گوناگون

بی توجهی به حضور کاردان‌های فنی ساختمان/صنعت ساختمان را دریابید

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی موذن در همایش بهره‌وری در صنعت ساختمان با رویکرد اخلاق حرفه‌ای با اشاره به اینکه در راستای همراهی با سیاست‌های اصولی و راهبردی وزارت راه‌وشهرسازی، این سازمان با برگزاری چنین همایشی به بررسی عوامل، موانع و چالش‌های موجود در صنعت ساختمان خواهد پرداخت، گفت: بخش عمده‌ای از این مشکلات به‌دلیل عدم رعایت اخلاق حرفه‌ای به‌وجود آمده ‌است.

وی با بیان اینکه در سالی که موضوع اقتصاد مقاومتی مطرح بوده و به هدر‌رفت انرژی توجه ویژه می‌شود، باید به پرت مصالح و هدررفت سرمایه‌های ملی که در حوزه ساخت‌و‌ساز صورت می‌گیرد توجه ویژه داشت، بیان کرد: در حوزه صنعت ساختمان به اخلاق حرفه‌ای کمتر پرداخته ‌شده و آثار آن را می‌توان در معضلات ساخت‌ و سازهای شهری مشاهده کرد.

رئیس شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی ساختمان، تصریح کرد: نقش اخلاق حرفه‌ای در حفظ و صیانت از حقوق شهروندان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و عدم رعایت این موضوع در صنعت ساختمان موجب مشکلات بسیاری شده و به عبارت دیگر، کوتاه بودن عمر مفید ساختمان‌ها، مقاوم نبودن بافت شهری و رعایت نکردن ایمنی ساختمان در برابر زلزله از مواردی هستند که صنعت ساختمان را بیمار و درگیر کرده است.

موذن با اشاره به بی‌توجهی وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به‌عنوان دستگاه‌های مرتبط در بخش ساخت و ساز به کاردان‌های فنی ساختمان، اظهار داشت: حدود یکسال پیش نیز با انتقاد از اصلاح یکجانبه قانون نظام مهندسی در مجلس به پیشنهاد رئیس وقت سازمان نظام مهندسی از اشتغال صفر درصدی کاردا‌نهای فنی ساختمان در استان تهران خبر داده بودیم.

وی با تاکید بر اینکه جرا این موضوع عملیاتی نمی‌شود و چرا فریادهای ما به جایی نمی‌رسد، گفت: خانواده‌ام در رابطه با حضور کاردان‌ها در ساخت و سازها به من می‌گویند اگر به نتیجه نمی‌رسی این مسئله را رها کن اما هنوز هم اصرار دارم که این مشکلات حل شود.

رئیس شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی ساختمان با بیان اینکه اخلاق حرفه‌ای یک مسئله استراتژیک بوده و ارتباط مستقیمی با اقتصاد، پایداری سرمایه‌ها، مقاوم بودن ساختمان، عمر ساختمان دارد، افزود: بر مبنای قانون، مقررات و آئین‌نامه‌ها برای کاردان فنی و معماران تجربی نقشی تعریف شده است اما چه کسی باید این را محقق کند، چرا آن مدیر عزیز ما را به داخل اتاقش راه نمی‌دهد.

موذن با اشاره به اینکه اگر مدیری ما را به اتاقش راه نمی‌دهد باید کاردان‌ها به‌گونه‌ای عمل کنند تا همان مدیر تلاش ما را از پنجره ببیند و این به معنای کوشش و تلاش است، بیان کرد: این معادله دو طرف دارد حالا هر چه قدر ما تلاش کنیم طرف دیگر دولت و بخش‌های ذی‌ربط هستند که وظایفی دارند و باید به آن عمل کنند.

وی تصریح کرد: حل مشکلات موجود یک سویه به نتیجه نمی‌رسد اما مشکل امروز چیست که کاردان‌ها نمی‌توانند در صنعت ساختمان حضور داشته باشند، چرا از این قشر زحمتکش برای ایفای نقش در صنعت درخواست کمک نمی‌کنند.

رئیس شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی ساختمان با بیان اینکه مشکل عدم حضور کاردان‌ها در صنعت ساخت و ساز کشور چیست، گفت: کسی نیست که بگوید ما نباید در این صنعت حضور داشته باشیم، اما در عمل هم کاری برای حضور کاردان‌های فنی در بخش ساخت‌وسازهای کشور انجام نمی‌شود.

موذن خاطر نشان کرد: چرا بخش ساخت و ساز شهری را از وجود ناظر مقیم مستتثنی می‌کنیم، مهندس نمی‌تواند ناظر مقیم کارگاه باشد مگر می‌توانیم بگویم بودن یک فرد فنی در یک کارگاه با نبودنش یکی است.

وی افزود: با صراحت به وزارت راه و شهرسازی اعلام می‌کنم صنعت ساختمان را باید دریابید چرا که  13 سال است فریاد می زنیم و حال دور هم جمع نشده‌ایم که با هم تعارف کنیم.

در این همایش همچنین اکبر ترکان رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان در پیامی که در این همایش خوانده شد، گفت: انسان بدون آراستگی به شکوه اخلاق، راهی به سرچشمه‌های تابناک سعادت و رستگاری ندارد و آنجا که مکارم اخلاقی را در اندیشه و عمل ارج ننهد به توسعه فرهنگی دست نمی‌یابد.

وی با اشاره به اینکه مهندسی، حرفه‌ای است که به لحاظ ارتباط نزدیک با انسان و هستی نیاز به الزام اخلاقی دارد افزود: اخلاق در این عرصه هم تعیین کننده چهارچوب تعامل صاحبان حرفه ساختمان با طبیعت، فناوری و فیزیک حرفه است و هم روشنگر وظایفی که به تنظیم سلوک آنان با جامعه و شهروندان می‌انجامد.

ترکان در ادامه تصریح کرد: بدون تردید ایران امروز، صاحبان حرفه‌ای، را ارج می‌نهد که هم در ساماندهی پیوند خود با فنون و ابزار و رو‌ش‌ها بر اقبال باشند و هم در عمل به تکالیفی که وجدان اخلاقی بر دوش آنان می‌نهد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور خاطر نشان کرد: بایستی با عنوان حرفه‌ای تخصص‌مدار به جمع کثیری از متخصصان و نخبگان جامعه را به خود خوانده نسبت به رعایت سلامت و صحت کاری که برعهده دارد متعهد باشد و الزام به مراعات کیفیت را سرلوحه رفتار خود قرار دهد.

ترکان ادامه داد: اخلاق حرفه‌ای به ویژه در صنعت ساختمان نیاز به بازتعریف و ترمیم اصولی دارد و شایسته است بخشی از وقت ما صرف این رسالت گردد.

وی خاطرنشان کرد: امروز شمار اندک آنان که به هر دلیل میثاق‌نامه اخلاقی این حرفه را مخدوش نموده و صورت سوداگرانه از آن به نمایش می‌گذارند سلامت کلی جامعه را دچار تهدید کرده‌اند.
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا