گوناگون

بخش چشمگیری از تجلیات میراث فرهنگی ناملموس زنانه است

به گزارش خبرنگار مهر، شهیندخت ملاوردی پیش از ظهر امروز در آئین افتتاح رسمی اجلاس و جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی ناملموس اظهار داشت: در این اجلاس به نمایندگی جامعه زنان جمهوری اسلامی ایران حضور دارم و از ابتکار مسئولان اصفهانی در برگزاری نخستین اجلاس بین المللی زنان و نیز حضور برگزاری اجلاس و جشنواره بین المللی میراث فرهنگی ناملموس خرسندم.

وی از کشورهای ICCN و جامعه بین المللی درخواست کرد اجلاس زنان و نقش آنها در حفظ و حراست از میراث فرهنگی ناملموس پایدار بماند و بیان داشت: با توجه به جایگاه پراهمیت زنان در خانواده و جامعه این گروه از افراد از احیا گران اصلی میراث فرهنگی ناملموس و توسعه پایدار کشورهای عضو دیده شوند و نقش آنها در حوزه های مختلف از جمله برنامه ریزی های شهری بهبود محیط زیست و کیفیت زندگی تبین و روشن شود.

وی بیان داشت: ‌همانطور که سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد همواره شعارهای صلح، دوستی،‌تقارن فرهنگ‌ها، گفت‌وگوی فرهنگی، احترام به حقوق بشر، احترام به خود فرهنگ‌ها از جمله توجه ویژه به جایگاه حقوق و نقش زنان و کودکان را در دستور کار خود داشته است ایران نیز به عنوان عضوی از این سازمان و صاحب فرهنگ و تمدنی ریشه‌دار در طول تاریخ بشریت به طور مستمر پایبندی خود را به این رویه اصولی در اعتقاد و در عمل به اثبات رسانده است.

ملاوردی با بیان اینکه نخستین ارتباطات انسانی در ارتباط میان مادر و فرزند شکل می‌گیرد تاکید کرد: همین ارتباطات هستند که امین‌ترین تاثیرات را در شخصیت انسان‌ها و برداشت آنها از هویت فرهنگی‌شان می‌گذارد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در حوزه فرهنگ با عضویت در کنوانسیون‌ها و مجامع بین‌المللی نقش اساسی ایفا کرده، گفت: مشارکت در بندهای مواد کنوانسیون 2003 و پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس از نمونه مشارکت ایران است.

وی افزود: در متن کنوانسیون 2003 آمده است که میراث فرهنگی ناملموس از نسلی به نسل دیگر انتقال یابد و این حاصل آموزش‌های سینه‌به‌سینه و شفاهی است که یکی از مهمترین رویداد آن گرچه فکری مردانه دارد اما کاملاً زنانه است و زمانی که یک مادر به کودک خود فرهنگ آموزش می‌دهد این ارتباط عمیق سبب تأثیرگذاری در شخصیت فرهنگی انسانها و هویت آنهاست.

ملاوردی با بیان اینکه مدیریت کردن میراث فرهنگی ناملموس امری زنانه است، افزود: بسیاری از عناصر مشترک در میراث فرهنگی ناملموس را زنان برنامه‌ریزی می‌کنند و برای روشن شدن تجربیات مثالی را می‌گویم که آن ثبت جهانی چند ملیتی پرونده نوروز در یونسکو بوده که نخستین ثبت جهانی مواریث ناملموس ایران است و نقش زنان در برنامه‌ریزی و اجرای مراسم نوروز بسیار آشکار است.

وی با بیان اینکه نقالی یکی دیگر عناصر میراث ناملموس ایرانی است، افزود: نقالی ، موفق به کسب ثبت جهانی شده و با اینکه به ظاهر مردانه است اما در بستر و پشت‌صحنه و انتقال به نسل دیگر زنان نقش بی‌بدیلی را ایفا می‌کنند.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه لالایی‌ها، ترانه‌ها و بازی‌های کودکانه، آیین‌ها و آداب‌ها و گردهمایی‌های زنانه و فنون و مهارت‌های صنایع دستی از جمله موارد نقش زنان در انتقال میراث فرهنگی ناملموس به نسل دیگر است، افزود: باید به طریق ویژه نسل زنان در میراث فرهنگی ناملموس مورد توجه قرار گیرد و لازم است سیاهه کامل آن تدوین شود و همچنین برنامه پاسداری از زنان نیز تدوین و عناصر ناملموس شناسایی و برنامه‌ریزی شود و تردیدی نیست که این امر با مشارکت فعال سازمان‌های مردم‌نهاد و زنان صورت می‌پذیرد.

ملاوردی خاطرنشان کرد: با توجه به جایگاه پراهمیت زنان در جامعه و خانواده و نقش بی‌بدیل آنها در توسعه پایدار، شایسته است که در موضوعات میراث فرهنگی ناملموس نقش زنان را در تقارن فرهنگ‌ها به رسمیت بشناسیم و پیشنهاد می‌‌شود که در آینده اجلاس زنان را با موضوع هم‌افزایی فرهنگی برگزار کنیم.

وی افزود: امید دارم برگزاری اجلاس زنان در اصفهان به نتایج مطلوبی برسد و پیشوازی برای پرداختن به موضوعات مهم‌تر در حوزه زنان باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا