشریات کرمان دو برگه‌ای هستند و ترتیب زمان چاپ را نیز رعایت نمی‌کنند وضعیت به گونه‌ای است که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در گفتگو با مهر خبر از لغو مجوز نشر 20 نشریه استان کرمان داده است.

وضعیت رسانه‌های کرمان باید اصلاح شود

فرشید فلاح در خصوص وضعیت نشریات و رسانه‌های کرمان افزود: آنچه که مسلم است بسیاری اعتقاد دارند وضعیت نشریات استان کرمان مساعد نیست و باید این مشکلات ساماندهی و رفع شود.

وی تصریح کرد: اراده بخش فرهنگی نیز حمایت و کیفیت بخشی به نشریات محلی است و به نظر نمی رسد که کمیت بالای نشریات محلی در ارتقاء جایگاه مطبوعات تاثیر گذار بوده باشد.

رسانه‌ها در راه‌اندازی خانه مطبوعات نقش آفرین باشند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان ادامه داد: راه اندازی مجدد خانه مطبوعات استان کرمان نیز مطابق سیاستهای دولت جدید در دستور کار قرار دارد و این امر به زودی انجام می شود اما آنچه که اهمیت دارد اراده رسانه ها برای راه اندازی مجدد خانه مطبوعات استان کرمان است.

IMG13484399

وی خاطرنشان کرد: ما منتظر ابلاغ اساسنامه جدید خانه مطبوعات هستیم که باید از سوی وزارت خانه منتشر شود و هم اکنون نیز این اساسنامه برای اظهار نظر فعالان رسانه ای بر روی سایت وزارت خانه قرار گرفته است و انتظار داریم رسانه های کرمان با بررسی این اساسنامه نظرات خود را اعلام کنند تا پس از بررسی نظرات اساسنامه جدید تائید و ابلاغ شود.

فلاح گفت: اینکه گفته می شود که این اساسنامه خانه را دولتی می کند امری قابل قبول نیست چون اساسنامه اصناف مختلف ابتدا مورد تائید بخش دولتی قرار میگیرد و در نهایت این خود صنف است که در چارچوب اساسنامه وارد می شوند و امور خود را پیش می‌برند.

خواسته‌های صنفی خبرنگاران در مقابل اختلافات رسانه‌ای قربانی شده است

وی گفت: متاسفانه در خصوص خانه مطبوعات کرمان شاهد برخی اختلافها بین اعضا هستیم و همین موضوع موجب می شود در خواستهای صنفی اعضا دنبال نشود و ضرر این امر نیز متوجه فعالان بخش رسانه می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان ادامه داد: تنها وحدت بین رسانه ها از افکار و سلیقه های سیاسی مختلف است که میتواند مشکل خانه مطبوعات را برطرف کند.

فلاح گفت: در همین راستا تا کنون با گروه‌های مختلفی که در گذشته در خانه مطبوعات فعال بوده اند جلسات متعددی تشکیل شده است و نظرات تمامی این افراد اخذ شده و انتظار داریم به جای ورود به خاطرات تلخ گذشته خانه مطبوعات به آینده روشن ان فکر کنیم.

وی گفت: این را هم باید گفت که در گذشته اقدامات مناسبی نیز در دوره های مختلف صورت گرفته که موجب پر رنگ شدن اقدامات خانه مطبوعات کرمان در کشور شده است اما باید با کنار گذاشتن اختلافات در راستای همفکری و هم افزایی پیش برویم.

زمینه تشکیل خانه مطبوعات را فراهم می کنیم

وی تعاونی چاپ، مسکن و برگزاری کلاسهای فنی و آموزشی را از جمله اقدامات موثر خانه مطبوعات در دوره های گذشته دانست و گفت: قصد داریم تا زمینه تشکیل مجدد خانه مطبوعات را مهیا کنیم.

وی گفت: به هیچ عنوان دنبال اعمال نظرات شخصی در خانه مطبوعات نیستیم و تنها به رای فعالان رسانه ای در خانه مطبوعات احترام خواهیم گذاشت در حقیقت ارشاد در کنار رای خبرنگاران خواهد بود و در راستای حش مشکلات صنفی انها را حمایت می کنند.

وی گفت: ما باید در خانه مطبوعات به رای خبرنگاران احترام بگذاریم و انتخاباتی سالم و به دور از نظرات شخصی برگزار کنیم.

اجازه سوء استفاده را نمی دهیم

فلاح در خصوص نحوه برگزاری انتخابات نیز گفت: هیئت موسس خانه مطبوعات صحت فعالیت افرادی را که در انتخابات شرکت خواهند کرد را تائید می کند و ملاک ما نیز برای رای دهی تائید هیئت موسس خواهد بود و اینگونه از ورود افرادی که فعالیتی در این عرصه ندارند و سوء استفاده های احتمالی جلوگیری خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: باید مطبوعات را به سمت وحدت سوق دهیم و با هر حرکتی که موجب اختلاف شود مخالفت می کنیم و اجازه چنین کارهایی را نمی دهیم.

در صدد راه انداز یک روزنامه قوی در کرمان هستیم

مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی استان کرمان گفت: اکثر نشریات ما دو صفحه ای است و در حقیقت کیفیت مورد توجه قرار ندارد و این مسئله باید رفع شود به همین منظور تعدادی از مسئولان نشریات محلی را دعوت کرده ایم و سعی داریم هماهنگی لازم بین این افراد را برای تبدیل چندین هفته نامه به یک روزنامه مقتدر که مایه ابروی استان کرمان باشد ایجاد کنیم.

وی افزود: در خصوص توزیع آگهی‌ها نیز گفت: این آئین‌نامه ابلاغ شده و ما نیز با جدیت اجرا می کنیم و در چارچوب این قانون آگهی به نشریات دو برگه ای تعلق نخو.اهد گرفت و این قانون را بی رحمانه اجرا می‌کنیم اما برای حمایت از نشریات محلی سه ماه فرصت در راستای افزایش تعداد صفحات به نشریات داده می شود.

وی گفت: پرداختن به اخبار بومی، رنگی بودن، تولید محتوی و کیفیت روزنامه ها شاخص توزیع آگهی های دولتی خواهد بود.

رسانه ها در مقابل تشکیل خانه احساس مسئولیت کنند

محمدرضا نژادحیدری، فعال رسانه‌ای و عضو خانه مطبوعات در دوره‌های گذشته فعالیت این خانه در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص خانه مطبوعات استان کرمان گفت: خانه مطبوعات در حال حاضر مهمترین تشکیلاتی است که توانایی پیگیری و تحقق مطالبات صنفی اصحاب مطبوعات را دارد. تشکیل خانه مطبوعات زمانی ضرورت پیدا خواهد کرد که اصحاب مطبوعات به خانه مطبوعات احساس نیاز کنند. تا زمانی که حس نیاز به خانه مطبوعات به وجود نیاید اگر خانه مطبوعات تشکیل هم شود موفق نخواهد بود.

نژادحیدری افزود: خانه مطبوعات یک نهاد صنفی است. تصور نباید این باشد که اعضای خانه مطبوعات باید بیایند رای بدهند و بروند تا انتخابات بعدی و در طول مدت هم توقع داشته باشند هیئت مدیره مرتب برای آنها امکانات رفاهی و آموزشی و… فراهم کند. این تصور غلط است. همه اعضای خانه مطبوعات باید در پیشبرد اهداف خانه مشارکت کنند.

وی گفت: اعضای هیئت مدیره هم باید روحیه از خود گذشتگی داشته باشند. ما در برخی ادوار شاهد بودیم که اعضای هیئت مدیره حتی حاضر نبودند حق عضویت خود را بپردازند و کار به جایی کشید که هیئت مدیره خانه مطبوعات توان تامین هزینه چای جلسات هیئت مدیره را نداشت.

وی افزود: وقتی افراد برای نامزدی در هیئت مدیره اقدام می‌کنند باید تمام قد و با تمام ظرفیت به میدان بیایند. وقتی هیئت مدیره حاضر نیست در دوره‌ای که خانه به بن بست رسیده برای حل موقت مشکلات مشارکت مالی داشته باشد از عضو عادی خانه مطبوعات چه توقعی می‌توان داشت.

این فعال رسانه‌ای استان کرمان گفت: خانه مطبوعات زمانی فعال و پویا خواهد بود که تک تک اعضای آن حس مشارکت جویی داشته باشند. الان حدود یک ماه است که اساسنامه خانه مطبوعات روی سایت ارشاد است و اعلام شده که روزنامه‌نگاران نظرات خود را ارائه بدهند. از کرمان چند نفر در خصوص اساسنامه نظر داده‌اند. من بزرگترین عامل شکست خانه مطبوعات را اعضای خانه مطبوعات می‌دانم. و برای عوامل دیگر سهم کمتری قائل هستم.

روند عضو گیری خانه مطبوعات باید معقول باشد

نژادحیدری ادامه داد: بحث دیگری که وجود دارد در دوره جدید خانه مطبوعات که مجددا شکل می‌گیرد باید روند عضو گیری یک مبنای معقول و منطقی داشته باشد. ابتدا کسانی به عضویت در بیایند که روزنامه‌نگار بودن آنها محرز است و از طرفی روند عضو گیری های پیاپی متوقف شود این چه وضعیت اسفناکی است که هر وقت انتخابات برگزار می‌شود و هیئت مدیره جدیدی می‌اید یک عضوگیری جدید انجام می‌شود. روند عضو گیری برای هر تشکل یک بار صورت می‌گیرد و پس از آن اعضای جدید عضو می‌شوند.

وی افزود: از طرف دیگر درخواست دیگر من از متولیان این است که دنبال کمیت و عددهای بزرگ برای عضوگیری نروند. چون عددهای بزرگ فقط در سخنرانی‌ها و گزارش عملکردها کاربرد دارد. من به هیچ وجه قبول ندارم که خانه مطبوعات 600 عضو داشته باشد. خانه مطبوعات اگر 60 عضو واقعی، پیگیر، دلسوز و مشارکت‌جو داشته باشد به مراتب بهتر از 600 عضو است.

نژادحیدری در ادامه افزود: سیاست‌های معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در خصوص خانه‌های مطبوعات، یارانه مطبوعات و آگهی‌های دولتی و بحث بیمه خبرنگاران سیاست‌های امیدوار کننده ای است. پیگیری این سیاست‌ها در استان کرمان هم برعهده مدیرکلی است که خود برخاسته از جامعه فرهنگ و هنر است و این نوید آینده‌ای روشن برای فرهنگ و هنر استان به صورت عام و حوزه رسانه به صورت خاص است. مصاحبه اخیر مدیرکل ارشاد مبنی بر عدم اختصاص آگهی دولتی به نشریات چهار صفحه‌ای بارقه‌ای از امید را در میان دلسوزان مطبوعات به وجود آورد.

وی ادامه داد: اینکه یک نشریه چهار صفحه‌ای غیر تولیدی منتشر شود  و به همان میزان یا بیشتر آگهی دولتی یا یارانه بگیرد که یک نشریه هشت صفحه‌ای با محتوای تولیدی می‌گیرد قطعا ظلم به نشریاتی است که فعالیت حرفه‌ای دارند. جلوی این روند زمانی گرفته می‌شود که  مطبوعات احساس کنند اگر حداقل استانداردها را رعایت نکنند سهمیه آگهی و یارانه آنها قطع می‌شود.

نژاد حیدری افزود: اگر کسی توانست روزی هشت صفحه روزنامه با محتوای تولیدی منتشر کند هنر کرده است. به نظرم رویکرد جدید ارشاد قابل تحسین است و من از همین فرصت می‌خواهم استفاده کنم و خطاب به مدیرکل محترم ارشاد عرض کنم که قدر فرصت کنونی را بدانند و با قاطعیت بر سر اجرای سیاست‌های دولت در حوزه رسانه ایستادگی کنند و تسلیم فشارها نشود.

وی تأکید کرد: فرصتی که امروز به برکت حضور دکتر انتظامی در راس معاونت مطبوعاتی که خود از مدیران مقتدر مطبوعاتی بوده به وجود آمده و توفیقی که خدا به مدیرکل ارشاد داده تا به فرهنگ استان خدمت کند قطعا تکرار نشدنی است. از این فرصت باید استفاده کرد تا شاهد تحولی عظیم در حوزه مطبوعات باشیم.

عدم وجود خانه مطبوعات به خواسته های صنفی خبرنگاران لطمه زده است

نماینده اسبق خبرنگاران درشورای مرکزی خانه مطبوعات کرمان نیز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: عدم وجود یک نهاد صنفی در عرصه مطبوعات  به کیفیت نشریات کرمان ضربه زده است.

عبدالرحیم عبدالکریمی با اشاره به اینکه کیفیت نشریات محلی طی سالهای گذشته بشدت پایین آمده است تصریح کرد: پایین آمدن کیفیت نشریات رابطه مستقیمی باخبرنگاران ونویسندگان رسانه ها دارد و متاسفانه به علت عدم وجود یک نهاد صنفی چون خانه مطبوعات خبرنگاران و نویسندگانی که درسالهای اخیر واردچرخه رسانه شده اند آموزشهای لازم را طی نکرده اند وهمین موضوع باعث پایین آمدن کیفیت اخبار و مقالات و گزارشهای رسانه های کرمان شده است.

وی افزود: از ابتدای تاسیس خانه مطبوعات درسال 77 این نهاد همواره با برگزاری دوره های مختلف خبرنگاری ،روزنامه نگاری،گزارش نویسی،عکاسی در مطبوعات و… سعی در آموزش جدی فعالان رسانه ای داشته که تاثیراین آموزشها در نسل گذشته رسانه کاملا مشهود است و بسیاری از این عزیزان تبدیل به روزنامه نگاران حرفه ای شده وبه همین دلیل درسالهای پیش شاهد وجود رسانه های با کیفیت تری بوده ایم.وحتی تاثیر حضور این افراد در برخی از رسانه های امروزی نیز کاملا ملموس است

این فعال رسانه‌ای با انتقاد از وضعیت به وجود آمده که منجربه تعطیلی خانه مطبوعات شد اظهار داشت: مهمترین آفتی که خانه های مطبوعات در دولت گذشته دچارآن شدند سیاسی شدن این نهاد صنفی و دخالت مستقیم دولت در اداره امور آن بود به طوریکه درنهایت این روند باعث تعطیلی خانه مطبوعات و به وجود آمدن خانه های مختلف مطبوعات با اسامی مختلف شد که آن هم به همان دلیل سیاسی بودن و دخالت دولت هیچگاه پانگرفته و عملا نتوانستند گره ای از کار اهالی رسانه باز کنند.

وی افزود: این روند همچنین باعث شد برخی افرادیکه حتی یک دقیقه درعرصه رسانه فعال نبوده اند در انتخابات خانه مطبوعات شرکت کنند.

عبدالکریمی با اشاره به اینکه خبرنگاران رسانه های کرمان مظلومترین قشر درمیان اعضای مختلف رسانه هستند، گفت: عدم امنیت شغلی به دلیل مشکلات بیمه ای و درآمدی آنها ،رفتار ناشایست برخی از مسوولین و تهدیدهایی که به انحا مختلف گریبانگیر این عزیزان می شود، شناخته نشدن جایگاه واقعی خبرنگاران در حیطه ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، نداشتن کارت شناسایی معتبر، نبودن تعریفی واحد و قانونی منسجم برای شناختن خبرنگاران واقعی از افرادی که با رانت های مختلف وارد این عرصه شده اند،  و… همه وهمه باعث شده تا این افرادجزو مظلومترین و آسیب پذیرترین گروه های حاضر در عرصه رسانه ها باشند.

خانه مطبوعات باید همه فعالان رسانه‌ای را تحت پوشش بگیرد

وی اصلاح قوانین موجود درکنار ایجاد یک نهاد صنفی قوی و منسجم را تنها راه برون رفت از وضعیت فعلی دانست و بیان داشت:

تمامی فعالان عرصه رسانه باید با اتحاد وهمدلی و فارغ از هرگرایش سیاسی و اجتماعی و… بار دیگر گرد هم آمده و با تصویب اساسنامه ای قوی منسجم و کارآمد که از حقوق تمام افراد حاضر در رسانه دفاع می کند،خانه مطبوعات را یکباردیگر احیا نمایند.

عضو اسبق شورای مرکزی خانه مطبوعات کرمان با تاکید بر اینکه خانه مطبوعات آینده باید خانه همه شاغلین و دست اندرکاران رسانه باشد گفت: باید مواظب بود که این نهادصرفا تبدیل به خانه مدیران مسوول یا خبرنگاران یا نویسندگان و… نشود.

وی با اشاره به اینکه باید با تلاش همه دست اندرکاران و خصوصا مدیرکل فرهیخته فرهنگ و ارشاد اسلامی و پیش کسوتان عرصه رسانه خانه مطبوعات کرمان مجددا شروع به فعالیت نماید افزود: خانه مطبوعاتی که در آینده ای نزدیک ایجاد خواهد داشت باید کمترین دخالت دولت را به همراه داشته باشد تا از سلیقه ای شدن بسیاری از موارد جلوگیری شود

عبدالکریمی همچنین گفت: باید بسیاری از امور مربوط به رسانه ها ازجمله صدور کارتهای شناسایی ، صدور کارت خبرنگاری،نحوه توزیع آگهی ها و یارانه ها،تایید اعضای خانه ، برگزاری کلاسها کارگاه ها و دوره های آموزشی و… به خانه های مطبوعات تفویض شود تا قدرت اجرایی این نهاد صنفی بالا رود.

وی درپایان اظهارامیدواری کرد که حداکثر همزمان با روز خبرنگار  فعالیت مجدد خانه مطبوعات آغاز شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا