Mihanpostسیاسی

واکنش یک نماینده مجلس از جاسوسی آمریکا از مردم و سیاستمداران

به گزارش میهن پست –   شرکت امنیتی رایانه‌ای کسپرسکی فاش کرده است که ایالات متحده از طریق کارگزاری ریزتراشه‌های جاسوسی در سخت‌افزارهای رایانه‌ای اقدام به جاسوسی سایبری گسترده‌ای از30کشور جهان از جمله ایران کرده‌است. محسنی ثانی ضمن تاکید برتوانایی های ایران برای مقابله با خراب‌کاری‌های سایبری و جاسوسی خواهان توجه ویژه به امنیت تجهیزات رایانه‌ای برای حفظ امنیت شهروندان ایرانی شد.
ایالات متحده رسما به بزرگ‌ترین جاسوس سایبری جهان تبدیل شده‌است. واشنگتن در زندگی مردم چهارگوشه جهان سرک کشیده و حریم خصوصی آنها را نقض می‌کند. اگرچه اسناد فاش شده توسط ویکی لیکس نشان می‌داد که آمریکایی‌ها به‌طور هدفمند در کشورهای مختلف درحال جاسوسی هستند اما در ماه ‍ژوئن2013 با افشاگری ادوارداسنودن جهان شوکه شد.

براساس گفته های این مقاطعه کار سابق سیا ، سازمان امنیت ملی آمریکا (National Security Agency ) نه تنها تمام امور زندگی مردم جهان را در حجمی گسترده شنود کرده است. براساس مستنداتی که فاش شده بود ، ایالات متحده تنها رقبای این کشور را در کشورهایی نظیر برزیل ، ایران ، ونزوئلا ، هند ، چین و روسیه را شنود نکرده و به رفقای غربی آمریکا ، شخصیت هایی همچون دیویدکامرون یا آنگلا مرکل نیز رحم نکرده است.

محمدرضا محسنی ثانی ، رئیس کمیسیون امنیت داخلی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از جاسوسی آمریکا از مردم و سیاستمداران جهان گفت: «آمریکایی ها به دلیل این که نگران از دست رفتن قدرت هژمون ایالات متحده در میان متحدان خود و در مقابل قدرت‌های نوظهور هستند ، از هرجایی که ممکن باشد اطلاعات جمع‌آوری می‌کنند. آمریکایی به نوعی وارد جنگ سایبری و جاسوسی سایبری در جهان شده‌اند.»

شرکت امنیتی رایانه ای کسپرسکی ( kaspersky) درحالی که افکارعمومی جهان درگیر افشاگری‌های اسنودن است ، از بزرگ‌ترین جاسوسی هدفمند و هوشمند سایبری پرده برداشته است.  براساس گزارش تحقیقاتی این شرکت روسی ،آژانس امنیت ملی آمریکا((NSAداخل «دیسک های سخت» تولید شده توسط شرکت های رایانه ای بزرگی مانند «وسترن دیجیتال» و «سی گیت»،«توشیبا» نرم افزار جاسوسی تعبیه کرده است. این نرم افزارها به آژانس امنیت ملی آمریکا اجازه می دهد که اکثر رایانه های دنیا را مخفیانه زیر نظر داشته باشد. شرکت امنیت رایانه ای کاسپرسکی معتقد است رایانه های شخصی در سی کشور دنیا به یک یا چند نرم افزار جاسوسی آمریکا آلوده شده اند. بنا به اعلام کاسپرسکی، بیشتر رایانه های آلوده به ترتیب در ایران، روسیه، پاکستان و افغانستان قرار دارند. به گفته این شرکت، نهادها و افرادی که هدف این برنامه جاسوسی قرار گرفته‌اند، نهادهای دولتی و نظامی، شرکت‌های مخابراتی، بانک‌ها، شرکت‌های انرژی، پژوهشگران هسته‌ای، رسانه‌ها و فعالان اسلام‌گرا هستند.

گزارش کسپرسکی روی این موضوع تاکید کرده است که ایران به عنوان یکی از اهداف اصلی جاسوسی سایبری آمریکا بوده است. البته کسپرسکی رسما نام ایالات متحده را در گزارش خود درج نکرده ولی گفته است که عاملان طراحی برنامه جاسوسی شباهت زیادی به ویروس مخرب «استاکس نت» دارد.

محسنی ثانی در تحلیل این گزارش گفت:‌«آمریکایی ها و سیستم‌های جاسوسی غرب در طول 36 سال گذشته عمده فعالیت‌های جاسوسی خود را به پیشرفت های جمهوری‌اسلامی در عرصه های نظامی ، اقتصادی و حتی پزشکی معطوف کرده‌اند.»

عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه گفت: « اگرچه اقدامات خوبی برای حراست از مراکز حساس ایران در جهت جلوگیری از خراب‌‌کاری سایبری انجام شده‌است اما گزارش کسپرسکی نشان می‌دهد که باید حساسیت ‌های بیشتری به خرج بدهیم.»

وی در ادامه با اشاره به تجربه کنترل و مقابله ویروس رایانه‌ای استاکس نت گفت:« خوشبختانه تاکنوند حملات سایبری و جاسوسی سایبری متععدی از سوی سرویس‌های امنیتی غرب از جمله آژانس اطلاعاتی آمریکا(NSA) صورت گرفته و تجهیزات مورد نیاز در مقابل تراشه های نفوذی پاک‌سازی شده ‌اند.»

رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس در انتها گفت: « ابزارهای سخت‌افزاری رایانه‌ای با توجه به حجم انبوه مصرف و واردات گسترده ، نیاز به تمهیدات امنیتی ویژه‌ای است تا امنیت سایبری مردم و جلویگیری از نفوذ به حریم شخصی ایرانی ها صورت گیرد. »

منبع: icana

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا