گوناگون

توضیح میراث فرهنگی قزوین درباره مرمت بقعه تاریخی امامزاده ولی ضیاء آباد/ مجوز مرمت صادر شده است

به گزارش خبرنگار مهر، آرش ضياء آبادي در پاسخ به گزارش”بقعه تاریخی امامزاده ولی ضیاء آباد در انتظار بازسازی و مرمت/ وعده‌ای که هنوز محقق نشده است”، كه در دوازدهم مهر ماه سال جاری در خبرگزاری مهر انتشار يافت اظهارداشت: اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان قزوين با توجه به جلسات متعدد با حضور مديرکل اوقاف و امور خيريه و معاونت ميراث فرهنگي استان مجوزهاي لازم در چارچوب قوانين و ضوابط مربوط به مرمت بناهاي تاريخي براي مرمت بقعه امامزاده ولي(ع) ضياءآباد صادر كرده است.

معاون ميراث فرهنگي، ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان قزوين با اعلام اين خبر گفت: بقعه تاريخي امامزاده(ع) ولي ضياء آباد واقع در شهرستان تاکستان به شماره ثبت 2621 از بناهاي ارزشمند تاريخي، مذهبی استان قزوين است كه اهميت زيادي در تاريخ تشيع اين سرزمين دارد.

وي با اشاره به روي دادن حادثه مشكوک حريق در داخل بناي امامزاده ولي در تير ماه 93 (طي برگزاري مراسم افطاري شب قدر در ماه مبارک رمضان) و آسيب رسيدن به بناي امامزاده اظهارداشت: هرگونه تعمير و بازسازي بناهاي‌ تاريخي بايد با مجور ميراث فرهنگي بر اساس ضوابط و قوانين مربوط به مرمت صورت گيرد تا به كالبد بافت تاريخي پيرامون آن آسيبي وارد نشود، در بناي امامزاده ولي(ع) نيز بايد قبل از اجراي هر ساخت و ساز و مرمت با اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري هماهنگي صورت مي‌گرفت تا طبق ضوابط و قوانين خاص مرمتي برنامه احياي آن اجرا شود.

این مسئول بیان کرد: عليرغم اين که در ابتدايي‌ترين مراحل انجام پروژه مرمت طبق قانون، استعلام از ميراث فرهنگي ضروري است متاسفانه اين مرحله از سوي مسئولان اداره کل اوقاف انجام نشده با اين حال ميراث فرهنگي استان همکاري لازم را برای انجام پروژه یاد شده انجام شده است.

ضياء آبادي عنوان كرد: پس از ارائه درخواست‌هاي مکرر از سوي کارشناسان اين اداره کل در خصوص دريافت طرح امامزاده و مطرح نمودن آن در جلسات متعدد کميته فني نهايتا يک برگ نقشه لکه گذاري شده از سوي کارشناسان اوقاف ارائه شد که قابل بررسي نبوده و فاقد اطلاعات فني لازم برای اجراي اين طرح بود. كه با پيگيري‌هاي مستمر و با همکاري و مساعدت رياست محترم سازمان نظام مهندسي استان طرح و نقشه هاي مورد نظر از طريق هيئت امناي امامزاده در اختيار اين سازمان قرار گرفت و پس از انجام بررسي‌هاي لازم در تاريخ 22/4/93 طي نامه‌اي ضوابط و راهکارهاي لازم جهت مرمت و بازسازي فضاي پيوسته به امامزاده، حريم پيرامون بنا، نماسازي و شرايط مربوط به احداث زيرزمين در چارچوب ضوابط و قوانين اين اداره کل ارسال شد.

معاون ميراث فرهنگي با اشاره به اشکالاتي که در خصوص احداث زير زمين در اين بنا وجود دارد تصريح کرد: در مراحل بعدي اجراي اين طرح به دليل اهميت موضوع با هماهنگي‌هاي ميراث فرهنگي و هيئت امناي امامزاده و با حضور شهردار ضياءآباد از اثر و اراضي پيرامون آن بازديد صورت پذيرفت و همزمان با آن دستور حفر دو گمانه باستان شناختي در محيط پيرامون امامزاده توسط کارشناسان اين اداره کل صادر شد كه در اين كاوش مشخص گرديد محل مذکور متعلق به گورستان قديمي شهر است و به جهت حفظ حرمت اجداد منطقه احداث زير زمين در اين محل ميسر نمي‌باشد، نامه‌اي با همين مضمون نيز در تاريخ30 مردادماه سال جاری از سوي اين اداره کل به مدير کل محترم اوقاف و امور خيريه قزوين ارسال شد.

معاون ميراث فرهنگي يادآور شد: ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان قزوين با همكاري نظام مهندسي استان، شهرداري و هيئت امناي ضياء آباد طي جلسات پي در پي به نحوه بازسازي و مرمت اين بناي تاريخي پرداخته و ضوابط و راهکارهاي لازم جهت ترميم و بازسازي بناي امامزاده ولي(ع) نيز از سوي معاونت ميراث فرهنگي اعلام شده كه در صورت آمادگي اداره اوقاف شهرستان تاکستان کار ساخت و ترميم اين بناي تاريخي با حضور کارشناسان ميراث فرهنگي و تحت ضوابط اين اداره کل در اولين فرصت انجام خواهد شد.

این در حالی است که فرهاد مرادخانی رییس اداره کل اوقاف شهرستان تاکستان در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: تاکنون هیچ راهکار و نقشه ای برای بازسازی و مرمت امامزاده ولی ضیا آباد به صورت مکتوب به اداره اوقاف تاکستان نرسیده است و از سازمان میراث فرهنگی می خواهیم اگر راهکارهای ترمیم و بازسازی را تدوین و مشخص کرده، آن را طی نامه ای در اختیار اداره اوقاف تاکستان قرار دهد.

وی تصریح کرد: مردم ضیاء آباد متولی بازسازی و مرمت امامزاده هستند و تخریب گورستان شهر مطرح نبوده چرا که این گورستان متعلق به اجداد مردم ضیا آباد است و بیش از 100 سال قدمت دارد.

این مسئول ادامه داد: نقشه ای که از سوی ما به سازمان میراث فرهنگی ارائه شد توسط کارشناس عمران تهیه شده بود و ما کارشناس عمران اداره اوقاف را به عنوان رابط به میراث فرهنگی معرفی کرده ایم تا تغییرات نقشه را با وی در میان بگذارند.

مرادخانی گفت: درخواست ما از اداره میراث فرهنگی این است که جلسه ای را به منظور هماهنگی بیشتر برگزار کنیم تا ضمن موانع موجود را هر چه سریعتر برداشته و با هماهنگی کار مرمت و بازسازی امامزاده ولی ضیاءآباد را آغاز کنیم.


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا