گوناگون

بی خبری 50 درصد والدین از اعتیاد فرزندان خود

81210689 5777283

سردار ˈعلیرضا جزینیˈ روز یکشنبه در حاشیه همایش طلایه داران تبلیغ، سبک زندگی و دوری از معضلات اجتماعی و اعتیاد در بجنورد در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، علت این بی خبری را نبود امکان تشخیص افراد معتاد از لحاظ فیزیکی، عنوان کرد.

وی اظهار کرد: کسانی که معتادند، در ابتدا اعتیادشان برای جامعه قابل تشخیص نیست و همین عامل شناسایی فرد معتاد را برای خانواده ها مشکل می کند.

وی عدم شناخت جوانان و نوجوانان نسبت به مواد مخدر و عوارض ناشی از آن را مانع دیگری برای شناخت اعتیاد در معتادان کم سن و سال، حتی برای خود آنان دانست.

وی با تایید پایین آمدن سن اعتیاد در کشور، بدون اشاره به سن اعتیاد، عدم شناخت مواد مخدر را عامل اصلی پایین آمدن سن معتادان در کشور دانست.

بازگشت 80 درصد معتادان ترک کرده به اعتیاد

سردار جزینی گفت: بررسی ها نشان داده که تنها 20 درصد از معتادان موفق به ترک اعتیاد می شوند و 80 درصد افرادی که در مراکز ترک اعتیاد درمان می شوند، بار دیگر به چرخه اعتیاد بازمی گردند.

وی بیکاری و نبود اشتغال، عدم پذیرش معتاد از سوی جامعه را از عوامل اصلی برگشت معتادان به چرخه اعتیاد، با وجود ترک موقت، آن دانست.

وی اضافه کرد: با این رویکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر در کشور طرح های حمایتی را برای معتادان پیش بینی کرده که در سال جاری اجرایی می شود.

پنج درصد از اعتبار اشتغالزایی کشور برای اشتغال معتادان

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: براساس مصوبه هیات دولت برای اشتغال معتادان پس از ترک، امسال پنج درصد از اعتبار طرح های اشتغالزایی کشور برای اشتغال این قشر هزینه می شود.

سردار جزینی اظهار کرد: با ایجاد اشتغال برای معتادان می توان انتظار داشت که این قشر پس از ترک، مجددا به گردونه اعتیاد بازنگردند.

300 میلیارد اعتبار دولت تدبیر و امید برای بیمه معتادان

سردار جزینی گفت: امسال دولت تدبیر و امید 300 میلیارد ریال برای پوشش بیمه ای معتادان مصوب کرده که در اختیار ستاد مبارزه با مواد مخدر برای اجرای این طرح بیمه ای قرار می گیرد.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: سال گذشته نیز دولت 220 میلیارد ریال برای اجرای طرح بیمه معتادان مصوب کرده بود اما این اعتبار اختصاص داده نشد.

وی افزود: با همتی که در دولت تدبیر و امید برای کمک به ترک اعتیاد وجود دارد، این بودجه برای پوشش بیمه ای در اختیار ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار می گیرد و ما نیز این اعتبار را بسته به میزان نیاز استان ها در اختیار آنان قرار می دهیم.

شناسایی یک میلیون و 350 هزار معتاد در کشور

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر در این گفت و گو آمار معتادان کشور را طبق بررسی آماری این ستاد یک میلیون و 350 هزار نفر اعلام کرد.

سردار علیرضا جزینی اظهار کرد: چهار دهم درصد از معتادان کشور را دانش آموزان و دانشجویان تشکیل می دهند که باید طرح های پیشگیری در این مراکز با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت آموزش و پرورش و علوم و تحقیقات و فناوری اجرایی شود.

وی اضافه کرد: سال گذشته به دلیل مشکلات اعتباری طرح های پیشگیری از مواد مخدر صرفا در هشت درصد از مدارس کشور اجرایی شد و در سال جاری برنامه ریزی برای پوشش بیشتر مدارس صورت گرفته است.

وی تعداد معتادان پرخطر کشور را حدود 25 هزار نفر اعلام کرد و افزود: طبق قانون کسانی که تظاهر به اعتیاد داشته باشند، مجرم محسوب شده و قانون با آنها برخورد می کند.

به گفته وی این گروه از معتادان در صورت شناسایی از سوی دستگاه قضایی به مراکز نگهداری تحت حمایت ستاد مبارزه با مواد مخدر معرفی می شوند.

شش هزار مرکز ترک اعتیاد خصوصی در کشور

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اکنون شش هزار مرکز ترک اعتیاد خصوصی در کشور وجود دارد که قادرند حدود 50 درصد از معتادان را تحت پوشش قرار دهند.

سردار جزینی اظهار کرد: طبق بررسی ما این مراکز حداقل در سال می توانند 700 هزار معتاد را تحت پوشش ترک اعتیاد قرار دهند.

وی افزود: همچنین ستاد مبارزه با مواد مخدر در سطح کشور 18 مرکز نگهداری معتادان پرخطر را نیز تجهیز کرده که این گروه از معتادان پس از شناسایی با حکم قضایی در این مراکز تحت درمان ترک اعتیاد قرار می گیرند.

کشف 120 تن مواد مخدر در سه ماهه سال جاری

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر میزان کشفیات مواد مخدر کشور در سه ماهه سال 93را 120 تن اعلام کرد.

جزینی افزود: میزان کشفیات مواد مخدر در سطح کشور در بهار سال 93 به نسبت مشابه سال قبل افزایش داشته است. ک/3

2712/626

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا