گوناگون

تاکید نمایندگان پارلمان ها بر مقابله با تفرقه‌انگیزی بین قومیت‌ها در سوریه/ دموکراسی تنها فرآیند برقراری حاکمیت شفاف است

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، کریستیانتا وامایا واکنگو، نماینده مجلس کنیا در نوبت عصر دومین اجلاس روسای کمیسیون های سیاست خارجی مجالس کشورهای دوست سوریه با اشاره به اینکه حاکمیت سوریه بستگی به انتخاباتی دارد که در آن برگزار می شود، گفت: این انتخابات علامتی است که حاکمیت ملی در سوریه است، ما معتقدیم مشکلات و بحران سوریه فقط با راه حل سیاسی و اصول دموکراسی حل می‌شود. ما از دموکراسی آزاد و انتخابات شفاف در سوریه حمایت می کنیم.

وی با اشاره به اینکه تروریسم یک خطر جهانی است، افزود: باید دست به دست هم دهیم و این مشکل را حل کنیم، از جامعه بین الملل می‌خواهیم با هم متحد شده و تضمین کنند فعالیت های تروریستی به زودی به پایان خواهد رسید.

عضو مجلس کنیا ادامه داد: باید با تلاش هم اقداماتی اتخاذ کنیم تا مانع گسترش تروریسم در کشورهای دیگر شویم.

کریستیانتا وامایا واکنگو با اشاره به اینکه نسبت به اهداف هزاره تمامی مردم جهان باید با هم علیه پدیده تروریسم متحد شوند، گفت: اتحاد و همبستگی می تواند با تروریسم و فساد مبارزه کند.

وی دموکراسی را تنها فرآیندی که می تواند حاکمیت را درست، شفاف و بر اساس عدالت و رعایت حقوق بشر برقرار کند، دانست و خاطر نشان کرد: از کشورهای حاضر در این اجلاس و از کشورهای همسایه که در این اجلاس حضور ندارند، می خواهیم دست به دست هم دهند تا آتش بس را در سوریه پیاده کرده و مردم این کشور بتوانند نفس بکشند.

به گزارش مهر، همچنین فرانکو اواکس آجین، عضو ارشد کمیته روابط خارجی غنا در سخنانی در این اجلاس بیان کرد: در حال حاضر سوریه با یک بحران و ترومای مواجه است که وظیفه ما پیدا کردن راه حلی برای این مشکل می باشد.

عضو ارشد کمیته روابط خارجی غنا با بیان اینکه نمایندگان پارلمان غنا خواستار یافتن راه حل سیاسی مقتضی برای این مناقشات هستند، ابراز امیدواری کرد که هر چه سریعتر صلح به سوریه برگشته و برای اتمام این مناقشات حمایت از آرمان مردم سوریه که همان حق تعیین سرنوشت برای آینده است امری ضروری به شمار می‌رود.

 گفت: تفرقه انگیزی بین قومیت ها در سوریه بازی است که کشورهای غربی شروع کردند تا مشکل سوریه را حاد کنند، اما این نقض آشکار دموکراسی است.

فرانکو اواکس آجین در پایان خاطر نشان کرد: این کنفرانس بر اساس بازسازی سوریه و احقاق حقوق ملت آن برگزار شده است که امیدواریم انتخابات با موفقیت برگزار شده و اصول دموکراسی در سوریه برقرار شود.

در نشست نوبت عصر دومین اجلاس روسای کمیسیونهای سیاست خارجی مجالس کشورهای دوست سوریه فرانسیس بیچارا رئیس کمیته روابط خارجی مجلس فیلیپین گفت: بحران سوریه به خاطر انتخابات کاهش یافته است.

وی ادامه داد: مردم سوریه حق تعیین سرنوشت خود را دارند، راه حلهای پیشنهادی سایر کشورها برای حل بحران سوریه توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته شده اما در پایان مردم سوریه هستند که می توانند مشکل را حل کنند.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس فیلیپین با بیان اینکه انتخابات در سوریه می تواند موجب ثبات در این کشور شود گفت: قدرتی که رای مردم دارد بیشتر از صف آرایی ارتشهاست باید انتخابات ریاست جمهوری در سوریه منصفانه برگزار شود سایر کشورها هم می توانند در صحت این انتخابات نظارت داشته باشند.

همچنین در نشست نوبت عصر دومین اجلاس روسای کمیسیونهای سیاستهای خارجی مجالس دوست سوریه الحاج دیائو کانته رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس گینه گفت: به همان میزان که صلح حد و مرز نمی شناسد جنگ هم حد و مرز نمی شناسد و می تواند وسعت یابد.

وی با تاکید بر اینکه باید برای هر جنگی راه حلی پیدا کرد گفت: این راه حلها سیاسی بوده و از میز مذاکرات می گذرد.

وی ادامه داد: از ابتدای بحران سوریه راه حلهای زیادی پیشنهاد شده که باید هر چه سریعتر برای کمکهای انسان دوستانه به این کشور اقدام کرد.

رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس گینه تاکید کرد: باید انتخابات شفافی در سوریه برگزار شود تا آینده مردم روشن شود.

در ادامه کی روز، نماینده پارلمان برزیل بحران در منطقه خاورمیانه و عربی را بسیار نگران‌کننده خواند و اظهار داشت: مردم سوریه باید در آزادی زندگی کنند.

وی ادامه داد: ایالات متحده آمریکا و برخی کشورهای اروپایی در بحران سوریه دخالت کردند که این اقدام محکوم است باید اصول دموکراسی و حقوق بشر در کشور سوریه اجرا شود.

نماینده پارلمان برزیل تصریح کرد: سیاست یک بام و دو هوای خارجی در سوریه جواب نمی دهد و دخالت سایر کشورها در بحران سوریه محکوم است.

کی روز ادامه داد: ایالات متحده و کشورهای همسو این ارزش ها را دستکاری کرده و تغییر می دهند. آمریکا رویکرد دوگانه ای نسبت به کشورهای حوزه خلیج فارس در پیش گرفته و دخالتش در برخی کشورهای عربی افزایش یافته به نحوی که از تروریسم هم دفاع می کند.

وی با اعلام حمایت این کشور از آرمان های عدالت‌خواهانه در منطقه به خصوص آرمان فلسطین و حق آزادی و تعیین سرنوشت مردم گفت: بشار اسد در شرایط سختی قانون تکثرگرایی حزبی را ابلاغ کرده است. این تکثرگرایی می تواند راه حلی برای مشکلات سوریه باشد.

نماینده پارلمان برزیل با تاکید بر اینکه سایر کشورها باید از هرگونه دخالت نظامی در سوریه خودداری کنند، اظهار داشت: هر کشوری که علیه ملت سوریه توطئه کند، علیه دموکراسی و آزادی بیان توطئه می کند این حرکت ها برای تخریب سوریه، تخریب صبر و امید است، این حرکت‌ها در راستای حمایت و تحکیم تروریسم است.

وی تاکید کرد: دخالت نیروهای خارجی به رهبری ایالات متحده در بحران سوریه موجب ایجاد مناقشه در کشورهای عربی شده و بیشتر از این نمی توان در قبال این موضوع سکوت کرد، باید متحد شویم.

کی روز با بیان اینکه پارلمان برزیل خشونت را از سوی هر یک از طرفین در بحران سوریه محکوم می کند، خاطر نشان کرد: باید آگاه باشیم که دفاع از حقوق بشر در ساخت دنیای جدید به نفع ملت ها و در راستای برقراری صلح است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا