گوناگون

تاثیرات خشکسالی بر موقوفات‌ سمنان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان با اشاره به تاثیرات منفی خشکسالی بر موقوفات استان گفت: خشکسالی های پی در پی تاثیر زیادی بر درآمدهای موقوفات داشته، بطوری که درآمد برخی موقوفات جنوب استان نزدیک به صفر و یا بسیار ناچیز بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، حجت الاسلام والمسلمین عبدالله واحدی در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر اظهار کرد: از طرفی درآمد برخی موقوفات شمالی استان نیز با افزایش روبرو بوده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان از وجود بالغ بر 4995 موقوفه ثبت شده در استان سمنان خبر داد و تصریح کرد: طی سال‌های اخیر تمامی موقوفات استان بازخوانی و تفکیک شده است.

وی از وجود 171 موقوفه ویژه حضرت امام حسین‌(ع) در استان سمنان ‌خبر داد و گفت: همچنین 206 موقوفه ویژه روضه خوانی امام سوم(ع)، 630 موقوفه ویژه تعزیه داری سیدالشهدا‌(ع)، 230 موقوفه ویژه اطعام عزاداران حسینی و 390 موقوفه برای اطعام عزاداران ائمه اطهار (ع) در این استان وجود دارد. ضمن اینکه 25 موقوفه ویژه حضرت عباس (ع) و 15 موقوفه ویژه تعزیه داری حضرت ابوالفضل‌(ع) ‌در استان فعالیت دارد.

حجت‌الاسلام واحدی،از ثبت 70 موقوفه جدید از ابتدای سال جاری تا‌کنون خبر داد و با اشاره به برنامه ریزی این اداره کل برای ثبت 110تا 120 موقوفه جدید تا پایان سال جاری، افزود: در حال حاضر نیازهای روز استان احصاء شده و می‌کوشیم موقوفات جدید متناسب با این نیازها و در جهت تامین آنها سوق داده شود.

وی به فقدان موقوفه در برخی موضوعات مهم اشاره کرد و گفت: بطور مثال در استان موقوفات مرتبط با فعالیت‌های قرآنی یا فعالیت‌های دانش آموزی و… به ندرت در استان وجود دارد، لذا با مشاوره‌هایی که به واقفین داده می‌شود، سعی می‌کنیم واقفان را به راه اندازی این موقوفات ترغیب کنیم.

واحدی همچنین از تهیه طرح جامع برای 32 امامزاده و بقعه متبرکه این استان خبر داد و یادآور شد: برنامه اداره کل اوقاف و امور خیریه استان این است که تا پایان سه ماهه اول سال94 طرح جامع 132 امامزاده استان سمنان تهیه شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان در پایان با اشاره به رشد درآمدهای اوقاف و امور خیریه این استان اذعان کرد: درآمدهای این اداره کل هم در بخش اوقاف و هم در بحث بقاع متبرکه تقریبا دو برابر شده است که نشان از برنامه ریزی خوب و حرکت رو به جلوی این اداره کل دارد.

وی از برنامه این اداره کل برای توسعه گردشگری مذهبی در این استان خبر داد و افزود: مناطق خوش آب و هوای زیادی در استان وجود دارد که موقوفه‌ها و زمین‌های وقفی زیادی در آن‌ها داریم .از طرفی سرمایه گذاران زیادی هستند که به سرمایه گذاری در این بخش رغبت دارند.

وی با اشاره به عبور سالانه بالغ بر 20 میلیون زائر از این استان اضافه کرد: اگر بتوانیم بگونه‌ای برنامه ریزی کنیم که بخشی از این زوار را برای چند روز در جوار بقاع متبرکه استان استقرار دهیم‌، بدون شک هم می‌توانیم درآمدهای جدیدی برای استان ایجاد کنیم و هم جاذبه‌های گردشگری و مذهبی استان را بیش از پیش معرفی کنیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا