گوناگون

تغذیه نادرست مادر باعث عقب‌افتادگی فرزندان می‌شود

مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان از تغذیه نامناسب زنان در کشور ابراز تاسف کرد و گفت: تغذیه نادرست باعث عقب‌افتادگی فرزندان شده و خود مادران نیز دچار ضعیفی و کاهش وزن خواهند شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه همدان، دکتر “شهره علیمحمدی” روز چهارشنبه 30 مهرماه جاری در همایش روز ملی سلامت بانوان اظهار کرد: در حال حاضر 20 تا 45 درصد زنان در کشورهای در حال توسعه کالری کمتر از مورد نیاز بدن که حدود 2250 کالری است را دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه در بیشتر خانه‌ها، بانوان اغلب کمتر و بعد از همه اعضاء خانواده غذا می‌خورند و از قسمت خوب و عمده آن وعده غذایی بی‌بهره هستند و امروزه این تغذیه نامناسب و فقر آهن ناشی از کم خونی در بیش از 40 درصد زنان دنیا دیده می‌شود اما با توجه به فرهنگ و موقعیت در کشور در بیشتر منازل جنس مذکر اول و از بهترین قسمت غذا بهره‌مند می‌شود.

علیمحمدی تصریح کرد: بیش از 32 درصد از زنان جهان در دوران بارداری به کم خونی مبتلا شده و مستعد بیماری هستند.

وی با تاکید بر اینکه بیش از نیمی از زنان جهان به علت عوارض ناشی از بارداری و زایمان از بین می‌روند، افزود: دختران قبل از بلوغ جسمی قابلیت بارداری و تولید مثل دارند که این بلوغ مخاطرات قابل توجهی را برای آنان به همراه می‌آورد و اگر فاصله صحیح بین بارداری‌ها رعایت شود 5.6 میلیون از مرگ شیرخوارگان و 200 هزار نیز از مرگ مادران پیشگیری خواهد شد و در کنار پیشگیری‌های لازم باید امکانات گسترده‌ای نیز در اختیار بانوان قرار گیرد.

از هر هشت زن، یک زن دچار سرطان سینه می‌شود

علیمحمدی در ادامه سرطان سینه را یکی از شایع‌ترین انواع سرطان‌ که باعث مرگ و میر بانوان می‌شود، دانست و گفت: بر اساس محاسبات صورت گرفته در کشور آمریکا از هر هشت زن، یک زن به این سرطان دچار می‌شود، که تشخیص به موقع، درمان را راحت‌تر خواهد کرد.

وی شعار این روز را “سلامت زنان، سلامت خانواده‌ها” اعلام کرد و گفت: این روز به منظور حساس‌سازی جامعه نسبت به سلامت زنان با عنوان روز سلامت بانوان از جمله سلامت جسمی، روانی و معنوی در نظر گرفته شده است.

علیمحمدی زنان را محور سلامت و بخش مهمی از جامعه و خانواده خواند و افزود: بانوان در همه ابعاد زندگی پیوند عمیقی داشته و هر چه به شادابی آنان اهمیت دهیم استحکام خانواده را مهم خوانده‌ایم چراکه زنان بیش از نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند.

مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار کرد: با وجود این که زنان بیشتر از مردان دچار بیماری می‌شوند اما نه تنها از بدو تولد نوزادان دختر در مقابل کمبود اکسیژن، بیماری‌های خون و عفونت مقاوم‌تر از جنس مذکر هستند بلکه در برابر مشکلات و مسئولیت‌های زندگی نیز استحکام بیشتری دارند و در اکثر مواقع حق آن‌ها ضایع می‌شود.

وی در پایان سه رکن اصلی حضور زنان در خانواده به عنوان همسر، مادر و به عنوان کارکنان خط مقدم در جامعه خواند و افزود: متاسفانه امروزه آمار زنان سرپرست خانوار در کشور رو به افزایش بوده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا