گوناگون

توسعه روستایی، راهکارخروج از بحران مناطق کمتر توسعه‌یافته است

استاندار مازندران گفت: توسعه‌ی روستایی یکی از راه‌کاری‌های خارج شدن از بحران و فقر در مناطق کمتر توسعه‌یافته است و باید جایگاه آن در توسعه‌ی ملی مشخص شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی مازندران، «ربیع فلاح‌جلودار» صبح امروز(یکشنبه دوم شهریورماه) در همایش مشارکت مردم در توسعه‌ی روستایی و جلوگیری از مهاجرت، در سالن اجتماعات الغدیر سپاه کربلای مازندران با تبریک هفته‌ی دولت گفت: همایش مشارکت مردم در امور روستایی و جلوگیری از مهاجرت به کالبد شکافی بیشتر نیاز دارد.

وی افزود: وقتی بحث جلوگیری از مهاجرت روستا مطرح می‌شود نقش روستا در توسعه‌ی کشور و نیز علت مهاجرت روستائیان باید مشخص شود.

استاندار مارزندران تصریح کرد: توسعه‌ی روستایی یکی از راهکاری‌های خارج شدن از بحران و فقر در مناطق کمتر توسعه‌یافته است و باید جایگاه آن در توسعه‌ی ملی مشخص شود.

فلاح افزود: برای توسعه‌ی روستایی به کمبود امکانات و منابع در روستاها نیز توجه شود وقتی مقوله‌ی روستا مطرح می‌شود بحث تولید محصولات کشاورزی نیز مد نظر قرار گیرد.

وی با اشاره به ویژگی خاص مازندران درمیان استان‌های دیگر اظهار کرد: باید به حوزه‌ی کشاورزی و مقوله‌ی گردشگری این استان بیشتر توجه شود.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه بیش از 45 درصد جمعیت مازندران در روستاها هستند، افزود: برخی اقدامات که کشورهای پیشرفته برای توسعه‌ی روستاها در دستور کار هستند بعلت پیشرفت زیاد در کشور قابل اجرا نیست.

فلاح یکی از اهداف انقلاب اسلامی را توسعه‌ی عدالت اجتماعی به‌ویژه در روستاها دانست و گفت: امام(ره) با دستور تشکیل کمیته‌ی امداد دستور برطرف کردن محرومیت از روستاها را مد نظر قرار داد.

وی ادامه داد: روستاهای ایران نسبت به گذشته تغییرات جدی به خود دید اما هنوز برای توسعه‌ها جای کار زیاد است.

استاندار مازندران با اشاره به شکل‌گیری شورا و دهیار در روستاها گفت: این دو ارگان برای جلوگیری از تمرکز خدمات تشکیل شد.

فلاح یکی از علل عدم توسعه‌ی روستاها را بحث قبیله‌گرایی دانست و خاطرنشان کرد: برای توسعه‌ی روستاها در مراحل ابتدایی هستیم و باید قومیت‌گرایی و قبیله‌گرایی را در شوراها از میان ببریم.

وی با اشاره به بحث خارج کردن دام و جنگل‌نشینان، گفت: از ابتدا با این طرح مخالف بودیم و برای رسیدگی به این موضوع از کارشناسان برجسته مشورت گرفتیم که آنها نهم موافق بودند.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه قانون برای توسعه‌ی روستاها برنامه‌ی مدونی دارد، افزود: باید با برنامه‌ریزی اساسی برای توسعه‌ی روستاها اقدام شود.

فلاح با اشاره به اینکه دولت «تدبیر و امید» مشکلات روستاها را شناسایی و به‌دنبال برطرف کردن مشکلات است، گفت: دولت بحث حرکت متوازن در مسائل عمرانی روستاها را در دستور کار دارد و باید همه دست به دست هم عقب‌افتادگی را جبران کنیم.

وی از راه‌اندازی بیش از 700 دفتر پیشخوان در روستاها خبر داد و گفت: فعالیت این دفاتر به خوبی رصد و بررسی شود.

استاندار مازندران تصریح کرد: 500 پست بانک درروستاها ایجاد شد و می‌کوشیم منابع پست بانک‌ها را افزایش دهیم.

فلاح ادامه داد: مردم به دهیاران و شوراها اعتماد دارند و باید نسبت به مسائل منطقه پیگیر باشند.

وی با بیان اینکه بودجه‌ی دولت محدود و بخش اعظم بودجه‌ی دولت صرف امور جاری است، افزود: برای برطرف کردن مشکل باید از مشارکت مردمی استفاده کرد.

استاندار مازندران افزود: فرمانداران و بخشداران نسبت به مسائل روستاهای استان دغدغه بیشتری داشته و مسئولان ارشد استان را در زمینه‌ی مسائل روستا درگیر کنند.

فلاح با اشاره به مشکلاتی که در حوزه‌ی آب وجود دارد، افزود: مشکل جمع‌آوری آب‌های سطحی در دیگر استان‌ها برطرف شده اما در استان مازندران به بررسی بیشتری نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: به هیچ وجه اجازه‌ی تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی را نمی‎دهیم و دستگاه قضایی نیز در این زمینه پای کار هستند.

استاندار مازندران با اشاره به حضور افراد خوش‌نشین در استان گفت: حضور این افراد در مناطق روستایی باعث تغییر فرهنگ می‎شوند که با مصوباتی که در این زمینه داریم از تغییر کاربری جلوگیری می‌کنیم.

فلاح یادآور شد: 1058 میلیارد تومان طرح در استان در حال افتتاح است و می‌کوشیم همه طرح‌ها نیمه‌تمام را به بهره‌برداری برسانیم.

ضرورت توجه بیشتر به مسائل گردشگری در روستاها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی مازندران، «مریم جمشیدی»، مدیر کل امور بانوان مازندران صبح امروز(یکشنبه دوم شهریورماه) در همایش مشارکت مردم در توسعه روستایی و جلوگیری از مهاجرت در سالن اجتماعات الغدیر سپاه کربلای مازندران توجه بیشتر به مسائل گردشگری در روستاها را خواستار شد

وی با بیان اینکه باید امکان دسترسی همه‌ی روستائیان به آموزش بالادستی فراهم شود، تصریح کرد: تشکل‌های محلی و سازمان‌های منطقه برای حل و فصل مشکلات و تبدیل هر خانه روستایی به کارگاه و توجه به هنرهای دستی که در روستاها فراموش شد تلاش کنند.

مدیر کل امور بانوان مازندران افزود: فرآیند توسعه‌ی واقعی در روستاها باید به عینیت مشاهده شود.

جمشیدی خاطرنشان کرد: رسانه‌ها برای واقع‌انگاری زندگی روستایی نیز می‌توانند نقش اثرگذاری داشته باشند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا