گوناگون

ترویج دستورات اسلام در جامعه از اولویت های فرهنگ تبلیغی پیامبر اکرم (ص) است/ ثبت 450 کانون فرهنگی تبلیغی در اصفهان

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید حسین بهشتی نژاد پیش از ظهر شنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران به مناسبت سالروز تاسیس این سازمان به فرمان امام خمینی (ره) و روز تبلیغ و اطلاع رسانی با اشاره به جایگاه رفیع، بی بدیل و ارزشمند تبلیغ در فرهنگ قرآنی اظهار داشت: خداوند در آیاتی از سوره احزاب به زیبایی سیمای تبلیغی پیامبران را ترسیم کرده و آن را جزو هدف های برجسته آنها برشمرده است.

وی افزود: این رساندن پیام همراه با تبیین است به این معنا که خداوند چتر اسلام را به عنوان دینی که پیام آن الهی جهانی و ابدی است در تمام گستره های اجتماعی، فردی و خانوادگی گسترانده است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه پیشینه تبلیغ به صدر اسلام برمی گردد، تاکید کرد: اعزام مبلغ یکی از کارهای پیامبر گرامی اسلام (ص) بود و در صدر این جدول حضرت علی (ع) قرار داشتند.

وی با اشاره به دستور العمل فرهنگی و تبلیغی و اولویت های فرهنگ دینی توسط پیامبر اکرم (ص) برای مبلغان اغزامی به یمن بیان داشت: نشاندن آحاد مردم بر سفره قران کریم، مبارزه با تمام سنت های جاهلی، ترویج اخلاق صالحه در میان مردم، یادآوری خداباوری و قیامت باوری به شکل دایم و فرستادن معلمان به نقاط محتلف جامعه از جمله این اولویت هاست.

وی ابراز داشت: همچنین ایشان به مبلغان تاکید کردند که بیشترین همت و دغدغه خود را بر امر نماز قرار دهند و تمام دستورات اسلام را از کوچک و بزرگ در میان جامعه ترویج کنند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان اصفهان معنای تبلیغ را نشان دادن ارزش های دینی در تمام عرصه ها عنوان و تصریح کرد: قبل از انقلاب نیاز تبلیغ توسط کل جامعه چندان احساس نمی شد اما پس از انقلاب از دورترین روستاها و حتی خارج از کشور نیز مردم تقاضای اعزام مبلغ داشتند و بر این مبنا نیاز به یک دستگاه برای دریافت نیاز، سازماندهی آنها و واسطه شدن برای رساندن مبلغ به جامعه احساس می شد.

وی اظهار داشت: امام خمینی (ره) با تیزبینی خاص خود این نیاز جامعه را دریافت و این سازمان در سال 58 تحت عنوان شورای تبلیغات ایجاد و در سال 60 با نام سازمان تبلیغات تغییر یافت و بر این مبنا می توان گفت که این سازمان عمری 35 ساله دارد.

حجت الاسلام بهشتی نژاد اضافه کرد: این سازمان در برنامه ریزی تبلیغی شرح وظایف و اساسنامه ای دارد که در سال 77 به توشیح رهبر معظم انقلاب رسید.

وی با بیان اینکه  این شرح وظایف در ابتدا 21 بند بود و از سال 87 در 17 بند ادغام، حک و اصلاح شده است و برای حرکت سازمان در کل کشور  مبنا قرار گرفت.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان اصفهان با اشاره به چهار برنامه از اصلی ترین برنامه ها سازمان تبلیغات اسلامی گفت: فعالیت های قرآنی، اعزام مبلغان، حمایت نرم افزاری از مساجد، سازماندهی تشکل های مذهبی از هیئات، کانون ها، انجمن های اسلامی و تشکل های مذهبی از جمله این برنامه هاست.

وی با اشاره به اینکه 70 برنامه  در زیر مجموعه  این 17 بند تبیین شده است، اظهار داشت: زمانی که 21 سال پیش برای نخستین بار این سازمان در اصفهان تاسیس شد به دلیل شرایط سخت مالی در سال ها اولیه تنها توانستیم در سه شهرستان کاشان، شهرضا و فریدون شهر شعبه ای تاسیس کنیم.

حجت الاسلام بهشتی نژاد اضافه کرد: اکنون پس از گذشت این سال ها 24 دفتر و نمایندگی در استان اصفهان داریم و در تمامی شهرستان های استان به جز بویین و میاندشت و دولت آباد شعبه داریم.

وی با اشاره به تربیت هزاران مربی قرآنی به عنوان یکی از افتخارات این سازمان در اصفهان گفت: طرح بصیرت یکی دیگر از اقدامات این سازمان است که جمعه ها جلساتی برای جوانان داشتیم تا مسایل روز برای آنها تبیین و به مباحثه گذاشته شود.

 رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان اصفهان افزود: در طول زمان این جلسات تبدیل به دوره های تفکر دینی شد و به مدت 10 سال در سازمان تبلیغات اسلامی اصفهان و سپس به مدت 7 تا 8 سال در قائمیه با جمعیتی بیش از یک هزار نفر اجرا شد.

وی با بیان اینکه  سازمان تبلیغات اسلامی کلید طرح دهه تکریم مساجد را زده است، تاکید کرد: در این طرح از اکثر مساجد اصفهان بازدید شد که برخی از آنها وضعیت بهداشتی نامناسبی داشند که با همت دستگاه های بهداشتی تحولی در بحث نظافت مساجد به عمل آمد.

حجت اسلام بهشتی نژاد اضافه کرد: امیدواریم در ادامه اجرای این طرح به چشم انداز رهبر انقلاب درباره ایجاد مساجد تراز اول اسلامی دست پیدا کنیم.

وی کلید زدن طرح اعتکاف و سازماندهی هیئت های مذهبی را از دیگر اقدامات این سازمان برشمرد و تاکید کرد: تاکنون پنج هزار و 200 هیئت توسط این سازمان ثبت شده است که 480 عنوان آن مربوط به بانوان، 110 هیئت داشت آموزی 40 هیئت دانشجویی و تعدادی هیئت حوزوی بوده و برای چهار هزار مداح نیز پرونده ثبت شده وجود دارد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان اصفهان اذعان داشت: این نکته نیز قابل ذکر است که کانون های فرهنگی تحت مسئولیت ارشاد، بسیج و سازمان تبلیغات است به این شکل که ارشاد تاسیس و مجوز برای کانون های فرهنگی را برعهده دارد و سازمان تبلیغات نیز مجوز کانون های فرهنگ تبلیغی را صادر می کند.

وی با بیان اینکه بیش از 450 کانون فرهنگی تبلیغی ثبت شده داریم، بیان داشت: اعزام مبلغان در مناسبت های مختلف، برگزاری گفتمان های دین با گفتمان های مبتلابه جامعه به ویژه شبهات، عرفان های و فرق های کاذب از جمله دیگر اقدامات این سازمان بوده است.

حجت الاسلام بهشتی نژاد با اشاره به اینکه در سال گذشته 480 گفتمان اجرا شد، تاکید کرد: طرح دیگر تاسیس مدارس علوم و معارف اسلامی با نام صدرا بوده است و 590 دانش آموز در استان در هشت واحد آموزشی ( چهار مدرسه پسرانه و چهار دخترانه) تربیت کرده و فارغ التحصیلان آن در نقاط مختلف کشور در برخی حوزه ها جذب شده و برخی یز از مدیران کشوری هستند.

وی بیان داشت: گسترش تفسیر قرآن از دیگر اقدامات این سازمان در اصفهان بوده است که سال گذشته در 100 مسجد استان و 100 مسجد در شهرستان اصفهان اجرا شد و امیدواریم امسال به 200 مسجد در اصفهان گسترش پیدا کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا