گوناگون

حبس بانوان در زندان ها آسیب بیشتری به جامعه وارد می کند/15 درصد جمعیت زندانیان استان را بانوان تشکیل می دهند

به گزارش خبرنگار مهر، لیلا کدخدایی صبح دوشنبه در دومین کارگروه بانوان و خانواده  که با هدف بررسی مشکلات و موانع موجود در جامعه بانوان استان به ریاست معاون سیاسی و اجتماعی استاندار برگزار شد اظهار داشت: با وجود اینکه تعدادی از بانوان این استان حتی در پست های مهم و حساسی از جمله معاون استاندار و فرمانداری مشغول به خدمت هستند شدند اما شاخص سواد در سطح استان و در بین بانوان بسیار پایین است.

وی ادامه داد: متاسفانه بی سوادی و شاخص پایین سواد در استان موجب شده است تا برخی از بانوان مورد سوء استفاده قرار گرفته و به دلیل همکاری با قاچاقچیان مواد مخدر در نهایت با به زندان افتادن کانون خانواده آنها متلاشی و یا آسیب جدی ببیند.

وی ابراز داشت: در نخستین کارگروه بانوان که در فرمانداری های استان به زودی برگزار خواهد شد باید در راستای ریشه کنی بی سوادی گام برداشت و با عزمی جدی در این راستا با کمک سازمان های مردم تا سال آینده مقدمات برپایی جشن ریشه کنی بی سوادی را برپا کرد.

وی با اشاره به اینکه کمترین آمار بیسوادی در استان به شهرستان زابل  تعلق دارد افزود: بی سوادی و عدم آگاهی بانوان استان از حق و حقوق اجتماعی و شهروندی آنها را از برخورداری و بهره گیری از نخستین حقوق اولیه خود بازداشته است.

کدخدایی گفت: در نخستین کارگروه بانوان و خانواده که با حضور معاون رییس جمهور برگزار شد مشکلات حقوقی، بهداشتی، آموزشی و سایر مشکلات بانوان استان به اطلاع سرکار خانم مولاوردی رسید و لذا برای حل کشکلات مطروحه باید با جدیت و عزم بیشتری وارد عمل شد.

وی از مشاوران امور بانوان ادارات سیستان و بلوچستان درخواست طرح ها و برنامه های خود پیرامون ارتقا سطح آموزش، سلامت و بهداشت بانوان و بنیان خانواده ها به دفتر امور بانوان استانداری ارائه کنند.

بیشترین جرایم بانوان در استان مربوط به مواد مخدر است

در این نشست همچنین معاون اصلاح و تربیت اداره کل زندان های سیستان و بلوچستان گفت: تنها 15 درصد جمعیت زندانیان  استان را  بانوان تشکیل می دهند که بیشترین فراوانی جرم  به مشارکت و یا حمل مواد مخدر ارتباط دارد.

ناصر سلیمانی بیان داشت: در این این استان آمار جرایم مرتبط به مواد مخدر در بالاترین سطح و جرایم اخلاقی در پایین سطح قرار دارد.

وی اظهار داشت: سازمان زندان ها از هر طرح و یا برنامه ای که در راستای کاهش بزهکاری و  ارتقای سطح فرهنگی در جامعه هدف گذاری شده باشد حمایت خواهد کرد.

وی بیان داشت: دیدگاه قبل از انقلاب در مورد زندان، زندانبانی پلیس بود که بعد از انقلاب به اصلاح و تربیت تغییر یافت و در این تغییر روش فرایند اصلاح و تربیت شامل حفظ و ارتقا سلامت جسمی و روحی افراد، حرفه آموزی و اشتغال و مراقبت بعد از خروج در دستور کار قرار دارد.

سلیمانی بیان داشت: در همین راستا به منظور پشت سر گذاشتن فرایند اصلاح و تربیت اقدامات فرهنگی، ورزشی، مذهبی، مشاوره ای، متادون درمانی، روان شناسی و درمانی در زندان های استان انجام و به منظور توانمند سازی زندانیان نسبت به ارایه 23 رشته فنی و حرفه ای اقدام شده است.

وی گفت: در خصوص اشتغال زایی بعد از خروج از زندان نیز تسهیلاتی به افراد پرداخت می شود که در این راستا 50 درصد را بانک و 50 درصد را سازمان زندان ها تقبل می کند و در صورتی که افراد قادر به اشتغالزایی و بهره گیری این تسهیلات نباشند این تسهیلات به همسرانشان تعلق می گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا