گوناگون

جبارزاده: حد و مرزی برای ارتباط با ارمنستان قائل نیستم

استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: برای ارتباط با کشور ارمنستان هیچ حد و مرزی قائل نبوده و آماده‌ایم موانع موجود در این راه را برداریم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه آذربایجان‌شرقی، اسماعیل جبارزاده در دیدار با سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان، از آمادگی این استان برای ایفاء نقش محوری در توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایران با کشورهای همسایه خبر داد و گفت: در این زمینه برنامه‌ریزی‌های متعددی انجام شده است.

وی افزود: با توجه به سابقه استان آذربایجان‌شرقی در زمینه تولید، تجارت و صنعت از دولت خواسته‌ایم تا این امکان را ایجاد کند که بتوانیم به صورت مستقیم ارتباطات ویژه‌ای با کشورهای همجوار داشته باشیم و در این راستا علاقمندیم بیشتر از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم.

وی با اشاره به پتانسیل‌های استان در زمینه تولید دارو، مواد غذایی، صنایع سنگین، مصالح ساختمانی و معدن، اظهار کرد: در یک سال گذشته با مسئولان و سفرای کشورهای همسایه ارتباطات متعددی داشته‌ایم و مطالعاتی در مورد محورهای توسعه روابط با کشورهای مختلف انجام شده است.

جبارزاده با بیان اینکه علاقمندیم روابط تجاری مدون و تعریف شده با ارمنستان داشته باشیم، خاطرنشان کرد: تجار و تولیدکنندگان آذربایجان‌شرقی در حال حاضر آماده ورود به بازار ارمنستان هستند و با توجه به تحولات اخیر در روابط غرب با روسیه، آمادگی حضور در بازارهای این کشور نیز وجود دارد.

استاندار آذربایجان‌شرقی افزود: در زمینه فرهنگی نیز آماده برگزاری برنامه‌های فرهنگی در کشورهای همسایه و معرفی ظرفیت‌های استان در زمینه‌های مختلف هستیم.

وی با تاکید بر هماهنگی کامل استان با وزارت امور خارجه در بحث روابط خارجی، اظهار کرد: با توجه به رویکرد دولت مبنی بر توسعه روابط بین‌الملل، آذربایجان‌شرقی آماده است در راستای سیاست‌های کلان وزارت امور خارجه در جهت توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با کشورهای همسایه نقش محوری ایفا کند.

جبارزاده همچنین خواستار همکاری وزارت امور خارجه و هماهنگی نهادهای مسئول برای حل و فصل مسائل مرزی و گمرکی ایران و ارمنستان شد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان هم در این دیدار روابط سیاسی ایران و ارمنستان را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم در زمینه معرفی ظرفیت‌های کشورمان در ارمنستان خوب عمل کنیم و همکاری‌های ما با این کشور به جز در بحث تجارت به هیچ وجه رضایت‌بخش نبوده است.

محمد رئیسی تاکید کرد: برای ورود به بازار ارمنستان، تولید کالاهای باکیفیت و ورود افراد متخصص به حوزه تجارت و صادرات ضروری است، چرا که امروز بهترین کالاهای دنیا در بازار این کشور عرضه می‌شود.

وی افزود: برخی از کالاهای ما توان رقابت در سطح بین‌المللی را دارند و این کالاها باید معرف نظام جمهوری اسلامی ایران باشند.

رئیسی با اشاره به دگرگونی روابط غرب با روسیه، اظهار کرد: امروز بازار 200 میلیون نفری روسیه یک فرصت خوب برای تولیدکنندگان ما به شمار می‌رود و باید بتوانیم از راه‌های مختلف از جمله توسعه روابط با ارمنستان به این بازار وارد شویم.

وی گفت: زمینه‌های همکاری با کشور ارمنستان بسیار فراوان است و با توجه به این که مردم این کشور نیز علاقه زیادی به آذری‌های ایران دارند باید از این ظرفیت به بهترین شکل استفاده کرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا