گوناگون

حماسه‌ای که زیر تل نخاله‌های ساختمانی گم می‌شود

باور نمی‌کنید؛ خیابانی‌ هست که از این سر به بازار آبادان می‌رسد و از آن سر به خط مقدم جبهه آبادان؛ «مدن». مدن 26 سال پس از جنگ، منطقه‌ای شهری در آبادان است؛ در خاک خود پیکر بچه‌های رزمنده مفقود حصر آبادان را در آغوش گرفته ولی این روزها آوارها و نخاله‌های ساختمانی را آنجا می‌ریزند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان، این روستای متصل به شهر، منطقه عملیاتی دفاع از آبادان در ماه‌های محاصره بود. اهالی مدن روزها به خانه می‌رفتند به کار و بار و زن و بچه و زندگی‌شان می‌رسیدند و شب‌ها برمی‌گشتند خط و از آبادان در محاصره دفاع می‌کردند.

فاصله مدن تا مرکز شهر آبادان تنها 10 دقیقه است، از میدان ورودی شهر به چپ که بپیچید، این سوی بلوار به زمین‌هایی می‌رسید که جا به جا تلی از نخاله‌های ساختمانی را تلنبار کرده‌اند؛ این‌جا منطقه عملیاتی مدن است و تابلویی به شما خوش‌آمد می‌گوید. آن سوی بلوار هم خانه‌ها و مغازه‌ها و کوچه‌های مدن هستند‏، خیابان را که مستقیم بروید به بازار آبادان می‌رسید.

عبدالحسن تنها، رزمنده روزهای حصر آبادان به ایسنا می‌گوید: اینجا زمین‌های شهری و زمین‌های منابع طبیعی است و جزو تالاب شادگان است، و آن زمان که چند سال پیش می‌خواستیم این‌جا را احیا کنیم طرف مقابل ما اداره محیط زیست بود. در آن زمان خاکریزها را احیا کردیم. اینجا منطقه عملیاتی مدن است و هنوز پیکرهای شهدا در این منطقه مانده‌اند، هنوز در این منطقه می‌شود پیکر شهدای مفقودالاثر را پیدا کرد.

وی ادامه می‌دهد: وقتی کسی شما را زخمی می‌کند و شما هم مقابله به مثل می‌کنید؛ آیا نزد قاضی زخم خود را نشان می‌دهید یا زخم طرف مقابل را؟ ما می‌آییم شلمچه را به عنوان نقطه صفر مرزی نشان می‌دهیم، اروند را نشان می‌دهیم و می‌گوییم ما از اینجا حمله کردیم، ولی آیا دشمن حمله نکرد؟ برای نشان دادن مناطقی که مورد حمله دشمن قرار گرفت باید مدن و ذوالفقاری را نشان بدهیم.

این رزمنده آبادانی توضیح می‌دهد: عراقی‌ها پس از این که از هور عبور کردند، می‌خواستند از سمت ایستگاه 7 وارد شهر شوند که با مقاومت بچه‌های آبادان روبه‌رو شدند. بعد وارد منطقه مدن شدند؛ اینجا دو تپه قرار داشت که قبل از انقلاب میدان تیر ارتش و نیروهای انتظامی آن زمان بود. این تپه‌ها را عراقی‌ها گرفتند ولی نتوانستند وارد آبادان شوند چون بچه‌ها جلوی آنها مقاومت کردند و سرانجام عراقی‌ها رفتند و از ذوالفقاری وارد شدند.

وی ادامه می‌دهد: اراضی اینجا محل انجام عملیاتی است که بعدها به نام عملیات مدن معروف شد. شهید موذنی که بچه آبادان بود به همراه بچه‌های خمینی‌شهر در اینجا دست به عملیات زدند. طراح و مجری این عملیات سپاه آبادان بود که با همکاری بچه‌های دیگر استان‌ها انجام شد.

تنها که امروز هم در آبادان ساکن و در شرکت نفت شاغل است، با تاسف می‌گوید: در خاکریزها و منطقه عملیاتی ما که سند تجاوز عراق به منطقه عمومی آبادان در شمال آبادان است، زباله ریخته می‌شود، منطقه‌ای که سیم خاردارهای نیروهای عراقی و جنازه‌های عراقی‌ها و هم‌چنین پیکرهای شهدا و مفقودان خودمان هنوز موجود است. حتی جنازه عراقی‌ها هم اینجا هست. خود من یک عراقی را اینجا پیدا کردم و دفن کردم.

وی با انتقاد از وضعیتی که این روزها برای منطقه عملیاتی مدن پیش آمده است، می‌گوید: مگر از سراسر کشور برای دیدن مناطق دوران دفاع مقدس به شلمچه نمی‌روند؟ بیایند مدن، منطقه عملیاتی مدن. شهردار آبادان، فرماندار آبادان و آقای استاندار که خود بچه آبادان است باید بیایند و در مدن و فیاضیه و ذوالفقاری آبادان را ببینند.

این رزمنده اهل آبادان ادامه می‌دهد: اولین شکست ارتش مجهز عراق در ایران و عقب‌گرد آنها در منطقه ذوالفقاری آبادان اتفاق افتاد و این حرکت ادامه پیدا کرد و به عملیات شکست حصر آبادان و بیت‌المقدس و کربلای 4 و کربلای 5 رسید و عراق برگشت به شلمچه. همه اینها را می‌دانند اما در این، منافع و دلار و پول و رای نیست و چیزهایی در این مناطق هست که برای‌شان ارزش ندارد.

وی می‌گوید: در آینده بچه‌های ما و نسل‌های آینده ما باید چه چیزی را ببینند؟ شلمچه و اروند نقطه صفر مرزی هستند، ولی ما می‌خواهیم بگوییم که آبادان یک سال در محاصره بود. ولی آن زمان از ما می‌پرسند سندتان کو؟ چه کسی ثابت می‌کند که آبادان در محاصره بوده است؟ از ما خواهند پرسید که آیا چیزی در دست دارید که بگوید آبادان در محاصره بوده است؛ خاکریزی، یادمانی، تپه‌ای، مواضعی از عراقی‌ها… تانک‌ها و ادوات را جابه‌جا کردند، همه را بردند و خاکریزها را هم صاف کردند…

سه سال پیش اقدام کردم و خاکریزهای ذوالفقاری را احیا کردم، ولی متاسفانه حمایتی نشد. البته خاکریز سال‌ها باقی می‌ماند ولی این منطقه، آبگیر است و به دلیل آب‌گرفتگی فرسایش در اینجا شدیدتر است. در مناطق دیگر پس از گذشت 26 سال از پایان جنگ، آثار جنگ هنوز باقی مانده و می‌توانید ببینید ولی اینجا عوامل طبیعی مانند بادهای شدید و آب تالاب شادگان این خاکریزها را از بین می‌برد ولی هنوز آثار آن سال‌ها در مدن هست.

وی ادامه می‌دهد: من محل دقیق خاکریزها را از گوگل‌ارت پیدا کردم و خاکریزها را احیا کردم. اینها سندهای ماست، محل شهادت بچه‌های ماست. الان هم مسئولان آبادان باید اینجا را احیا کنند. احیای منطقه عملیاتی مدن واقعا هزینه زیادی لازم ندارد.

تنها یادآور می‌شود: عملیات مدن 25 اردیبهشت 60 انجام شد. در منطقه‌ای که روستایی به نام مدن قرار دارد و تا لین 1 و مرکز شهر و بازار آبادان تنها دو کیلومتر فاصله دارد. چیزهایی که در این‌جا اتفاق افتاد در شلمچه اتفاق نیفتاده… این‌جا زندگی جریان داشت، آبادان در محاصره بود و بچه‌ها صبح‌ها می‌رفتند روستا پیش زن و بچه‌شان، کار و کشاورزی می‌کردند و شب برمی‌گشتند خط و دفاع می‌کردند.

این رزمنده آبادانی می‌گوید: مسئولان بدانند اگر مدن و ذوالفقاری نبود، آنها هم امروز وجود نداشتند. احیای اینجا هیچ هزینه‌ای ندارد. فقط بیایند و با مصالح ساختمانی تنها یک یادمان بزنند تا مردم بروند و زیارت کنند و به یاد آن روزها باشند. اگر هم نمی‌خواهند کاری کنند، حداقل زباله و آوار و نخاله ساختمانی نریزند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، هر ساعت کامیون قراضه‌ای سلانه سلانه می‌آید با تلی از آجر و گچ و کاشی شکسته و خاک و خل، بارش را گوشه‌ای از زمین‌های منطقه عملیاتی مدن آوار می‌کند، از میان گرد و خاک نخاله‌ها به بلوار برمی‌گردد و راهش را می‌کشد و می‌رود. باد گرم در وسعت زمین‌های مدن می‌پیچد، مدن می‌ماند با رازهایی که به مرور زیر نخاله‌های ساختمانی دفن می‌شوند؛ رازهای حماسه مردمی دفاع روزهای حصر آبادان.

گزارش از: افسانه باورصاد، خبرنگار ایسنای خوزستان

3

3

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا