گوناگون

تور «همنوازان حصار» از اردن تا نروژ/ «سخنی نیست» دوباره رونمایی شد

به گزارش خبرنگار مهر، سید علی میرمحمدی دبیر نخستین جشنواره «رنگ موسیقی» با تشریح جزییات برگزاری این رویداد موسیقایی به برگزاری کنسرت «سخنی نیست» به آهنگسازی علی قمصری اشاره کرد و گفت: همکاری ما با گروه «همنوازان حصار» صرفا به خاطر نام علی قمصری نیست بلکه نوع موسیقی که این گروه با تکیه بر موسیقی سنتی کشورمان با تلفیق از احساس و موسیقی روز دنیا به آن تاکید دارد مدنظر ما بوده است و همواره از این گروه موسیقایی به عنوان یک گروه متفاوت در حوزه موسیقی یاد می شود.

وی افزود: این ادامه همکاری ما را بر آن داشت که در حد توان خود کنار این گروه باشیم و در برگزاری اولین جشنواره «رنگ موسیقی» از علی قمصری و گروه همنوازان حصار دعوت کنیم که در این رویداد موسیقایی همراه ما باشند و خوشبختانه این آهنگساز خلاق دعوت ما را پذیرفت که ما بر اساس این حضور تصمیم داریم رونمایی رسمی نیز از آلبوم «سخنی نیست» داشته باشیم.

IMG14124584

علی قمصری نیز در این نشست خبری گفت: یک سال پیش در نشستی که با علی میرمحمدی داشتیم او ایده برگزاری این جشنواره را مطرح کرد که من در آن زمان به دلیل شرایطی که در کشورمان حکمفرما بود تاکید کردم که برگزاری چنین رویدادی در ایران میسر نیست و امروز بسیار خوشحالم که با او بر سر این تاکیدی که داشتم شرط بندی نکردم و شاهد برگزاری اولین جشنواره «رنگ موسیقی» در تالار وحدت هستم. چراکه این ایده، طرح جذابی است که می تواند کمک زیادی به پیشرفت موسیقی جدی کشور ما باشد.

وی ادامه داد: گروه «همنوازان حصار» مدتی است با شکل جدید مشغول به فعالیت است و در این حوزه نیز تاکنون کنسرت های متعددی را برگزار کرده که نتیجه این برنامه های متفاوت انتشار آلبوم «سخنی نیست» بود که قرار بود با تورهای خارجی کنسرتهای خود را آغاز کند؛ کنسرت هایی که از اردن آغاز و در کشورهای فرانسه، عمان و نروژ ادامه پیدا خواهد کرد. اما وقتی دیدیم این رپرتوار به آن پختگی لازم رسیده و ما می توانیم اجرای خوبی روی صحنه را در ایران تجربه کنیم تصمیم گرفتیم که در این جشنواره از کنسرت تازه خود به نوعی رونمایی کنیم.

IMG12585824

این آهنگساز و نوازنده در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: این کنسرت به نوعی در قالب تدوین شده آلبوم «سخنی نیست» اجرا می شود ضمن اینکه دو تصنیف دیگر به قالب کار اضافه خواهد شد که  روی موسیقی چند صدایی و هم آوایی خانم ها با همراهی صدای من تاکید دارد. ما در این کنسرت موسیقی ایرانی را اجرا می کنیم که با آواز شوشتری آغاز و در نوا و ابوعطا خاتمه پیدا می کند. اشعار قطعات هم از هوشنگ ابتهاج و احمد شاملو خواهد بود که اتقاقا عنوان «سخنی نیست» از روی یکی از اشعار زنده یاد شاملو انتخاب شده است.

قمصری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر شباهتهای آلبوم «سخنی نیست» با آلبوم «به تماشای آب های سپید» اثر حسین علیزاده تصریح کرد: این آلبوم شاید شباهت هایی با آلبوم «به تماشای آب های سپید» استاد علیزاده داشته باشد اما می خواهم به این نکته اشاره کنم که در موسیقی ایران تعداد هنرمندانی که به سراغ سازبندی ویژه ای می روند بسیار محدود است که نمونه بارز و ممتاز آن کارهای استاد علیزاده است بنابراین گزینه چندانی برای سنجش وجود ندارد و ممکن این نزدیکی آلبوم ها نسبت به یکدیگر احساس شود.

این نوازنده تار توضیح داد: بافت موسیقایی که ما در آلبوم «سخنی نیست» به کار گرفته‌ایم بافتی کاملا متفاوت با اثر استاد علیزاده است و من چنین احساسی ندارم که آلبوم «سخنی نیست» شباهت زیادی با آلبوم «به تماشای آب های سپید» داشته باشد چراکه معتقدم این اثر در مقایسه با آلبوم سخنی نیست از شکل و بافت بسیار متفاوتی برخوردار است که می تواند به صورت کاملا جداگانه مورد بررسی قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا