گوناگون

تمرینات ویژه گردن و آسیب‌ها

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، با پیشرفت در تکنولوژی و ماشینی شدن زندگی و جایگزینی رایانه‌ها به جای کارهای دستی و پشت میزنشینی اکثر مردم، بیماری ودردهایی نیز چون، کاهش استقامت قلبی – عروقی، بیماری دیابت، اضافه وزن و چاقی، افزایش چربی خون، گردن درد و … نیز رواج یافته است.

اما شایع‌ترین درد در بین افراد کارمند و مردم، گردن درد می‌باشد که برای بعضی‌ها همه روزه اتفاق می‌افتد.

لازم به ذکر است که علایم این درد شایع را می‌توان با حرکات کششی، تمرینات مقاوم‌سازی و حفظ حالات صحیح استقرار گردن کاهش داد و یا از بین برد یا حتی می‌توان از بروز درد جلوگیری کرد.

از درمان اولیه گردن درد می‌توان به گرمادرمانی، استراحت، انجام تمرینات ورزشی و… اشاره نمود.

برای استفاده از روش گرمادرمانی ابتدا یک دوش آب‌گرم بگیرید و بگذارید که آب مستقیماً به گردن شما برسد، البته می‌توانید از جکوزی، پدهای گرم و کیسه‌های آب‌گرم استفاده کنید.

فشار آب را تا اندازه‌ای که پوست کمی قرمز و گرم شده باشد، می‌توانید نگه دارید.

در هنگام درد از انجام حرکات و کارهایی که سبب افزایش درد می‌شود خودداری کنید و به گردنتان استراحت دهید.

تحت هیچ شرایطی زمانی‌که گردن درد شما همراه با احساس بی‌حسی در قفسه، شانه، کتف، بازو و دست بود، حرکات و تمریناتی را انجام ندهید، و اینکه در اثر صدمات شدید و یا درد بی‌دلیل و خود به خودی به وجود آمده است حتماً به پزشک مراجعه نمایید، چرا که ممکن است باعث آسیب بیشتر در آن قسمت شوید.

اما تمرین‌هایی را که می‌توان برای دردهای گردنی که بر اثر وارد آمدن فشارها و ضربه‌های مختصر به گردن یا استقرار نامناسب گردن توصیه کرد به شرح ذیل می‌باشد:  

– هنگامی که عضلات کتفمان شل و ریلکس می‌باشد، کمرمان را به یک طرف بچرخانید تا احساس کشش در گردن کنید، به طوری که نگاهتان به روی کتف و شانه است، 6 ثانیه ثابت نگه دارید، این تمرین را برای هر طرف 3 بار تکرار نمایید.

– در این تمرین، سر خود را به سمت پایین خم نموده، به صورتی که چانه‌تان به قفسه سینه یا گودی که در پایین گردن قرار دارد، برسد، زمانی که احساس کشش نمودید به مدت 6 ثانیه مکث، سپس به حالت اولیه برگردید این تمرین را نیز 3 بار تکرار نمایید.

– کف دست را روی پیشانی قرار دهید، کف دستتان را به سرتان فشار دهید اما سعی کنید سر و دستتان به مدت 10 ثانیه حرکت نکند و 3 بار این حرکت را انجام دهید.

– دست خود را کنار سرتان قرار داده و مانند تمرین قبل سر و دست به یکدیگر باید فشار بیاورند، اما این بار سر خود را به سمت شانه بچرخانید به طوریکه می‌خواهید بالای کتف و شانه را ببینید اما حرکتی نداشته باشید این تمرین نیز 10 ثانیه مکث و برای هر طرف 3 بار تکرار کنید.

– در این تمرین گردن خود را آرام به بغل خم کنید و با دست نیز فشار اندکی برای ایجاد کشش بهتر وارد کنید. این حرکت را 3 بار تکرار و هر بار 6 ثانیه مکث و به حالت اولیه برگردانید.

با انجام این تمرینات و استفاده از بالش مناسب می‌توان به بهبود و پیشگیری از گردن درد امیدوار بود.
شایان ذکر است در صورتی که بیش از یک بالش زیرسرتان می‌گذارید، از بالش‌های طبی استفاده نمایید.

در صورتی که بالش به درستی انتخاب شود، با حفظ وضعیت صحیح در مهره‌های گردن از درد شما کاسته می‌شود و دچار ناهنجاری نمی‌گردید.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا