گوناگون

پوشاک، مهمترین مظهر هر قوم

پوشاک، بارزترین سمبل فرهنگی، مهمترین و مشخص‎ترین مظهر قومی و سریع الانتقال‎ترین نشانه فرهنگی است که به سرعت تحت تأثیر پدیده‎های فرهنگ پذیری در میان جوامع گوناگون انسانی قرار می‎گیرد.

حتی عده‌ای عقیده دارند که استیلای فرهنگی و سلطه پذیری در وهله اول از طریق انتقال پوشاک صورت می‎گیرد و حتی می‎توان با تغییر پوشاک یک جامعه، نوع معیشت و شیوه تولید آنها را نیز دچار دگرگونی کرد و تغییر و تحولاتی در ساختار زندگی اجتماعی آن جامعه به وجود آورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه لرستان، پوشاک زنان لر بنا به موقعیت اجتماعی، اقتصادی و از طرفی شرایط سنی از ویژگی‎های مشخصی برخوردار است.

زنان جوان لر با پارچه‎های الوان در رنگ‎ها و طرح‎های شاد با سربندهای زیبا و رنگی و زنان مسن‎تر پارچه‎هایی به رنگ تیره و طرح‎های ساده و سربندی سیاه و سفید را ترجیح می‌دهند.

‌روسری‎های زنان لر که در زبان محلی به آن ” گلونی ” می‎گویند، زیبایی خاصی به سر زنان لر می‎دهد. این روسری‎ها که معمولاً ابریشمی هستند و در طرح‌ها و رنگ‎های مختلف بکار می‎روند که با گره زیبایی به دور سر پیچیده می‎شود و گوشه‎های آن هم به صورت آویزان بر پشت سر قرار می‎گیرد.

پیراهن زنان لر دارای برشی ساده، بلند و گشاد با طرح‎های گلدار و رنگ‎های الوان است و شلوار پوشاک زنان لر از لحاظ ترکیب و جنس پارچه دو قسمتی و دو رنگی است. معمولاً از دمپا تا حدود بالای زانو، پارچه ساده با نقش‎بندی و نواردوزی شده بوده و قسمت بالاتر به رنگ دیگر و گلدار است.

قسمت‎های دیگری بر روی پیراهن زنان قرار می‎گیرد از جمله ” کلنجه ” کت مخملی که در جلوی بدن بسته نمی‎شود، بقیه و لبه‎های دم آستین و دور شکاف آن یراق‎دوزی و نواردوزی شده است.

” سرداری‌” که پوششی است بلند تا به پشت پا، جلوی آن بدون دکمه است با آستینی تا آرنج که اغلب از مخمل با الوان مشکی، سبز و قرمز تهیه می‎شود. دوره‎های آستین و دامن آن به پهنای دو تا سه انگشت یراق‎دوزی و نواردوزی شده است.

“کت” که نیم تنه را می‎پوشاند، نواردوزی ندارد و با دکمه در جلو بسته می‎شود. “جلیقه” که همیشه باز است و دکمه ندارد و در قسمت جلوی آن یراقدوزی و سکه دوزی شده است.

همچنین مردان لر دارای پوشش ساده‎ای هستند و جنبه‎های تزئین آن کمتر است. شلوار آنان به طرح و هیبت شلوارهای کردی بوده و پیراهن آنان با برش ساده و اغلب به رنگ سفید و گاه رنگین است.

قسمت دیگر آن(ستره) است که در طرح‎های گلدار و شاد برای مراسم شادی و جشن و طرح‎های ساده با رنگ‎های کم مایه در انجام مراسم تشریفاتی و عزا بکار می‎آید. کلاه نمدی، شال و گیوه نیز از خصوصیات ویژه لباس مردان لری است.

تماشای شیوه زندگی عشایر کوچ نشین یکی از مهم ترین جاذبه‎های گردشگری اجتماعی استان لرستان را تشکیل می‎دهد. عشایر لرستان دارای مسکن خاص خود، صنایع دستی و لباس‎های رنگارنگ و دیدنی خود هستند و به همین لحاظ برای بازدیدکنندگان جذابند.

‌به طور کلی عشایر ایران که معیشت و آداب و رسوم خاص خود را دارند در ایران یکی از جذاب‎ترین شیوه‎های زندگی اجتماعی به شمار می‎آیند. استان لرستان به سبب شرایط آب و هوایی و کوهستانی بودن خود، محل ییلاق و قشلاق ایل‎ها و عشایر استان‎های اطراف است.

عشایر و طایفه‎های لرستان در یک تقسیم بندی به دو بخش لر و لک تقسیم می‎شوند که از نظر لهجه، سنن، آداب و رسوم و برخی مسائل مذهبی با یک دیگر تفاوت دارند.

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا