گوناگون

خسارت میلیاردی حاشیه‌نشینی به دستگاه‌های خدمات‌رسان ایلام ‌

‌ساکنان مناطق حاشیه‌ای در شهر ایلام سالانه به طور متوسط بیش از یک میلیارد تومان خسارت را به شرکت‌های آب و فاضلاب و برق تحمیل می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه ایلام، مهندس «داراب بیرانوندی» مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان ایلام در میزگرد بررسی مشکلات شرکت‌های خدمات‌رسان به مناطق حاشیه‌ای شهر ایلام اظهار کرد: پدیده حاشیه‌نشینی نه تنها در ایلام بلکه در سراسر کشور و حتی در نگاهی کلی‌تر در برخی از کشورهای در حال توسعه دیگر نیز وجود دارد.

وی افزود: با توجه به گسترش حاشیه‌نشینی و ساخت و ساز غیر مجاز در حاشیه شهر ایلام در حال حاضر متهم هستیم که چرا به ساکنین این مناطق خدمات ارایه می‌دهیم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان ادامه داد: در حالی که حداقل زمان ممکن برای ساخت یک واحد مسکونی در مناطق حاشیه‌ای 6 ماه است، ولی در کمتر از یک ساعت می‌توان انشعاب غیر مجاز آب را از لوله اصلی وصل کرده و بلافاصله آب را به داخل واحد مسکونی خود هدایت کرد. بنابراین دستگاه‌های مسئول در طول این مدت باید از ساخت و سازهای غیر مجاز جلوگیری کنند.

4

بیرانوندی تصریح کرد: در مناطق حاشیه‌ای شهر ایلام حدود 500 انشعاب غیر مجاز آب وجود دارد که نه تنها به شرکت آب و فاضلاب زیان می‌رسانند، بلکه با کاستن از میزان فشار آب باعث تضییع حقوق دیگر شهروندان نیز می‌شوند.

وی خاطر‌نشان کرد: به عنوان نمونه استفاده مشترکین غیر مجاز در منطقه هانیوان که یکی از مناطق حاشیه‌ای شهر ایلام و دارای ارتفاع نیز است، باعث افت فشار سایر مشترکین شده و ما را با مشکلات دائمی مواجه ساخته است‌.

بیرانوندی همچنین با اشاره به دشوار بودن برخورد با مشترکین غیر مجاز به دلیل عدم داشتن شناسنامه واحد مسکونی گفت: این مشترکین قابلیت شناسایی و معرفی به محاکم قضایی را ندارند، بنابراین راه برخورد قانونی با آنها نیز وجود ندارد و در عمل، صاحب ملک به هیچ وجه زیر بار این انشعاب غیر مجاز نمی‌رود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان عنوان کرد: پیگیری قانونی برخورد با حاشیه‌نشینی داستان خود را دارد، چرا که در منطقه هانیوان 3 خیابان اطراف کارخانه نمک مشکل خاصی ندارند و در حریم شهر قرار گرفته‌اند، ولی از آن محله به بالا یعنی به سمت دامنه کوه همگی انشعاب غیر مجاز دارند.

وی با بیان اینکه سکونتگاه‌های غیر رسمی از نظر قانونی نمی‌توانند خدمات شهری رسمی دریافت کنند، گفت: این مسئله در ایلام از رویه‌های متعارف پیروی نمی‌کند، زیرا برخی از تصمیم‌گیری‌ها در سنوات گذشته زمینه بروز و گسترش این مناطق حاشیه‌ای را فراهم کرده‌اند و دستورات فراتر از قانون موجب دامن زدن به توسعه این مناطق شده‌ است.

بیرانوندی اظهار کرد: مشکل شهرداری و منابع طبیعی نیز به جای خود محل بحث است که شهرداری حریم شهر را برای منابع طبیعی اعلام و مشخص نکرده و قوانین برای دادن یا ندادن خدمات‌ به ساکنین این مناطق وجود ندارد.

مدیر عامل آب و فاضلاب شهری استان با اشاره به اینکه آب به راحتی قابلیت انشعاب غیر مجاز را دارد، ولی برق کمی سختی داشته، اما گاز را نمی‌توان غیر مجاز وصل کرد، افزود: در سنوات اخیر دادگستری به خوبی وارد بحث برخورد با ایجاد واحد مسکونی در مناطق حاشیه‌ای در ایلام شده که امیدواریم فرایند رسیدگی به این معضل و آسیب زندگی شهری، سرعت بیشتری گرفته تا از میزان خسارات وارده به دستگاه‌های خدمات‌رسان و مشکلات شهروندان کاسته شود.

بیرانوندی ضمن اشاره به جرم‌خیز بودن این مناطق اضافه کرد: افزون بر مسائل اجتماعی، انتظامی و … مناطق حاشیه نشین سالانه بیش از 500 میلیون تومان خسارت به شرکت آب و فاضلاب استان تحمیل می‌کنند، آمادگی داریم که این انشعابات را قطع کنیم.

مدیر عامل آب و فاضلاب شهری استان بیان کرد: ما به عنوان یک دستگاه بهره‌بردار حقیقتا به دنبال سود هستیم نه زیان و البته از معاون عمرانی استاندار نیز انتظار داریم که این قضیه هر چه زودتر تعیین تکلیف شود و البته در خصوص برخورد با این معضل در انتهای صف هستیم چون شهرداری، منابع طبیعی و سایر دستگاه‌ها در خط مقدم مبارزه با این معضل قرار دارند.

وی با بیان اینکه شهرداری با توجه به وضعیت پیش آمده در زمینه بازتعریف حریم شهر سریع‌تر اقدام کند، خاطرنشان کرد: نکته دیگر که باید مد نظر باشد این است که تعدد تصمیم گیری در زمینه برخورد با این معضل موجب شده که در برخورد با حاشیه‌نشینی دچار عقب ماندگی شویم.

بیرانوندی با بیان اینکه متولی جمع آوری این قضیه باید مشخص شود که آیا خدمات بدهیم یا ندهیم؟ گفت: با توجه به بحث بهداشت آب‌ مکلفیم به مردم خدمات بدهیم و آب سالم مردم را تامین کنیم، چرا که اگر خدایی ناکرده مشکلی در بحث کیفیت آب شرب این مناطق پیش آید، به راحتی می‌تواند شهر را نیز تهدید نماید.

مدیر عامل آب و فاضلاب شهری استان در پایان اظهار کرد: دلالان و خریداران ساختمان‌های این مناطق بدانند که علاوه بر برخورد قضایی یقینا در تامین آب دائم با مشکلات جدی روبرو هستند و شرکت آب و فاضلاب بر اساس قانون موظف به تامین آب آنان نیست.

4

مهندس «صمد یاری» نماینده معاونت فنی شهرداری ایلام نیز در میزگرد بررسی مشکلات شرکت‌های خدمات‌رسان به مناطق حاشیه‌ای شهر ایلام اظهار کرد: حاشیه‌نشینی شهرها ریشه در عوامل زیادی دارد و معمولا محل زندگی خانوارها و افرادی است که درآمد بسیار پایین دارند یا فاقد درآمد هستند و می‌توان یکی از عوامل بروز حاشیه‌نشینی را مهاجرت روستاییان به شهر و استقرار موقت به صورت ابتدا چادرنشینی و سپس ساخت آلونک و در مرور زمان ساخت و سازهای غیر اصولی و فنی مثل محلات شکل گرفته حاشیه شهر(محله پیچ آشوری، بانبرز، اطراف شهرک هجرت، هانیوان، پژوهش، محله تپه پایه یک) دانست.

وی افزود: در این محلات اکثرا ساخت و سازها به صورت غیر قانونی و بدون مجوز و رعایت هر گونه اصول فنی است و در گذشت زمان شکل گرفته‌اند و از طرفی چون این گونه ساخت و سازها صرفا به دلیل استقرار و ماندگاری بوده لذا پیش‌بینی در خصوص موقعیت طبیعی عبور و مرور صورت نگرفته‌ که این موضوع در فصول مختلف به ویژه در فصل بارندگی موجب ایجاد حادثه و مشکلات عدیده دیگری شده که خود هزینه‌های متعددی به دنبال دارد.

یاری با بیان اینکه عامل دیگری که در شکل‌گیری این سکونتگاه‌ها تاثیرگذار است، نادیده گرفتن حق مالکانه مالکین اراضی محدوده شهر توسط ادارات مرتبط است، بیان کرد: سود جویی و دخالت افراد سودجو از طریق خرید و فروش با قیمت پایین در گسترش این مناطق تاثیر گذار است.

کارشناس معاونت فنی شهرداری ایلام عنوان کرد: عامل دیگری که در شکل گیری این گونه مناطق موثر بوده ارائه خدمات شرکت‌های خدمات‌رسان از قبیل آب، برق، گاز و تلفن است، در حالی که به استناد قانون، این شرکت‌ها موظف هستند پیش از ارائه خدمت، از مشترکین مجوز شهرداری را اخذ کنند و در صورت پاسخ مثبت می‌توانند خدمت‌رسانی کنند، اما در عمل فرایند خدمت رسانی بدون در نظر گرفتن مجوز شهرداری بوده و از سوی دیگر ابلاغ بخشنامه‌های و دخالت‌های فراتر از قانون در سال‌های گذشته به جهت خدمات‌رسانی را می‌توان از دلایل خدمات رسانی به این مناطق ذکر کرد.

وی با اشاره به اینکه شهرداری‌ها متناسب با آمار جمعیتی در شرح وظایف خود بیش از 300 نوع خدمات تعریف شده دارند خاطر نشان کرد: ارائه خدمات شهرداری‌ها محدود به فضای است که در نقشه شهر یا طرح تفصیلی مورد تأیید شورای عالی شهرسازی تعریف شده و در مناطقی که درمحدوده محیطی به عنوان کمربند فضای سبز مشخص شده امروز به محل حاشیه‌نشین‌ها بدل شده، و اگر چه بر اساس مقررات باید اراضی مذکور توسط دستگاه‌هایی از جمله منابع طبیعی یا راه و شهر‌سازی در اختیار شهرداری قرار گیرد، اما تاکنون موضوع مالکیت آنها بلاتکلیف است.

یاری با بیان اینکه شهرداری در جهت اقدامات پیشگیرانه به استناد قانون ضمن شناسایی و تشکیل پرونده با اعلام اخطار کتبی در چند نوبت با هماهنگی‌های به عمل آمده با دادگستری و نیروی انتظامی متناسب با نوع و میزان تخلف اقدام لازم به عمل می‌آورد، گفت: در موارد زیادی با حکم دادگاه نسبت به تخریب اماکن ساخته شده اقدام کرده‌ایم و این موضوع در حالی موفقیت‌آمیز است که تمام دستگاه‌ها با رعایت قانون و الزامات در جهت جلوگیری از شکل‌گیری این محلات اقدام لازم را به عمل آورند و با شهرداری همراهی کنند.

وی در پایان پیشنهاد داد: به جهت ساماندهی مناسب و با رعایت اصول فنی در ساخت و ساز افراد واجد شرایط نیازمند به مسکن که فاقد درآمد و کار بوده، شناسایی شده و در اراضی دولتی محدوده شهر به آنها زمین واگذار شود تا ضمن کنترل در تمام موارد به صورت منطقی سکونت داده شوند و در این صورت مشمول تمام خدمات شهری می‌شوند.

4

مهندس «حمید ستاری» مدیر شرکت توزیع برق شهرستان ایلام نیز در این میزگرد اظهار کرد: امیدواریم وضعیت حاشیه‌نشینی در ایلام به سرانجام برسد که هم تکلیف مردم و هم تکلیف دستگاه‌های خدمت‌رسان به این مناطق نیز مشخص شود.

وی با بیان اینکه ضرر و زیانی که شرکت‌های خدمات‌رسان از قبیل آب و برق از ارائه خدمات به مناطق حاشیه‌ای متحمل می‌شوند به نوعی تضییع حقوق سایر شهروندان است، افزود: قانون بسیار قوی است، ولی مجریان قانون در این زمینه ضعیف عمل می‌کنند.

مدیر شرکت توزیع برق ایلام اضافه کرد: 70 ساختمان غیر مجاز در حاشیه منطقه هانیوان در 2 ماه گذشته به صورت سازه شناژی در حال ساخت بودند که در حال حاضر این تعداد به 100 واحد رسیده و این سوال پیش می‌آید که چرا شهرداری اقدامی پیشگیرانه انجام نمی‌دهد‌؟

ستاری با اشاره به اینکه اگر برخورد قاطع با این ساخت و سازها صورت گیرد، قطعا شاهد این رشد قارچ گونه سکونتگاه‌های غیرمجاز حاشیه‌ای نخواهیم بود، تصریح کرد: در منطقه هانیوان واحدهای مسکونی را با شناژ در دامنه کوه می‌سازند که این امر نیازمند بازبینی است.

وی میزان برق ایران را یک درصد کل برق جهان دانست که ایرانیان 2 درصد از انرژی جهان را مصرف می‌کنند اعلام و عنوان کرد: 177 هزار مشترک برق در سطح استان وجود دارد که 80 درصد این تعداد مشترک، خانگی هستند و متوسط میزان مصرف برق خانگی در استان 200 کیلووات است.

مدیر شرکت توزیع برق ایلام با بیان اینکه 6 نقطه حاشیه نشین در ایلام وجود دارد خاطر نشان کرد: منطقه پایه یک با 150 خانوار، منطقه هانیوان با 100 خانوار، منطقه پژوهش با 50 خانوار، منطقه پیچ آشوری با 70 خانوار، منطقه بین روستاهای بانقلان و چالسرا با 50 خانوار و منطقه بانبرز با 60 خانوار از خدمات آب و برق البته به صورت غیر مجاز استفاده می‌کنند.

ستاری بیان کرد: بین 600 تا 700 خانوار در ایلام از برق غیر مجاز استفاده می‌کنند که اگر این 700 خانوار به طور متوسط 200 کیلو وات مصرف برق دارند، هزینه‌های بسیاری بر دوش شرکت‌های خدمات‌رسان متحمل کرده است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آمار تنظیم شده به طور متوسط برای 400 خانوار حاشیه نشین ایلامی در ماه 72 هزار کیلو وات برق مصرف می‌شود، یادآور شد: در روز 2 هزار و 400 کیلووات برق غیر مجاز توسط این خانوارها مصرف شده و سالانه 600 میلیون تومان خسارت به اداره برق از طریق این 400 خانوار به استان وارد می‌شود.

مدیر شرکت برق ایلام حاشیه نشینی در ایلام را به غده سرطانی تشبیه کرد که در حال بزرگ شدن است، گفت: تصمیمات غیر کارشناسی برخی از مدیران در سنوات گذشته موجب شده این تومور روز به روز بزرگتر شود و مسئولین باید جوابگو باشند.

ستاری ادامه داد: مناطق حاشیه‌نشین مهم‌ترین کانون وارد ساختن خسارات به دستگاه‌های خدمت‌رسان هستند.

وی اظهار کرد: حاشیه‌نشینی‌ها در ایلام روز به روز گسترش می‌یابند که در همین راستا در سنوات گذشته مقرر شد که نماینده شهرداری در این مناطق مستقر شود تا از گسترش این مناطق جلوگیری به عمل آید و ساخت و سازهای غیر مجاز ادامه پیدا نکنند.

مدیر شرکت برق ایلام با اشاره به برخوردهای این شرکت در جلوگیری از گسترش مناطق حاشیه نشین در ایلام تصریح کرد: ما برای 40 واحد مسکونی در هانیوان حکم تخریب گرفته‌ایم ما باید در جهت مثبت برخورد قاطع کنیم و باید راه حل این مشکل را با کمک همه دستگاه‌ها پیدا کنیم و این کار به تنهایی از عهده هیچ دستگاهی بر نمی‌آید.

وی خاطر نشان کرد: شهرداری با اعمال مشوق‌هایی مقاوم سازی بافت‌های فرسوده را در دستور کار قرار دهد و از سوی دیگر با یافتن راهکارهای قانونی از ایجاد مناطق حاشیه‌ای جلوگیری کند.

ستاری با بیان اینکه بر اساس مصوبه دور دوم سفر هیئت دولت قبلی به استان باید برق این مناطق را تامین می‌کردیم که علت اصلی این کار و گسترش حاشیه نشینی در ایلام تصمیمات غلط مدیران سنوات گذشته بوده است، عنوان کرد: چارچوب خدمات برای مناطق حاشیه‌نشین در ایلام باید تعیین شود.

مدیر شرکت برق ایلام به مشکلات و درگیری‌های ساکنان این مناطق با نیروهای شرکت‌های خدمات‌رسان اشاره و عنوان کرد: در برخی از مناطق با نیروهای ما درگیر می‌شوند و حتی در پاره‌ای موارد برخی کارکنان ما دچار آسیب جسمی شده‌اند.

تنظیم از: رضا نجفی، خبرنگار ایسنا، منطقه ایلام

4

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا