گوناگون

جشن نيمه شعبان در خارج از كشور برگزار شد

به گزارش خبرگزاری مهر، اين مراسم در كشورهاي ذيل برگزار شد:

 غنا

مراسم جشن نیمه شعبان با حضور سفیر ایران و ایرانیان مقیم غنا در رایزنی فرهنگی برگزار شد. در این مراسم، ابتدا رایزن فرهنگی زیارت موسوم به آل یس را قرائت نمودند و سپس در باره مهدویت سخنرانی نمود.

بخشایش دو نگاه به هستی (بدبینانه و خوشبینانه) که تحت عنوان مساله شرور در کلام جدید چالش بزرگی برای اعتقادات دینی نیز محسوب می شود را توضیح داد.

وي افزود: اعتقاد به منجی در هستی که در همه ادیان الهی وجود دارد همواره نگاه خوشبینانه را استوار می سازد. اعتقاد به منجی موجب میشود در نهایت همه شرور در آخر زمان توجیه معقولی پیدا کند. اگرچه تا نیامدن آن منجی چالش بزرگی در پیش رو داریم. در عین حال یکی از فرقهای مومن و کافر ایمان به غیب است (الذین یؤمنون بالغیب) و مصداق یکی از آنها ایمان به امام زمان در آخر زمان است.

وي در بخش دوم سخنان خود به دو رهیافت به منجی اشاره کرد: نگاه آرماگدونیزم دین یهود و انجمن حجتیه و نگاه امام خمینی. در نگاه اول گویی منجی تا قبل از آمدن خود نقشی در اصلاح جامعه ندارد، ولی در نگاه دوم حتی در زمان غیبت امام همه امور را رصد مینماید و همه در برقراری عدالت اجتماعی و اجرای دین خدا در جامعه مسؤل بوده و امام زمان (عج) همه این امور را تحت نظر خود مدیریت میفرماید. در نگاه دوم هر کس به هر میزان به کمک دین خدا و امام بر حق برخیزد امام نیز او را تایید میفرماید و هر کس این مهم را واگذارد امام نیز او را وامینهد. این نکته حائز اهمیت است که دیروز امام خمینی(ره) و امروز مقام معظم رهبری در خط مقدم مبارزه علیه هر گونه ظلم و حمایت از دین خدا مبارزه می کنند. وظیفه دینی همه ما حمایت از این حرکت استی که تنها بارقه امید در دل مشتاقان عدالت واقعی در سرتاسر جهان می باشد. هر کس این حرکت را حمایت کند مورد تایید امام زمان خواهد بود و هر کس به این نهضت دینی مقدس به هر نوع خیانت کند از عواقب آن چه در این دنیا و چه در آخرت مصون نخواهد ماند.

 در پایان رایزن فرهنگی برای کسانیکه این نهضت را به راه انداختند و هم اکنون در این مسیر پایدار مانده اند چه آنان که به رحمت خدا رفته اند مثل امام خمینی و شهدا و چه آنان که در قید حیاتند و در این مسیر مبارزه میکنند همچون مقام معظم رهبری دعا کرد.

ايتاليا

مراسم گراميداشت نيمه شعبان با حضور سفراي كشورمان در رم و واتيكان، مسئولان نهادهاي دولتي در ايتاليا، خانواده هاي ارگانهاي دولتي و برخي از ايرانيان مقيم رم ، روز جمعه در محل مجتمع شهيد باهنر اين شهر برگزار شد.

در اين مراسم كه با تلاوت آياتي از كلام الله مجيد آغاز شد، پورمرجان رايزن فرهنگي كشورمان ضمن تبريك ولادت امام مهدي (ع) گفت: بحث مهدويت و ظهور منجي بشريت نه تنها در اسلام بلكه در ساير اديان هم مثل مسيحيت، يهوديت، بوديسم، هندوئيسم و زرتشتي رواج دارد و همه آنها به نوعي معتقد به ظهور فردي صالح به عنوان منجي بشريت هستند و اين ظهور اميدبخش جامعه انساني بوده است و لذا امروز هم اعتقاد به ظهور تنها راه نجات بشري است.

وي افزود: علماي ديني و فرهنگي در مقوله مهدويت به دو گونه بحث مي كنند: الف ) روش روائي و حديثي در خصوص امام مهدي(ع) و بيان روايات و تاريخ ديني اسلام و تشيع براي تبيين بحث غيبت و ظهور امام مهدي (ع) و همينطور شرائط ظهور امام(ع) و علامات ظهور و غيره

ب) ارائه بحث تئوريك و عقلي با توجه به تحولات علم و تكنولوژي در عصر حاضر كه ببينيم بحث مهدويت در عصر حاضر و در جامعه متحول امروزي چگونه قابل تبيين است.

وي گفت: در عصري كه مباحث جهاني شدن موجب در هم تنيدگي زمان و مكان ، كوچك شدن جهان ، همجواري مجازي و پيدايش دهكده جهاني شده است بحث مهدويت به طرز عقلاني و تئوريك مورد بحث در محافل علمي است .انديشه مهدويت و موعود گرائي در اسلام اولا داراي بعد جهاني است ثانيا نشان از جامعه آرماني است و ثالثا تدبيري الهي با تاكيد بر فضيلت و سعادت انساني است .

رايزن فرهنگي كشورمان تاكيد كرد : مهدويت با برخي از تعاريف جهاني سازي سازگار نيست چون مباني آندو متفاوت است .محور تمدن غربي و جهاني سازي انسان است ولي انديشه مهدويت بر محور خالق هستي است .دغدغه جهاني سازي آزادي ولي دغدغه مهدويت فضيلت و سعادت بشري است .ولي وجه اشتراك آندو در جدا شدن هويت از مكان است به اين مفهوم كه مكان در شكل دهي هويت محوريت ندارد و پيدايش جامعه بشري جهاني با انديشه و ايده امت واحده در مهدويت سازگار است .

حجه الاسلام والمسلمين رباني سفير كشورمان در واتيكان نيز در سخناني ضمن تبريك اين عيد فرخنده گفت : بحث مهدويت در اسلام جزو مباحث كلامي ، كليدي و موضوعات اساسي است و قوام جامعه انساني هم به حجت خدا برمي گردد كه به صورت روائي و عقلي اين امر اثبات شده است و كتابهاي متعددي در اين مساله نوشته شده است .اما هنوز برخي در نقطه مقابل ، با القاي اين شبهه كه چگونه ممكن است فردي در سن 5 سالگي به امامت برسد و از وقتي كه در دامان مادر خودش بوده است از چشم ها غائب بشود و از طرف ديگر قائل به امامت و ولايت او بشويم؟

وي افزود: در حاليكه مهدويت يكي از مباحث كلامي و عقلي در اسلام بوده و برخي از علماي اسلام براي تحقق اين امر از جان خودشان مايه گذاشته اند .در بحارالانوار مجلسي و كتب ديگر از شيخ صدوق روايات و احاديث مربوط به دكترين مهدويت را جمع آوري نموده اند .آياتي كه در قرآن كريم براي اثبات وجود شريف حضرت مهدي (ع) تفسير شده اند هم در اين كتب نقل شده است.

ربانی بیان کرد: برخي ديگر اين شبهه را وارد كرده اند كه چرا نام امام مهدي و يا حتي ساير ائمه در قرآن كريم نيامده است ؟درپاسخ بايد گفت : وقتي قرآن كريم در مورد خيلي از مباحث مهم حرف مي زند عمدتا بصورت اشاره آنرا بيان مي كند .البته مفسرين در قرآن 123 آيه را در مورد حضرت وليعصر اشاره نموده اند كه يكي از اين آيات اين است كه ياران و انصار حضرت وليعصر بايد داراي چه ويژگيهائي داشته باشند؟ سوره مباركه الحج آيه ۴۱ «الَّذينَ إِن مَكَّنّاهُم فِي الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّكاةَ وَأَمَروا بِالمَعروفِ وَنَهَوا عَنِ المُنكَرِ ۗ وَلِلَّهِ عاقِبَةُ الأُمورِ. همان كساني كه هر گاه در زمين به آنها قدرت بخشيديم، نماز را برپا مي‌دارند، و زكات مي‌دهند، و امر به معروف و نهي از منكر مي‌كنند، و پايان همه كارها از آن خداست!

وی گفت: هنگامي كه حكومتي تشكيل مي دهند آنها ( ياران حضرت مهدي) تلاش مي كنند اقامه نماز كنند و اين امر با قرائت نماز متفاوت است يعني يك جامعه ، جهتش سمت خدائي بشود نه اينكه هر كس نماز خود را بخواند بلكه اقامه نماز بايد بشود .اينها در دادن زكات پيش قدم مي شوند كه متاسفانه در جامعه ما خيلي كم رنگ شده است .همه ما حتي كارمندان دولت هم كه معيشت مستمري داريم بايد حساب ساليانه داشته باشيم و الا دچار مشكل مي شويم .ياران امام زمان 4 ويژگي دارند اقامه نماز ، پرداخت زكات ،امر به معروف و نهي از منكر.

رباني در بخش ديگري از سخنان خود به فلسفه غيبت امام عصر اشاره نموده و گفت : ما قائل به ظهور هستيم و معتقديم كه حضرت زنده هستند و زندگي مي كنند و فقط ساعت ظهور آن براي ما مشخص نيست .سر وجود امام زمان و غيبت ايشان از اسرار الهي است .خيلي ها به شيدائي در اين موضوع رسيدند و راهي بيابانها شده اند چون گفته شده است كه اقامت حضرت در بيابانها است .( هر چند در روايات ما به چنين صراحتي اشاره نشده است ) البته گفته شده است كه حضرت بيشتر عمر خود را در مكه و مدينه مي گذراند .زندگي حضرت به گونه اي است كه تولد و انتسابش به خانواده خود (حسب و نسب) در كتب روائي ما ثبت شده است. مادر وي نرجس(مليكه) دختر يشوعاي فرزند قيصر روم است كه خود داراي ويژگيهاي خاصي بوده است.

وي افزود: امروزه همه ما بايد امام زمان خود را بشناسيم و بدانيم كه اين چه عنصري است كه سر غيبت او از اسرار الهي دانسته شده است .اين همه رازها و شعرها و اعتقاد شديد يك ملت به او داراي حكمت متعالي است. در روايت داريم وقتي او ندا مي دهد ، 313 يار و ياور ايشان به عدد ياران بدر خود را سريعا به امام مي رسانند و 10 تا 12 هزار نفر به عنوان ابدال و مديران حكومتي وي هستند كه در كتب روائي ما ذكر شده است .

وي تصريح كرد: در روايات ما حتي برخي از شهرها و مديران و استانداران آنها در زمان مهدي (ع) ذكر شده اند .نكته اي كه نبايد فراموش كنيم اين است كه نمي توانيم وقت خاصي براي ظهور قائل بشويم هر چند كه علامات ظهور نقل شده است چون گفته شده است كه” كذب الوقاتون” بنابر اين مهدويت موضوع بسيار مهمي در اسلام است و مباحث زيادي بر روي آن انجام شده است و جا دارد در دانشگاههاي ما روي آن تحقيقات بيشتري صورت بگيرد . علاوه بر آيه فوق الذكر احاديث زيادي هم در باب امام مهدي (ع) ذكر شده است مثل ” لولا الحجة لساخت الأرض بأهلها” اگر حجت در روي زمين نباشد، زمين، مردم را به كام خود فرو مي‌‌كشد.

ما در محضر حضرت حجت هستيم و اعمال ما به وي عرضه مي گردد و شيعيان اگر اعمال خود را به درستي انجام دهند حتما يكبار در زندگي امام خود را مي بينند . براي اين كار خيلي نياز به كارهاي مشقت بار نداريم .ما بايد به خود آئيم و ببينيم چرا در جامعه اي كه هياتهاي عزاداري همه شهرها و مساجد ما را پر كرده و اعتكافها همه مساجد را پر كرده است چرا اين جامعه كه دولتش هم اسلامي است دچار مشكل هستيم؟ پاسخ اين است كه ما دچار انحراف شده ايم و از اسم ائمه اظهار و امام زمان و امام حسين و كربلا سوءاستفاده مي كنيم همه اين موارد در زمان جنگ براي ما كمك كرد و نام كربلا و عشق به امام حسين انگيزه دفاع در برابر ظالمان را در بين جوانان و ملت ما برنگيخت تا اينكه بر دشمنان اسلام پيروز شديم، ولي چرا عطر امام زمان در جامعه ما استشمام نمي شود؟

در پاسخ بايد بگوئيم كه همه ما از زندگي خودمان بايد شروع كنيم .خواندن زيارات ائمه خوب است ولي كافي نيست و بايد مرتبط با مولايمان باشيم و ببينيم كه آيا مورد رضايتش است يا نه ؟ نحوه نگرش مان در روابط اجتماعي خود را بايد در مسير درستي قرار دهيم .تنها در اين صورت است كه امام هم نظري به ما مي كند .آنچه كه باعث پيشرفت اسلام شد اخلاق محمدي بوده است .جوانگرائي در اسلام خيلي مهم بود و در زمان پيامبر هم اكثرا جوانها بودند كه پيامبر را پذيرفتند و ياران امام زمان هم همينطور هستند .خدا به همه ما توفيق دهد تا از ياران واقعي آن حضرت باشيم.

در پايان اين برنامه مداح اهل البيت(ع) به مداحي پرداخت و نماز جماعت اقامه گرديد. همچنین مراسم مشابهي در شهر هاي ميلان ، تورينو ، براشا و مركز اسلامي امام مهدي (ع) در رم با حضور شيعيان ايتاليائي ، ايراني ، عراقي ، لبناني و افغاني برگزار گرديده است.

قزاقستان (آستانا)

به میمنت میلاد منجی عالم بشریت مهدی مهدی (عج) ایرانیان مقیم شهر آستانا روز جمعه 23 خرداد ماه، کارکنان و نمایندگان سفارت جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان، رایزنی فرهنگی و کارکنان سایرنهادها با حضور دمیرچی سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان در کشتی آستانا بر روی رودخانه شهر آستانا گرد هم آمدند و ضمن گرامیداشت میلاد خجسته امام زمان (ع) در مسابقه انتظار که به همین مناسبت برگزار گردید شرکت کردند. این برنامه که با همکاری مشترک سفارت جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان و رایزنی فرهنگی برگزار شد مورد استقبال ایرانیان و علاقمندان و منتظران مهدی موعود (عج) قرار گرفت.

آذربايجان

مراسم جشن میلاد منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عج )ویژه ایرانیان مقیم باکو با حضور حجه السلام و المسلمین اجاق نژاد نماینده ولی فقیه در آذربایجان،  پاک آئین سفیر  ایران، ابراهیمی رایزن فرهنگی، روسا و کارکنان نمایندگیهای ایرانی مقیم در باکو و جمعی از ایرانیان مقیم باکو و دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در جمهوری آذربایجان در محل سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام ا… مجید شروع و  سپس کلیپ زیبایی در مدح و ثنای ولی عصر (عج) پخش شد. سپس در ادامه ابراهیمی رایزن فرهنگی ایران ضمن تبریک این روز فرخنده، از حضار در خصوص اجابت دعوت رایزنی فرهنگی برای شرکت در این مراسم تشکر نمود.

 رایزن فرهنگی ايران گفت: بنا داریم بطور مرتب مراسمی برای ایرانیان مقیم باکو مانند شبهای شعر، فیلم و مجالس لنس با قرآن برگزار کنیم.

وي با اشاره به حدیثی از امام محمد باقر  به نقل از پیامبر اکرم که فرموده اند: ” افضل العباده انتظار الفرج” “برترین عبادتها انتظار فرج می باشد” انتظار را از صفات فطری و ذاتی همه انسانها دانستند که خاص شیعیان نبوده و علمای اهل سنت نیز  بالغ بر 30 عنوان کتاب در این رابطه به نگارش در آورده اند.

“ابراهيمي” در ادامه به اینکه انتظار فرج تنها مختص مسلمانان نیز نمی باشد اشاره و گفتند همه ادیان به نحوی با اشکال گوناگون به یک منجی در آخر الزمان اشاره کرده اند و به مواردی از ادیان الهی و غیر الهی اشاره نموده و سپس با  قرائت شعری در مدح حضرت مهدی(عج) صحبتهای خود را به پایان رساندند.  

سپس در ادامه برنامه پاک آئین سفیر ایران ضمن تبریک این روز و خیر مقدم به میهمانان عزیز، از رایزنی فرهنگی در خصوص برگزاری این جشن و همچنین توجه ویژه  رایزنی فرهنگی به ایرانیان تشکر و قدردانی نمودند.

وي در ادامه صحبت هایشان به اشتراکات ادیان مختلف و تفاوتهای ماهوی در دیدگاه اسلام و مذهب تشیع در رابطه با مساله انتظار و آنچه که در غرب به غلط از آن بعنوان مبارزه خیر و شر تاریخ یاد می شود اشاره نمود.

سپس حجت السلام و المسلمین احمد پور از علما و مدرسین حوزه علمیه قم از عقل و شرع بعنوان دو عامل در اصلاح بشریت نام برد و گفت: چند چیز باعث فساد در عقل می شود: 1. شراب 2. حب الدنیا که باعث می شود انسان برای صلاح خویش و جامعه قدم بر ندارد. 3. خود برتر بینی که انسان فقط به خود فکر کند و همه چیز را فقط برای خود بخواهد.

وي در ادامه با اشاره به احادیث و آیات قرآن کریم  در خصوص ظهور حضرت ولی عصر(عج) با اصلاح خویش زمینه را برای ظهور ایشان فراهم آوریم. سپس ایشان با اشاره به علائم موجود، ظهور حضرت حجت را قریب الوقوع دانسته و برای ظهور ایشان دعا نمودند.

در ادامه گروه همخوانی فرج به اجرای برنامه پرداخته و در ادامه دکلمه زیبایی در مدح حضرت مهدی توسط دوشیزه ملک زاده از دانش آموزان مجتمع اموزشی حضرت ولی عصر(عج) باکو اجرا  و سپس از کودکان حاضر در این جشن دعوت شد تا در مسابقه ای در خصوص حضرت ولی عصر(عج) شرکت نموده و به برگزیدگان این مسابقه جوایزی اهدا شد.

بنگلادش

جشن میلاد منجی عالم امکان حضرت بقیه الله العظم  به همت رایزنی فرهنگی ايران  با حضور حسین شاهباز یکی از مدیران ارشد موسسه ی بین المللی سیرداب ، حجه الاسلام والمسلمین عبدالقدوس ، اساتید دانشگاه ، دانشجویان ، اندیشمندان و جمع کثیری از شیعیان و عاشقان آن حضرت در سالن زیبای اجتماعات دانشگاه Daffodil international university در داکا پایتخت کشوراسلامی بنگلادش با شکوه تمام برگزار شد.

 مراسم پس از اقامه نماز مغرب و عشا آغاز گردید. ابتدا نماهنگ صوتی و تصویری زیبای دعای فرج امام زمان(عج) با صوتی دلنشین پخش و سپس نماهنگی دیگر در مدح یوسف فاطمه اجرا شد.

در ادامه خسروآبادی سرپرست رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سخناني نیمه شعبان و خجسته میلاد مهدی زهرا و شب برات به تعبیر مردم مسلمان بنگلادش را یکی از بزرگترین اعیاد شیعیان دانست وگسترش فرهنگ و فلسفه ی مهدویت را برای عصر حاضرضروری دانست و حضرت مهدی عج را عدالت گستر جهان معرفی کرد واظهار داشت: ما مسلمانان باید  با رفتار و اعمال شایسته ی خویش و پیروی از علمای اسلام زمینه ی ظهور آن حضرت را فراهم سازیم  و امید وار باشیم که خداوند به وعده ی خود عمل خواهد کرد وبا دست توانای امام زمان عج جهان را از ظلم و جور پاک خواهد ساخت .

“حسین شاهباز” مدیر ارشد موسسه بین المللی علمی پژوهشی در بنگلادش نيز در سخناني اظهار داشت: مسلمانان با اتحاد و همبستگی میتوانند زمینه پیشرفت و تعالی را در همه موضوعات انسانی و اجتماعی فراهم سازند و الگویی نو برای سعادت انسانها ارائه نمایند که این خود باعث رضایت و شادی امام مهدی عج الله  خواهد بود.

 وي در ادامه بیان داشت که پیروی از فرامین الهی و عمل به دستورات اسلام نه تنها مانع پیشرفت علمی و تکنولوژی که امروزه غربیها بر این موضوع تاکید دارند نمی شود بلکه پیشرفت و توسعه علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در سایه انجام فرامین الهی و پیروی از دستورات اسلام از طرف خداوند منان تضمین شده است.

حجه الاسلام عبدالقدوس از علمای برجسته دینی در جامعه ی بنگلادش که تحصیلکرده حوزه علمیه قم بوده و دارای مدرک دکترای فلسفه نیز هست نيز در سخناني با توسل به آیات قرآن و احادیث معتبر تاریخچه امامت و ولایت و تولد منجی عالم و دلیل غیبت ایشان را تحلیل و تفسیر کرد.

عبدالقدوس فلسفه ظهور مهدی(عج) و انتظار مسلمانان برای عدالت گستری ایشان را امید بخش دانست و بیان داشت همین که انسان میداند بالاخره روزی ظالمان و ستمکاران به سزای اعمالشان خواهند رسید و داد مظلوم از ظالم گرفته خواهد شد ، برای بشریت باعث ارامش و تسلی خاطر می باشد.

وي اظهار داشت: ما مسلمانان با داشتن ذخایر معنوی غنی و مطمئن ، نباید منتظر باشیم که جوامع کفر و کج اندیش برای ما نسخه ی زندگی و سعادت مندی بپیچند که هرگز جز گمراهی و سرخوردگی چیزی دستگیرمان نخواهد شد ما باید به داشته های خودمان اتکا کنیم و راه و رسم زندگیمان را طوری ترسیم نماییم که رضای حق تعالی را به دنبال داشته باشد و خود الگویی باشیم برای جوامع دیگر غیر مسلمان ، و سعادت و سربلندی را تنها از خداوند خالق طلب نماییم.

در خلال برنامه ها نعت خوانی و مدح خوانی  در مدح امام زمان عج به زبان بنگالی  برگزار شد. با همکاری و حمایت مالی رایزنی فرهنگی در شهرهای کولنا ، بوگرا و چیتاگونگ مراسم مشابهی به مناسبت میلاد با سعادت مهدی موعود عج برگزار شد.

 صربستان

مراسم جشن ولادت با سعادت منجی عالم بشریت حضرت امام مهدی(عج ) با شکوه فراوان در  محل اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران در پایتخت صربستان برگزار شد. در این آیین که به همت رایزنی فرهنگی کشورمان و با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلگراد برگزار شد،کلیه کارکنان نهادهای ایرانی به همراه خانواده خود و  نیز جمع قابل توجهی از ایرانیان مقیم حضور داشتند.

مجید فهیم پور سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان ، در آغاز این مراسم ، ضمن تبریک میلاد پربرکت امام زمان (عج) درباره عزت و عظمت نیمه شعبان و خصوصیات برجسته  حضرت حجت (ع) به ایراد سخن پرداخت و حضور پرشور حاضران منتظر را در چنین محافل معنوی تحسین کرد.

محمود شالویی رایزن فرهنگی کشورمان در صربستان هم در این آیین با شکوه گفت: در فرهنگ دینی انتظار امری مقدس است و در فرهنگ و ادبیات فارسی موضوع انتظار و وجود حضرت حجت، فراوان مورد توجه  جدی شاعران قرار گرفته است.

در این مراسم  علاوه بر مولودی خوانی و قرائت اشعاری در فضایل آن امام غایب  (عج)، مسابقه ای فرهنگی تحت عنوان مهدی شناسی (عج) برگزار و جوایزنفیسی از سوی سفارت و رایزنی  به برگزیدگان  اهدا شد.  در این مراسم فهیم پور سفیر جمهوری اسلامی ایران از اقدامات گسترده رایزنی فرهنگی  کشورمان در بسط و توسعه فعالیتهای فرهنگی و هنری  رسما قدردانی کرد. همچنین از بهروز احمدی و مسعود حسینی دو جانباز انقلاب اسلامی  نیز تقدیر بعمل آمد .

تایلند

در شب میلاد قطب عالم امکان، یگانه منجی عالم بشریت و عدالت گستر آل طه حضرت مهدی موعود(عج) مراسم جشن باشکوهی در محل حسینیه ولایت رایزنی فرهنگی کشورمان با حضور کمالیان سفیر و نجاریان زاد رایزن فرهنگی کشورمان و حجت الاسلام کریمی قدوسی نماینده جامعه المصطفی(ص) در تایلند و جمعی از ایرانیان کادر سفارت و مدرسه ایرانی و مقیم به همراه خانواده هایشان برگزار گردید.

در این جشن باشکوه، به خاطر تقارن با شب جمعه، ابتدا مراسم روحبخش دعای کمیل قرائت گردید و سپس کلیپ کوتاه تهیه شده توسط رایزن فرهنگی حاوی بخشی از بیانات مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای حفظه الله در دیدار با مسئولان به مناسبت نیمه شعبان و مولودی خوانی برای حضار پخش شد و در ادامه برنامه حجت الاسلام کریمی و کمالیان پیرامون علائم ظهور حضرت مهدی(عج) و انتظار از دیدگاه قرآن و عترت و دیدگاه ادیان نسبت به منجی آخرالزمان برای حضار سخنرانی نمودند و پس از آن نیز نجاریان با سخنانی کوتاه و قرائت شعری در رثای حضرت مهدی(عج) سئوالتی را در خصوص حضرت مهدی(عج) برای حضار مطرح و به برندگان جوائزی اهداء شد.

در ادامه مراسم شعر خوانی خوانی توسط افضلی یکی از ایرانیان مقیم، سجاد تابعی از دانش آموزان مدرسه جمهوری اسلامی ایران و سپس مولودی خوانی توسط مجتبی نجاریان زاده فرزند رایزن فرهنگی کشورمان انجام شد.

برگزاری جشن میلاد منجی ویژه بانوان ایرانی

همچنین به مناسبت فرارسیدن میلاد یگانه منجی عالم بشریت و عدالت گستر آل طه حضرت مهدی موعود (عج) مراسم جشنی ویژه بانوان ایرانی در محل حسینیه ولایت رایزنی فرهنگی کشورمان با حضور سرکارخانم نجاریان همسر رایزن فرهنگی و خانم کریمی قدوسی همسر نماینده جامعه المصطفی(ص) در تایلند و جمعی از ایرانیان برگزار گردید.

در این جشن باشکوه، خانمها نجاریان و کریمی در خصوص فضایل حضرت مهدی(عج) و ویژگیهای مؤمنان منتظر برای حضار سخنرانی نمودند و سپس مراسم مولودی خوانی و پخش کلیپ انتظار انجام شد.

برگزاری جشنهای نیمه شعبان توسط شیعیان تایلندی

با توجه به اینکه شیعیان بومی و شیفتگان مکتب اهل بیت علیهم السلام در این کشور جمعیت قابل ملاحظه ای دارند، لذا مراسم و جشن های ویژه میلاد حضرت صاحب الزمان مهدی موعود(عج) در این ایام و شب ها در اکثر مساجد و حسینیه های شیعیان در سراسر این کشور برپا می باشد که ویژه ترین این مراسم در مسجد بزرگ روح الله در شهر ناخان سیتامارات واقع در جنوب تایلند با حضور بیش از 1500 تن از شیعیان برگزار گردید. همچنین یکی دیگر از مراسم بزرگ و ویژه این ایام در مسجد صاحب الزمان شهر پراتوم تانی در فاصله 30 کیلومتری شهر بانکوک با حضور بیش از پانصد تن از شیعیان این کشور با شکوه خاصی برگزار شد.

برگزاری جشن در مسجد صاحب الزمان(عج)

به مناسبت میلاد قطب عالم امکان، یگانه منجی عالم بشریت و عدالت گستر آل طه حضرت مهدی موعود(عج) مراسم جشن باشکوهی  با حضور  کمالیان سفیر و نجاریان زاده رایزن فرهنگی کشورمان و حجت الاسلام کریمی قدوسی نماینده جامعه المصطفی(ص) در تایلند و بیش از پانصد تن از شیعیان تایلندی در مسجد صاحب الزمان شهر پراتوم تانی در فاصله 30 کیلومتری شهر بانکوک با شکوه خاصی برگزار شد.

برنامه های این جشن شامل: قرائت قرآن کریم- سخنرانی حجت الاسلام شیخ نعیم امام مسجد صاحب الزمان(عج) و کمالیان و حجت الاسلام کریمی قدوسی- قرائت سرود در رابطه امام مهدی(عج) توسط نوجوانان شیعه به دو زبان فارسی و تایی- اهداء هدایای نقدی به نمایندگان مراکز اسلامی و مساجد به عنوان کمک هزینه تحصیلی افراد بی بضاعت- اهداء هدایایی از طریق قرعه کشی به حضار در جلسه و در پایان قرائت جمعی دعای فرج برای تعجیل ظهور حضرت مهدی(عج).

سنگال

همزمان با ایام نیمه شعبان ومیلاد حضرت صاحب الزمان (عج) وبه همت نمایندگی فرهنگی کشورمان مراسم جشن باشکوهی در محل رایزنی فرهنگی با حضور ایرانیان مقیم داکار برگزار شد. در این مراسم ابتدا ایاتی از قران کریم تلاوت شد وپس از پخش کلیپ های مربوط به این مناسبت ذاکری رایزن فرهنگی ضمن تبریک این عید بزرگ به مهمانان ،با استناد به  احادیثی از امام جعفر صادق علیه السلام در خصوص وعده های الهی برای ظهور قائم وبرقراری قسط وعدالت در جامعه بشری به ایراد سخن پرداخت.

وی در تشریح مسئله انتظار واعتقاد به مهدویت با اشاره  به ادعاهای دروغین در خصوص ظهور منجی که در افریقا نیز از جمله سنگال رایج است مبانی اعتقادی فرقه لاین سنگال مبنی بر  انطباق خصوصیات امام زمان بر خلیفه خود را  تشریح کرد. وی بر لزوم معرفی مکتب اهل البیت(ع) ومعرفی ائمه اطهار علیهم السلام به مسلمانان علاقه مند ومستعد این کشور تاکید نمود.

قرائت زیارت آل یاسین وتوسل به حضرت صاحب الامر از دیگر برنامه های ویژه این مراسم بود.در میان برنامه ها اشعار زیبایی در مدح وثنای ولی عصر (عج) نیز سروده شد. در پایان حمیدو هنرمند شیعی  وعضو گروه ارکستر آفریقا ویژن قطعاتی از اشعاردر وصف امام مهدی(عج) را در دستگاه  موسیقی سنتی اجرا نمود که مورد استقبال حاضرین قرار گرفت.

مراسم موسسه اسلامی داکار

همچنین همزمان با شب نیمه شعبان و با مشارکت رایزنی فرهنگی مراسم جشن،ذکر ودعا وسخنرانی در جمع  انبوه لبنانیهای مقیم داکار در محل حسینیه موسسه اسلامی داکار برگزار شد.در این مراسم با شکوه زیارات و دعا واعمال مخصوص این  شب قرائت واجرا گردید. سپس شیخ عبد المنعم زین رییس شیعیان لبنانی طی سخنانی وقایع تولد حجة ابن الحسن امام زمان (عج) وآغاز غیبت آن حضرت را تبیین و اعتقاد به مهدویت را از نقاط برجسته مکتب تشیع ذکر نمود.

وی با اشاره به وقایع اخیر عراق وحملات وحشیانه گروه داعش، بر لزوم حفظ هوشیاری در تمام جوامع مسلمان بر جلوگیری از نفوذ افراطی گری وجریانه ای ضد شیعی تاکید نمود. در پایان رایزن فرهنگی وهیات همراه ضمن ملاقات با شیخ منعم اعیاد شعبانیه را به ایشان تبریک گفت.

اوگاندا

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اوگاندا به مناسبت امام زمان (عج) در نیمه شعبان مراسم جشن برگزار نمود. این مراسم پس از اقامه نماز و قرائت دعای پر فیض کمیل برگزار شد. سفیر ايران، کارکنان سفارت و ایرانیان مقیم اوگاندا میهمان این مراسم بودند.

حجت الاسلام والمسلمین شیخ عباس عابدی مسئول مؤسسه بلال وابسته به مؤسسه اهل البیت (ع) در سخنان خود ضمن تبریک این عید خجسته به میهمانان و آرزوی سلامتی برای وجود امام زمان (عج)گفت: در کتاب شریف بحارالانوار آمده است که 50 آیه در قرآن در مورد امام زمان (عج) وجود دارد. من تمام این آیات را حفظ هستم اما برخی از آنها را برایتان می خوانم: خداوند سبحان فرمود: «إِنَّمَا أَنتَ مُنذِرٌ  وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ» (به درستي كه تو بيم دهنده اي و براي هر جامعه راهنمايي هست. رعد/7)

پس همواره يك بيم دهنده و هدايتگر در جوامع انساني حضور دارد كه از جانب خدا برگزيده شده است. امام صادق(ع) در تفسير آيه ياد شده فرمود: «در هر زماني امامي از خاندان ما وجود دارد كه مردم را به آنچه رسول الله آورده (دين اسلام) هدايت مي كند». («و في كل زمان امام منا يهديهم الي ما جاء به رسول الله (ص) » (مجلسي، بحارالانوار، ج 23 ، ص 5)

امامان معصوم (ع) مايه آرامش و امنيت هستي و واسطه فيض الهي اند و نعمات و بركات خداوند متعال به واسطه آنها و به يمن حضورشان به انسان ها داده مي شود، كه اگر لحظه اي بركت وجودشان نباشد، زمين اهلش را فرو مي برد. ( در بحارالانوار، به مقوله اي لزوم وجود هميشگي رهبر آسماني بر مي خوريم. (مجلسي بحارالانوار، ج 23 ، ص 56))

بر اساس ده ها آيه از قرآن كريم موضوع ظهور حضرت مهدي (عج) قابل استناد است. تمركز غالب اين آيات بر بشارت به بندگان صالح و مستضعف براي بازستادن حق خود و رسيدن به قدرت و ايجاد يك حكومت واحد جهاني مبتني بر حق و عدل و غلبه اسلام بر تمامي مكاتب و اديان است. قرآن كريم از يك سو بيان مي كند اين بشارت در بعضي كتب آسماني ديگر هم آمده است: «و همانا در زبور بعد از ذكر (تورات) نوشتيم كه زمين را بندگان شايسته من به ارث خواهند برد». («وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ» ، انبياء /150) از سوي ديگر اين بشارت را به اراده خداوند استناد مي دهد: «و خواستيم بر مستضعفان روي زمين منت نهيم و آنان را پيشوايان و وارثان گردانيم»(قصص/5) اين آيات بشارت به ظهور مي دهند كه در تفسير آنها روايات زيادي وجود دارد.

در آيه اي ديگر خداوند حكومت و جانشيني مومنان و صالحان را به عنوان «وعده ي الهي» بر بندگان با ايمان خود بيان مي كند و امنيت و آرامش را مژده مي دهد: «خداوند به كساني از شما كه ايمان آورده و كارهاي شايسته كرده اند، وعده داده است كه حتماً آنان را در اين زمين جانشين(خود) قرار دهد و آن ديني را كه بر ايشان پسنديده است، به سودشان مستقر كند و بيمشان را به امنيت مبدل گرداند تا مرا عبادت كنند و … ». (نور 55)

وی در ادامه گفت: در روایات اسلامی شباهتهای مادی و معنوی زیادی برای امام زمان(عج) با برخی از پیامبران(ع) آمده است که بسیاری از آنها در برخی از کتاب ها و کتاب مکیال المکارم گردآوری شده است.

قرقيزستان

جشن میلاد مسعود ولی الله الاعظم حضرت صاحب الزمان(عج) با حضور کارکنان نهادهای ایرانی مستقر در بیشکک، شیعیان آذری قرقیزستان و ایرانیان مقیم در مسجد امام علی (ع) برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین ایمانی امام جماعت مسجد امام علی(ع) طی سخنانی ضمن تبریک این عید خجسته به پیروان اهل بیت (ع)و جهانیان با اشاره به آیه 5 سروه قصص “وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ “گفت: خداوند در این آیه می فرماید ما اراده کردیم مستضعفان را وارثان جهان قراردهیم .

امام جماعت مسجد امام علی (ع) افزود: ما معتقدیم امام غائب یک وعده الهی است که خداوند هر زمان صلاح بداند ایشان را برای رفع ظلم  وستم می آورد ایشاناضافه کرد موضوع امام غائب  مسله ای است که در زمان پیامبر اکرم (ص) و علی بن ابیطالب(ع) نیز مطرح بوده چنانکه پیامبر در پاسخ این سوال که امام غائب چگونه می تواند مردم را هدایت کند وبه مردم سود برساند فرمود به خدایی که جانم در دست اوست و مرا مبعوث کرد مردم از امام غائب سود می برند همانطور که از خورشید پشت ابر بهر ه مند می شوند  .

وي  به ذکر فضائل امام زمان وبه بیان وظائف شیعیان و منتظران آن امام همام در زمان غیبت اشاره کرد و اظهار داشت: ما باید برای ظهور آن حضرت دعا کنیم و از خدا وند سبحان ظهورشرا طلب کنیم  این چیزی است که حضرت صاحب الزمان(عج) هم از شیعیان انتظار دارد تا برای فرجش دعا کنند.

گفتنی است این مراسم با مولودی خوانی مداحان اهل بیت(ع) وبا اقامه نماز مغرب و عشاء پایان یافت.

 نخجوان

مراسم جشن سالروز ولادت حضرت ولی عصر (عج) در سرکنسولگری ایران در نخجوان برگزار شد. در این مراسم که با حضور عاشقان و محبین اهل بیت عصمت و طهارت (ع) انجام شد  علاوه بر همکاران سرکنسولگری، کارکنان محلی(اعم از ایرانی و نخجوانی)، مدیر- معلمین مدرسه جمهوری اسلامی و خانواده های آنان و بر اساس دعوت بعمل آمده، جمعی از ایرانیان مقیم و شیعیان نخجوانی علاقمند به خاندان عصمت وطهارت حضور داشتند.

این مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز و سپس مولودی خوانی و مداحی توسط یکی از ذاکرین و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) انجام شد. گفتنی است نظیر چنین مراسمی نیز در مساجد جامع ، پیرقمیش و مسجد الزهراء نخجوان با حضور مسلمانان و شیعیان جمهوری خودمختار نخجوان برگزار گردید.

اتيوپي

مراسم نيمه شعبان با شكوه خاصي با حضور شيعيان هندي،پاكستاني،لبناني و تجار ايراني مقيم،سفير و اعضاء سفارت و رايزن فرهنگي و مدير مدرسه در محل مهمانسراي سفارت جمهوري اسلامي در آديس آبابا برگزار شد. اين مراسم پس از نماز مغرب و عشاء و با تلاوت آياتي چند از كلام الله مجيد شروع و در ادامه سفير ايران  ضمن تبريك ميلاد منجي عالم بشريت حضرت مهدي ودر خصوص دلائل غيبت آن حضرت مطالبي بيان داشت.

سپس دوست محمد شاعر و مداح پاكستاني مقيم آديس آبابا در وصف حضرت مهدي (عج) اشعارش را به زبان اردو و انگليسي قرائت نمود. همچنين مراسم ديگري به همين مناسبت در محل کنسولگری ایران برگزار شد. مولودي خواني و مداحي توسط يكي از ذاكرين و مداحان اهل بيت عصمت و طهارت (ع) در منقبت حضرت مهدي(عج) انجام شد.

در فواصل برنامه كليپ هاي مخصوص ميلادي حضرت مهدي(عج) به نمايش گذاشته شد.

پاكستان(کویته)

با همكاري خانه فرهنگ كشورمان، جشن با شکوهی به مناسبت ولادت حضرت امام مهدی (عج)، و تقدیر از نفرات برتر مسابقه قرآنی با حضور سید ابوالفضل حسینی مسئول خانه فرهنگ، علمای برجسته کویته، اساتید قرآنی و عموم مردم در کتابخانه شهید منتظری منطقه هزاره تاون برگزار گردید.

در اين مراسم پس از قرائت قرآن، مراسم نعت خوانی و مدیحه سرایی انجام و سپس به 12 نفر  برتر رشته های قرآنی حفظ، ترتیل، صوت و لحن و اذان، لوح تقدیر و هدایایی به رسم یادبود از طرف خانه فرهنگ ایران اهدا شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا