گوناگون

تشکیل 2000 مرکز مشاوره تحصیلی در سطح کشور

حمیدرضا کفاش، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  در خصوص تبلیغات مراکز مشاوره در ایام انتخاب رشته دانش‌آموزان گفت: در آموزش و پرورش مشاوره‌ی تربیتی – تحصیلی وجود دارد و خانواده‌ها در وهله‌ی اول می‌بایست با مشاورانی که تحصیل کرده‌ هستند در خصوص انتخاب رشته‌ی فرزندانشان مشورت نمایند.

وی، با اشاره به اینکه مراکز مشاوره آموزش و پرورش تابلودار است، افزود: خانواده‌ها دقت داشته باشند که مراکز مشاوره در استان‌ها و شهرستان‌ها می‌بایست آرم و عنوان وزارت آموزش و پرورش، اداره کل آموزش و پرورش استان و اداره آموزش و پرورش منطقه را ذیل تابلو مرکز خود داشته باشند هر مرکز مشاوره و روان شناختی مرتبط با آموزش و پرورش نیست.

کفاش بااشاره به اینکه 2000 مرکز مشاوره انتخاب رشته و هدایت تحصیلی در سطح کشور ایجاد شده است، تصریح کرد: این مراکز در هفته‌ی انتخاب رشته همراه خانواده‌ها وفرزندانشان خواهند بود که با توجه به سوابق تحصیلی هر دانش‌آموز مشاوره رایگانی را ارائه می‌دهند.

وی ادامه داد: وزارت علوم و سازمان سنجش نیز مراکز مشاوره‌ی معتبری را در اختیار دارند که افراد می‌توانند از طریق سایت این مراکز را شناسایی نمایند تقاضای من از خانواده‌ها این است که جهت مشاوره و انتخاب رشته به مراکز غیر معتبر که ادعاهای بزرگ دارند و رقم‌های بالایی را نیز طلب می‌نمایند مراجعه نکنند.

مشاوره کاری تخصصی است و سوابق تحصیلی دانش‌آموزان را مشاوران مدارس مطلع هستند بنابر این خانواده‌ها دقت داشته باشند که مشاوره در سرنوشت فرزندانشان تأثیر گذار است ونباید تحت تأثیر تبلیغات گسترده‌ی این مراکز قرار گیرند مگر آنکه خانواده‌ها خود از تحصیلات، سوابق و تجربه‌ی مشاور مربوطه مطلع باشند.

معاون پرورش و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش همچنین اظهار داشت: اگر خانواده‌ها از سطح تحصیلات مناسبی برخوردار باشند، می‌توانند مقدمات مشاوره را انجام داده و برای نهایی کردن مشاوره با افراد متخصص در این امر مشورت نمایند.

وی در خصوص تضمینی بودن مشاوره‌ی برخی از این مراکز نیز گفت: اگر سوابق تحصیلی و رتبه‌ی داوطلب خوب باشد دیگر نیازی به تضمین کردن مشاوره نیست و این تضمین را دانش‌آموز می‌تواند به دست آورد البته در بعضی از موارد نیز ممکن است برخی افراد تخصصی داشته باشند ولی خانواده‌ها می‌توانند با تحقیق و بررسی صلاحیت افراد را جویا شوند.

کفاش در خصوص نظارت بر مراکز مشاوره نیز افزود: مراکز مشاوره آموزش و پرورش از سوی آموزش و پرورش و مراکز مشاوره‌ی دیگر از سازمان نظام مشاوره مجوز دریافت می‌کنند.
آموزش و پرورش موظف است با مراکزی که مجوز از آموزش و پرورش ندارند برخورد قانونی و قضایی داشته باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که اولیا از چه طریقی می‌توانند مجوز مراکز مشاوره را بررسی کنند، گفت: مجوز معمولاً در اتاق رییس مرکز مشاوره نصب است و خانواده‌ها می‌توانند از این طریق مجوز مرکز را بررسی نمایند ضمن آنکه می‌توانند از آموزش و پرورش منطقه نیز استعلام گیرند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا