گوناگون

خشونت هر سال 80 هزار نفر در استان اردبیل را به دادگستری می کشاند

81232971 5815460

به گزارش خبرنگار ایرنا ، یوسف خدادادی روز پنجشنبه در شورای اداری استان اردبیل افزود: این تعداد افراد دراثر رفتارها و برخوردهای نادرست و خشونت آمیز در مناسباتشان با دیگران در مکان های مختلف از اعضای خانواده گرفته تا فضاهای کسب و کار و آموزشگاه ها و نظایر آن کارشان به نزاع و درگیری های انفرادی و یا گروهی کشیده می شود.

وی گفت: هر سال به طور میانگین 25 هزار پرونده قضایی که ریشه در خشونت دارد در دادگستری استان اردبیل تشکیل می شود.

وی اظهار کرد: پارسال 23 هزار پرونده مربوط به خشونت در دادگستری اردبیل به ثبت رسید و به رغم کاهش میزان خشونت در همان سال باز هم اردبیل در سطح کشور رتبه دوم را در زمینه پرونده های مربوط به خشونت به خود اختصاص داد.

خدادادی افزود: پرونده هایی در دادگستری استان وجود دارند که در آنها در برخی از نزاع ها که منشاء آنها ناهنجاری ناپسندی به نام خشونت است 30 تا 50 نفر شرکت داشته اند و این موضوع جای تاسف و در عین حال شگفتی دارد.

وی گفت: این آمار فقط به خشونت هایی مربوط می شوند که در دادگستری استان ثبت شده اند و این در حالی است که اگر خشونت های اتفاق افتاده در خانواده ها میان والدین با همدیگر ، والدین با فرزندان و افراد مختلف جامعه را به آن اضافه کنیم که به عللی کارشان به دادگستری نمی کشد و به ثبت نمی رسند در واقع میزان جرایم و نزاع های با منشاء خشونت در این استان دارای افزایش فاحش خواهد بود.

وی با اشاره به این که استان اردبیل در کشور همواره در زمینه موضوع خشونت و برخوردها و رفتارهای خشن در رتبه های اول تا سوم بوده بیان کرد: در شهری که ادعا داریم مذهبی ، تاریخی و فرهنگی است وجود چنین آماری با این ادعا ناسازگاری دارد و توجیه پذیر نیست.

وی افزود: علل خشونت در جامعه زیاد است ولی از مهم ترین آن نوع تربیت خانوادگی و زمینه فراهم شدن آشنایی فرزندان با رفتارهای خشن است و اگر والدین در خانواده ها شیوه مناسب برخورد و گفت و گو با همدیگر و با فرزندانشان و راه های رفع اختلاف ها را بدانند این رفتار روی فرزندان آنها نیز تاثیر مثبت خواهد گذاشت و فردا که وارد جامعه می شوند از خود رفتارهای خشن بروز نخواهند داد.

وی گفت: نوع مواجهه با مسائل و نحوه مناسب برخورد با دیگران در مناسبات روزانه که امروزه جامعه شناسان از آن به عنوان مهارت های زندگی یاد می کنند در اردبیل باید به خانواده ها آموزش داده شود.

وی با اشاره به این که کنترل خشم و دوری از عصبانیت در میان مردم جامعه ضرورت دارد بیان کرد: اداره ها و ارگان ها به ویژه سازمان های فرهنگی و اجتماعی وظیفه سنگینی در این زمینه دارند و باید با به کارگیری راه های مناسب برای کاستن از میزان خشونت در جامعه استان اردبیل تلاش کنند.

وی همچنین با اشاره به کاهش پرونده های مربوط به خشونت در استان در سال گذشته گفت: این موضوع نشان

می دهد که زمینه پذیرش رفتارهای مناسب و دوری از خشونت ازسوی مردم در این استان وجود دارد.

وی افزود: البته این موضوع نشانگر کم کاری و سهل انگاری برخی از ارگان ها و اداره های ذیربط در ارتباط با کاستن از میزان خشونت در جامعه در سال های گذشته است و اگر اقدام هایی در این زمینه انجام می شد اکنون شاهد وضعیت اسفبار آمار بالای خشونت در این استان نبودیم.

وی با بیان این که با تاسف شیوه برخورد کارکنان تعدادی از اداره های دولتی نیز با مردم و مراجعان مناسب نیست گفت: این موضوع زمینه رواج یافتن خشونت و گرایش به رفتارهای تنش زا در جامعه را فراهم می کند.

او بیکاری را آسیب اساسی در جامعه دانست که منشاء قسمت عظیمی از دیگر ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی به شمار می آید و ریشه بسیاری از پرونده های قضایی به معضل بیکاری و فقر در جامعه باز می گردد.

وی افزود: با توجه به این موضوع در شرایط کنونی کشور با هر کارمند و مدیر که در راه سرمایه گذاری بخش خصوصی سنگ می اندازد و به بهانه های مختلف واهی و تفاسیر نادرست از برخی قوانین مانع از انجام سرمایه گذاری در منطقه می شود باید به طور جدی برخورد شود.

وی تصریح کرد: دادگستری استان در برخورد قضایی و اداری با چنین افرادی که در کار سرمایه گذاری بخش خصوصی ایجاد اختلال می کنند مصمم است.

592/530

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا