گوناگون

تلاش فدراسیون برای شکستن قیمت کی‌روش با استراتژی خریدن زمان

تلاش فدراسیون برای شکستن قیمت کی‌روش با استراتژی خریدن زمانهفت ماه تا رقابت‌های مهم جام ملت‌های آسیا فرصت باقی است و تیمی که سی و نه سال ‌در این رقابت‌ها توفیقی به دست نیاورده، هنوز بلاتکلیف تعیین سرنوشت سرمربی‌اش است.

علی کفاشیان تا پیش از شب گذشته، مشکلات مالی را بزرگ‌ترین مشکل بر سر راه تمدید قرارداد کارلوس کی‌روش می‌دانست؛ اما شب گذشته معلوم شد ‌بر خلاف سخنان کفاشیان، وضع فدراسیون فوتبال چندان هم بد نیست و دلایل دیگری برای ‌تمدید نشدن‌ قرارداد کارلوس کی‌روش وجود دارد.

به گزارش «تابناک»، در ماه‌های اخیر، علی کفاشیان‌ می‌گفت بهای کی‌روش بالاست و اگر بخواهیم او را نگه داریم، باید از دولت کمک بگیریم؛ یکی از طنزهای جالب مدیریتی در ایران که رئیس یک فدراسیون در حکم یک «نهاد مستقل از دولت» برای کارهای روزمره خود باید دستش را پیش دولت دراز کند.‌‌ همان میزان که مستقل بودن فدراسیون فوتبال، این مزیت را برای این نهاد دارد که به ‌رغم اهمال‌های کفاشیان دولت نمی‌تواند او را بر‌کنار کند، به‌‌ همان میزان هم این نهاد باید مستقل باشد تا بتواند هزینه‌های خود را تأمین کند؛ چیزی که البته کفاشیان تا کنون زیر بار آن نمی‌رفت و وضع فدراسیون فوتبال را از نظر مالی بد می‌خواند.

اما وزیر ورزش و جوانان که شب گذشته مهمان تلویزیون بود، درباره شرایط مالی برای تمدید قرارداد کارلوس کی‌روش مشکلات مالی فدراسیون را بی‌پایه خواند و گفت: «وضعیت اقتصادی فدراسیون فوتبال خوب است. آن‌ها برای دو سال حدود ۱۶۰ میلیارد تومان برای تبلیغات قرارداد بسته‌اند و نزدیک به ۸ میلیون دلار هم از فیفا بابت حضور در جام جهانی پول گرفته‌اند که حدود ۲۰ میلیارد تومان می‌شود؛ بنابراین فدراسیون توان پرداخت دستمزد ‌کی‌روش را دارد».
 
اما دلیل ‌تمایل نداشتن فدراسیون فوتبال برای تمدید قرارداد کارلوس کی‌روش، چیز دیگری غیر از مشکلات تأمین مالی است. با مرور روند کشمکش‌های موجود برای تمدید قرارداد کارلوس کی‌روش، می‌بینیم‌ هر چه جلو‌تر می‌رویم، فدراسیون و وزارت تمایل چندانی برای تمدید قرارداد با او نشان نمی‌دهد.

هرچند ‌محمود گودرزی‌ شب گذشته با گفتن اظهارات بالا، توپ را به زمین فدراسیون انداخته، ‌در ادامه سخنانش ‌می‌گوید: «فدراسیون باید بررسی ‌و ارزش واقعی این مربی را مشخص کند. دستمزد‌ها در کل دنیا تقریباً مشخص است و متأسفانه ما پیرو یکسری بحث‌ها و هیجانات اجتماعی و ژورنالیستی شده‌ایم که ما را از تصمیم‌گیری واقع‌بینانه دور می‌کند».

محمود گودرزی از «هیجانات اجتماعی و ژورنالیستی» می‌گوید که مانع تصمیم گیری درست می‌شود و می‌گوید: «اگر از من مشورت بخواهند، می‌گویم فدراسیون باید پیش از هر چیز عملکرد سه سال و چند ماهه کی‌روش را بررسی کند و آن وقت با مطالعه درباره ادامه همکاری با این مربی تصمیم بگیرد‌».
 
علی کفاشیان ‌این روز‌ها در حالی از تلاش برای کاهش قیمت کی‌روش سخن می‌گوید که به صراحت اعلام کرده بود، اگر با کی‌روش به توافق نرسیم سرمربی بعدی قطعا داخلی خواهد بود و این موضوع شایعه یکی دو ماه اخیر را که حسین فرکی سرمربی بعدی تیم ملی است را قوی‌تر می‌کند.

این روز‌ها علی کفاشیان در حال بنیان گذاشتن پایه‌های دوران جدید مدیریتی خود در فدراسیون فوتبال است و یکی از ارکان این مهم نیز داشتن سرمربی است که نخواهد رئیس فدراسیون باشد. تقریبا همه می‌دانند که کارلوس کی‌روش در سه سال اخیر با سرکشی‌ها و نافرمانی‌هایی که داشته، به رئیس در سایه فدراسیون فوتبال بدل شده بود و اگر این میدان دادن به او تا زمانی برای کفاشیان خوب بود نتیجه‌اش را هم با صعود به جام‌جهانی دید، این روز‌ها چندان برای او فدراسیون جدیداش مطلوب نیست، به ویژه اگر او بخواهد حمایت وزارت ورزش را برای انتخابات فدراسیون جلب کند. برای همین هم یک گزینه داخلی موفق و کم خرج‌تر که سرکشی‌های کارلوس کی‌روش را هم نداشته باشد برای او و فدراسیونش مناسب‌تر است.

در پایان باید گفت، این روز‌ها بحث از ماندن یا رفتن کی‌روش، بحث داغ فوتبال ماست؛ اما باید بدانیم ‌که کمتر از هفت ماه به آغاز رقابت‌هایی مانده که سی و نه سال است تیم ملی ایران به عنوان یکی از پرافتخار‌ترین تیم‌های آسیایی، رنگ فینالش را ندیده و اگر بخواهیم چهار سال دیگر هم بر این حسرت افزوده نشود، باید هرچه زودتر برای این موضوع چاره‌ای بیندیشیم؛ آن هم تصمیمی که به صلاح فوتبال ما باشد نه به صلاح منافع شخصی و میزهای ریاستمان!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا