گوناگون

خشکسالی 619 میلیارد تومان به کشاورزی خراسان جنوبی خسارت زده است

به گزارش خبرنگار مهر، رضا کمیلی ظهر یکشنبه در مراسم تجلیل از برگزیدگان و تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: خراسان جنوبی امسال وارد شانزدهمین سال خشکسالی خود شده است.

وی گفت: در سال جاری میزان بارندگی استان 107 میلی متر بوده در صورتی که این میزان در سال گذشته 167 میلی متر بوده است.

مسئول نظام صنفی کارهای کشاورزان خراسان جنوبی با بیان اینکه خشکسالی های مداوم در استان سبب بروز مشکلاتی در بخش کشاورزی شده است، تصریح کرد: این خشکسالی‌ها موجب از بین رفتن بستر اشتغال شده و فعالیت روزمره بیشتر روستاهای این منطقه از بین رفته است.

کمیلی خشکسالی را بی سروصدا ترین بلای طبیعی بیان کرد و گفت: خشکسالی در سال زراعی گذشته بیش از 619 میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان خسارت وارد کرده است..

وی با اشاره به اینکه کمبود بارندگی ها و نزولات جوی در برخی شهرستان ها شرایط را برای مردم و به ویژه کشاورزان سخت کرده است، بیان کرد: دامداران شهرستان‌های طبس، فردوس و بشرویه به دلیل شرایط خشکسالی حتی در فروش دام های خود دچار مشکل هستند.

مسئول نظام صنفی کارهای کشاورزان خراسان جنوبی به مشکلات کشاورزان استان اشاره کرد و گفت: عدم آشنایی مسئولان استانی از وضعیت بازار محصولات تولیدی استان وعدم درک درست مشکلات کشاورزان پس از تولید محصولات یکی از مهم‌ترین مشکلات کشاورزان استان است.

کمیلی معوقات بانکی وعدم توانایی پرداخت اقساط بانکی را مشکل دیگر کشاورزان دانست و بیان کرد: بالا بودن نرخ نهاده های تولید به خصوص در استان به صورت مضاعف، به دلیل فاصله از مراکز واردات و کم بودن مصرف یکی دیگر از مشکلات کشاورزان است.

وی با تأکید بر توجه به اقتصاد خانواده در روستاها و جایگزین کردن فعالیت های درآمدزا در روستاها، یادآور شد: فعال نگه داشتن روستاها نیازمند توجه ویژه مسئولان و حضور سرمایه گذاران است.

مسئول نظام صنفی کارهای کشاورزان خراسان جنوبی به راهکارهایی برای بهبود در بخش کشاورزی اشاره کرد و  گفت: استفاده از روش های آبیاری نوین و توجه ویژه به محصولات پایه‌ای استان که مزیت آن مصرف کم آب است مهمترین راهکار برای این مشکل است.

کمیلی تغییر نگاه مدیران با برگزاری کلاس های آموزشی و ترویجی برای مدیران استانی برای تغییر در دیدگاه ها، استفاده کافی و وافی از بازارهای همجوار به خصوص بازار کشور افغانستان و رفع موانع صادرات و واردات و کمک به توانمندسازی تشکل‌های بخش کشاورزی را از راهکارهای دیگر بهبود وضعیت کشاورزی در استان بیان کرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سرمایه گذاران خارج از استان کمتر مایل به سرمایه گذاری در این استان هستند بنابراین باید زمینه تشویق فعالان داخلی را فراهم واز فرار سرمایه های استان جلوگیری کرد.

مسئول نظام صنفی کارهای کشاورزان خراسان جنوبی با اشاره به مشکلات فراروی تشکلات بخش کشاورزی، از مسئولان مربوطه خواست تا برای حل مشکلات مالیاتی تشکل‌ها به آن‌ها کمک کنند.

کمیلی اظهار کرد: نقدینگی کم کشاورزان سبب می شود که کشاورزان محصولات خود را با قیمت پایین به فروش رسانده تا بتوانند مایحتاج دوره بعد کشاورزی خود را تامین کنند.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا