گوناگون

تعیین رژیم حقوقی دریای خزر توافقی برد

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم رحیم‌پور ظهر پنجشنبه در پایان اجلاس کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر در رامسر در گفتگو با خبرنگاران، افزود: نکات حقوقی خوب مربوط به بیان سران بصورت جامع مورد گفتگو قرار گرفته است.

وی یادآور شد: در اجلاس سی و هفتم درباره مسائل مربوط به امنیتی، نظامی، اقتصادی دریای خزر بحث شد و مسائل تخصصی مانند محیط زیست، حوادث غیرمترقبه و … در جلسات جداگانه مورد بحث قرار می گیرد، مثلا در عشق آباد، جلسه آبزیان دریای خزر و جلسه حوادث غیرمترقبه نیز در مسکو برگزار می شود.

مذاکرات سرعت زیادی ندارد

معاون وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه مذاکرات در مسیر خوبی در حال انجام است، اذعان داشت: مذاکرات سرعت زیادی ندارد و امیدواریم که در جلسات سران پنج کشور، نتایج حقوقی داشته باشیم.

وی درباره رژیم حقوقی دریای خزر با بیان اینکه برخی قسمت‌ها مورد تفاهم واقع شده و برخی قسمتها نیز تفاهم نشده است، بیان داشت: درحال رایزی برای این قسمت‌ها هستیم.

ابراهیم رحیم‌پور با بیان اینکه تهیه 100 بند درباره رژیم حقوقی دریای خزر گفت: از این تعداد، برخی کامل و برخی نصفه تفاهم شده است و برخی اصلاح تفاهم نشده است.

وی با بیان اینکه روند مذاکرات رژیم حقوقی دریای خزر بیش از 20 سال طول کشیده است، گفت: بنظر می‌رسد تا نهایی شدن قدری کار داشته باشد زیرا همه کشورها به دنبال آن هستند منافعشان حفظ شود و این منافع شامل هر پنج ملت و پنج کشور می‌شود.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه گفت: مذاکرات تعیین رژیم حقوقی دریا خزر یک کار برد – برد بین پنج کشور بوده که در حال تدوین است.

وی با بیان اینکه در رژیم حقوقی دریای خزر درخواست فردی نداریم افزود: پنج کشور در همه موارد مربوط نظر دارند و طبیعی است که مباحث پنجگانه باید پیش و جلو رود.

تا اجلاس چهارم به نتیجه نمی‌رسیم

رحیم‌پور در پاسخ به اینکه آیا تا اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر، درباره رژیم حقوقی دریای خزر به نتیجه خواهیم رسید گفت: بعید است تا زمان اجلاس به مرحله نهایی برسیم ولی پیشرفت کار مناسب بوده و خیلی نا امید نیستیم.

وی در پاسخ به اینکه گره کار درباره تعیین رژیم حقوقی دریای خزر چه بوده است گفت: درباره تعیین حدود دریا در سطح و بستر بحث داریم که سطح بیشتر برای مسائل ماهیگیری و تردد است و از این جهت اصل موضوع در این دو قسمت است که باید تفاهم کنیم روی حدودی متعلق به هر کشور است.
درباره آبهای سرزمینی و ماهوی تفاهم نداریم

وی افزود: قسمتی در وسط دریاچه بین کشورها مشاع بوده و بقیه دو قسمت آبهای سرزمینی و ماهوی است که موضوع بسیار مهمی است و هنوز به تفاهم نرسیدم.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه در سطح بین المللی برای دریاچه های بسته، قانون تدوین نشده و قابل قبول برای همه وجود ندارد گفت: باید با اجماع و انصاف و توجه به وضعیت دریاچه تصمیم گیری کنیم.

حیدرپور گفت: وضعیت دریاچه به گونه ای است که نتواسنیم یک استاندارد و ملاک ثابتی دست یابیم.

وی با اشاره به برگزاری اجلاس دو روزه کنوانسیون تعیین رژیم حقوقی دریای خزر در رامسر گفت: این اجلاس با حضور معاونان وزاری خارجه پنج کشور برای اولین بار در 20 سال گذشته در رامسر برگزار شد.

وی اظهار داشت: قبل از سی و هفتمین اجلاس کنوانسیون تعیین ؤزیم حقوقی دریای خزر تمامی اجلاس ها در پایتخت برگزار می شود که برای اولین بار اجلاس سی و هفتم در غیر از پایتخت برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه این اجلاس در آستانه اجلاس سران کشورهای حوزه دریای خزر در روسیه در رامسر برگزار شده است، دارای اهمیت است و خوشبختانه مباحث مختلفی برای اعلامیه اجلاس سران بحث شود و گفتگوهایی صورت گرفت و به نتایج خوبی رسیده ایم.

رحیم پور افزود: در جلسه بعدی که بزودی در مسکو برگزار می شود، این اعلامیه نهایی می شود و بحث های لازم در اجلاس سی و هفتم برگزار شد ولی امضاء نشده است.

سی و هفتمین اجلاس ویژه تدوین رژیم حقوقی دریای خزر از روز چهارشنبه در رامسر آغاز شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا