گوناگون

تولید کنیم، مصرف نکنیم

81202838 5763622

کارخانه ای سفید رنگ، در پنج کیلومتری گنبد نیلگون سلطانیه کالایی تولید می کند که همه افراد در وهله نخست به زیان آور بودن مصرف آن باور دارند.

در این میان برخی ها معتاد آنند و زندگی بدون این محصول برایشان رنگ و لعابی ندارد و برخی ها هنگام مصرف این محصول به گفته خودشان آرام می شوند و برخی ها معتقدند با مصرف آن از حساسیت های تنفسی و زکام در امان هستند.

با همه این توصیف ها سیگار برای سلامتی تمامی افراد مضر است، بدان جهت که نه تنها سلامت مصرف کننده سیگار به مخاطره می افتد بلکه، اطرافیان فرد سیگاری نیز که در معرض دود سیگار دیگران هستند از بیماری های مختلف ناشی از مصرف سیگار در امان نیستند.

به گفته مسوولان سالانه 63 میلیارد نخ سیگار توسط ایرانیان مصرف می شود و کنار آن پولی است که به واسطه سیگار دود می شود تا مصرف کننده به آرامشی که در نظر دارد دست یابد.

صرف نظر از همه مضرات مصرف سیگار، در دیدگاهی دیگر تولید این محصول دارای مزایایی به لحاظ اقتصادی و اشتغالزایی است که نباید از آن چشم پوشی کرد.

باید پرسید این میزان سیگار مصرفی ایرانیان از کجا تامین می شود؟ یا اینکه آیا دولت به فکر پاسخ گویی به نیاز جمعیت سیگاری کشور هست؟ آیا نظارتی بر مواد مورد استفاده در سیگارهای موجود در بازار انجام می شود؟

این سوالات و هزاران سوال دیگر را که شاید افراد سیگاری اطلاع بیشتری از آن دارند، می توان جویا شد و به جستجوی فردی که پاسخ را به خوبی می داند رفت.

فرمانده پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور می گوید: کارخانجات تولید کننده سیگار بخشی از نیاز کشور به این محصول را تامین می کنند و بخش دیگر از طریق واردات و بخش انبوه باقی مانده از مبادی غیرقانونی و به صورت قاچاق وارد کشور می شود.

سردار فتح الله زمانیان می افزاید: سیگاری که به صورت واردات و قاچاق وارد کشور می شود، فاقد هر نوع نظارت از سوی دستگاههای متولی و نحوه تولید و مواد اولیه مورد استفاده در آن نیز فاقد هر نوع استاندارد و معیار تعریف شده ای است.

اینجاست که لزوم راه اندازی واحدهای صنعتی تولید سیگار و دخانیات نظارت شده و استاندارد در کشور بیشتر خودنمایی می کند.

کارخانه آرین توتون صنعت به عنوان نخستین واحد صنعتی تولید سیگار با سرمایه گذاری بخش خصوصی در سه راهی شهر سلطانیه احداث شده است و با وجود گذشت چهار سال از عمر آن هنوز تنها با ظرفیت 16 درصدی فعالیت می کند.

این واحد صنعتی که در ابتدا برای راه اندازی با ضرورت دریافت مجوزهای لازم مواجه بود، امروز با معضلی به نام قاچاق و واردات دخانیات روبرو است در حالی که به خوبی ظرفیت تولید سالانه 25 میلیارد نخ سیگار مورد نیاز کشور را دارد.

675 نفر کارمند و کارگر در همین واحد صنعتی که سیگار محصول نهایی آن است مشغول به کار هستند و دو هزار و 200 میلیارد ریال سرمایه صرف راه اندازی آن شده است.

مدیرعامل کارخانه ˈآرین توتون صنعتˈ جلوگیری از خروج ارز از کشور برای خرید سیگار مورد نیاز را مهمترین هدف راه اندازی این واحد صنعتی عنوان می کند و از اشتغالزایی برای تعداد کثیری از افراد در آن خبر می دهد.

سهند فلاحی که از ظرفیت بالای تولید این واحد صنعتی به خوبی آگاه می گوید: این واحد برای تولید بهترین و با کیفیت ترین نوع سیگار اقدام به واردات توتون فرآوری شده از خارج از کشور کرده و با دستگاه هایی که درنوع خود بهترین فناوری را در جهان دارند، به سیگارهایی با برند بین المللی تبدیل می کند.

این جاست که تولید سیگار نان آور عده ای و تعطیلی هر واحد صنعتی تولید دخانیات منجر به خانه نشینی عده کثیری که در آنها مشغول به کار هستند و می شود.

از سوی دیگر همیشه نباید به جنبه مصرفی سیگار در داخل نگاه کرد و باید به خاطر داشت واحدهای صنعتی فرآوری دخانیات بیشترین درآمد را عاید دولت می کنند و می توان از این طریق علاوه بر افزایش درآمدهای ملی، زمینه صادرات این محصول را نیز فراهم کرد.

همچنین تولید این محصول مورد نیاز کشور موجب جلوگیری از خروج ارز شده، اشتغالزایی به دنبال دارد و محصول نظارت شده و سالم به دست مصرف کننده می رساند.

از طرفی به عقیده تولید کنندگان این محصول، قرار نیست سیگار فقط برای مصرف داخلی تولید شود و می توان در کنار تبلیغ مضرات آن، زمینه صادرات محصول تولیدی داخل و تامین نیاز مصرف کنندگان و بستر سازی برای کسب درآمد را فراهم کرد.

7319/596

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا