گوناگون

خراسان رضوی 37 ایستگاه سینوپتیک هواشناسی کم دارد

81243023 5832563

محمد رضا اورانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس برآوردهای کارشناسی انجام شده در استان نیازمند 51 ایستگاه سینوپتیک هستیم درحالی که 14 ایستگاه در این استان وجود دارد.

وی اظهار کرد: با پراکنش اقلیمی و خرده اقلیم های محلی متعدد در استان مواجهیم بطوریکه متوسط بارندگی سالانه در شهر گناباد 110 میلیمتر و در قوچان 300 میلیمتر می باشد.

وی افزود: با توجه به این تنوع میکرو اقلیم ها نیاز است متناسب با پراکندگی آنها، این ایستگاه ها برای سنجش ، اندازه گیری و تهیه پارامترهای جوی و ارسال اطلاعات برای برنامه ریزی و اقدام به موقع در حوزه های مختلف بویژه کشاورزی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد : در این راستا جهاد کشاورزی خراسان رضوی آمادگی دارد فضایی از مراکز شهرستان ها و بخش هایی از فضای در اختیار خود یا دفاتر خدمات ترویجی و امکانات موجود را در اختیار اداره کل هواشناسی استان قرار دهد تا با تامین اعتبار استان برای خرید تجهیزات ، این ایستگاه ها مستقر شوند و سامانه ایستگاه های سینوپتیک استان کامل شود.

اورانی افزود : امروز مبنای ما برای برنامه ریزی در بخش های مختلف اطلاعات مربوط به همین 14 ایستگاه است.

وی تصریح کرد: با ایجاد ایستگاه های سینوپتیک مورد نیاز می توان بیش از 80 درصد در امر پیش بینی ، اقدامات پیشگیرانه و اطلاع رسانی به موقع به کشاورزان و بهره برداران و کاهش خسارت موثر بود.

2713 /664

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبير:
mail32 newsroom@irna.ir

contact تماس بی واسطه با مسئولین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا