گوناگون

بیان آمار غیرواقعی از تخریب جنگل ها، موجب حفظ منابع طبیعی نمی شود

81231666 5813344

به گزارش ایرنا از سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، بهزاد انگورج در پاسخ به ادعای اسماعیل کهرم مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر اینکه سالانه 1.2 درصد از مساحت 12 میلیون هکتاری جنگل های شمال نابود می شود که چندی پیش در ایرنا منتشر شده بود، افزود: این آمار از جنگل های هیرکانی شمال کشور غیرواقعی است و به هیچ وجه امکان وقوع چنین مموضوعی وجود ندارد.

وی گفت: تعریف جنگل در قانون ملی شدن جنگل ها و قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها مصوب سال 1346 و اصلاحیه آن تصریح شده و باستناد تعاریف دیگر کشورها نمی توان مساحتی را در تعریف جنگل قرار داد.

وی توضیح داد: مجموع مساحت استان های گیلان، مازندران و گلستان نزدیک به شش میلیون هکتار است؛ در این صورت چگونه ممکن است جنگل های هیرکانی 12 میلیون هکتار وسعت داشته باشد و هر سال 2/1 میلیون هکتار از آن تخریب شود.

انگورج ادامه داد: ادعای مطرح شده دیگر آن است که سالانه 4/6 میلیون مترمکعب چوب از این جنگل ها برداشت می شود که 11 برابر مقدار واقعی بهره برداری در طرح ها است. حتی بهره برداری های محلی چوب، سوخت و غیره نیز با جایگزینی سوخت فسیلی و گاز نمی تواند در این مقدار حجمی تصور شود.

معاون امور جنگل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در سال 1392 در مجموع 641 هزار مترمکعب چوب از جنگل های هیرکانی برداشت شد که چون وسعت کل طرح های جنگلداری فعال در شمال، یک میلیون و 30 هزار هکتار است، از هر هکتار جنگل فقط شش دهم متر مکعب چوب برداشت شده است.

در استان گیلان در 557 هزار هکتار جنگل 42000 مترمکعب برداشت انجام شد و تصور می شود حجم برداشت درسال اجرایی جاری به مقدار 30 هزار مترمکعب نرسد.

وی تاکید کرد: اوج برداشت چوب از جنگل های هیرکانی مربوط به سال 1373 و به میزان یک میلیون و 936 هزار متر مکعب است که حتی اگر همان را هم در نظر بگیریم، با رقم ادعا شده یعنی 4/6 میلیون مترمکعب فاصله زیادی دارد.

معاون امور جنگل خاطرنشان ساخت: حق مردم است نسبت به اهمیت جنگل وقوف بیشتری داشته باشند و در بروز پدیده های طبیعی متاثر از تخریب منابع طبیعی حساسیت نشان دهند تا مدیریت منابع طبیعی منسجم تر از گذشته سهم بیشتری درسرمایه گذاری به طرق مختلف را کسب کند.

انگورج تصریح کرد: مردم باید نگران وضعیت جنگل ها باشند، خصوصا پدیده هایی مانند بیماری بلایت شمشاد که کلا جنگل های شمشاد را می خشکاند.

این مسئول جنگل های شمال همچنین یادآور شد: منابع آماری شفاف تر اطلاعات مربوط به پایش دوره ای از سال 1334 به بعد با استفاده از عکسبرداری هوایی تولید شده و در دوره های ده ساله ازجنگل های شمال تاکنون ادامه پیدا کرده و در سال جاری نیز تکرار خواهد شد.

براساس این گزارش، مطابق آمار رسمی، ایران دارای 3/14 میلیون هکتار جنگل است که انبوه ترین بخش آن با مساحت 9/1میلیون هکتار در شمال کشور وجود دارد.

اقتصام(1)9186**1558

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا