گوناگون

توزیع 5000 دوز واکسن آنفلوآنزای فصلی در شهرستان‌های کردستان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، از توزیع 5000 دوز واکسن آنفلوآنزای فصلی بین مراکز بهداشت شهرستان‌های استان در مهرماه امسال خبر داد.

دکتر «فرزام بیدارپور» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی کردستان، با اعلام این خبر اظهار کرد: به‌علت محدودیت در تولید واکسن در دنیا، تنها پنج درصد جمعیت جهان به واکسن دسترسی دارند از این‌رو باید واکسن را مطابق اندیکاسیون تجویز کرد.

وی تصریح کرد: به طور کلی واکسن آنفلوآنزای انسانی برای گروه‌های در معرض خطر که ابتلا به آنفلوانزا در آنان با عواقب سنگین‌تری همراه است و گروه‌های در معرض تماس که به‌علت مشاغل خاص بیشتر در معرض ابتلاء به بیماری هستند به‌ویژه گروه‌های پزشکی و پیراپزشکی و گروه‌هایی با ضعف سیستم ایمنی تجویز می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت استان کردستان خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش 30 درصدی سهمیه‌ی واکسن آنفلوآنزای فصلی نسبت به پارسال، مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی براساس اولویت، گروه‌های آسیب‌پذیر را برای واکسیناسیون آنفلوانزا اعلام کرد.

دکتر بیدارپور در ادامه تصریح کرد: پرسنل بهداشتی، درمانی و خدماتی شاغل در بخش‌های بیمارستانی بخش‌های اتاق ایزوله تنفسی با فشار منفی، فوق تخصص ریه، عفونی، اطفال، اورژانس، ICU,CCU و آزمایشگاه اولویت نخست برای واکسیناسیون هستند.

وی گفت: پرسنل سازمان دامپزشکی و سازمان محیط زیست که در ارتباط با پرندگان هستند، پرسنل شاغل در پایگاه‌های اورژانس 115، پرسنل شاغل در پایگاه‌های دیده‌ور آنفلوآنزا و تیم‌های عملیاتی در ستاد شهرستان‌ها(مبارزه با بیماری‌ها، بهداشت محیط، آموزش و آزمایشگاه)، پرسنل شاغل در پایگاه مراقبت مرزی باشماق، بیماران دیالیزی و پیوندی، تالاسمی ماژور و سیکل سل، بیماران (HIV/AIDS) با هماهنگی مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری، سالمندان ساکن در مراکز نگهداری سالمندان، بیماران ژنتیکی منجر به ضعف ایمنی، افراد مبتلا به ضایعات نخاعی و قطع نخاعی اولویت دوم برای واکسیناسیون آنفلوانزا هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان یادآور شد: انتظار می‌رود تا پایان مهرماه، همه‌ی گروه‌های تعیین شده نسبت به واکسیناسیون آنفلوانزا اقدام کنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا