گوناگون

خیرین به کمک کتابخانه نابینایان یزد بشتابند

کتابدار کتابخانه و مرکز اطلاع‌رسانی نابینایان و کم‌بینایان استان یزد، مشکل کمبود فضا، منابع اطلاعاتی و به ویژه تردد نابینایان را از عمده مشکلات سد راه آنان برای بهره‎‎مندی از این کتابخانه ذکر کرد و خواستار مساعدت خیرین استان در این رابطه شد.

روح‌الله رنجبر در گفت‎و‎گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، اظهار کرد: کتابخانه تخصصی نابینایان استان یزد که از سال 1379 در یزد به صورت خودجوش از سوی تعدادی از نابینایان استان شکل گرفته است و هم اکنون زیر نظر نهاد کتابخانه‎‎های عمومی و در محل استقرار کتابخانه امام علی(ع) یزد فعالیت دارد.

وی افزود: این کتابخانه در حال حاضر بالغ بر 4100 عنوان کتاب گویا با موضوعات عمومی و دانشگاهی و تنها حدود 300 عنوان کتاب خط بریل در اختیار دارد که در بخش کتاب‎‎های بریل به لحاظ هزینه‏‏‌های تولید این قبیل کتاب‎‎ها، به شدت در فقر به سر می‎‎برد.

وی از وجود پنج دستگاه برجسته‌‏‏نگار در این کتابخانه برای استفاده نابینایان جهت مطالعه کتاب‎‎های الکترونیکی این کتابخانه که قریب 2000 عنوان کتاب است، خبر داد.

این نابینای یزدی از مشکلات نابینایان را مشکل تردد آنها به دلیل ضعف بینایی و مناسب‏‏‌سازی نشدن محیط‎‎های شهری دانست و گفت: همین موضوع باعث گوشه‏‏‌گیری، عزلت و عقب‏‏‌ماندگی نابینایان در خیلی حوزه‏‏‌ها از جمله در موضوع مطالعه کتاب شده است.

وی با بیان اینکه استفاده نابینایان از تاکسی برای آنها هزینه بر است، خواستار در اختیار گذاشتن سرویس ایاب و ذهاب برای نابینایان از سوی مسئولان شد.

رنجبر، استفاده نابینایان از خطوط اتوبوس شهری را علاوه بر نامناسب بودن شرایط استفاده از آنها برای نابینایان، به لحاظ برخی مشکلات فرهنگی مانند برخورد نامناسب مردم و گاهاً رانندگان این ناوگان، ممکن ندانست.

وی، دست یاری به سوی خیرین استان دراز کرد و گفت: خیرین استان می‌‏‏توانند در کنار نذورات مقبولشان در ماه محرم و رمضان، برای کمک به ایاب و ذهاب نابینایان و معلولان استان به منظور رفت و آمد به اماکن عمومی مانند کتابخانه و بهره‎‎مندی از این امکانات، آنها را یاری کنند.

رنجبر، مشکل اصلی کتابخانه نابینایان یزد را مشکل فضا ذکر کرد و افزود: البته انجمن خیرین کتابخانه‏‏‌ساز وعده‎‎هایی در این رابطه داده‎‎اند ولی هنوز عملی نشده است.

وی، یکی دیگر از مشکلات این کتابخانه را کمبود منابع اطلاعاتی خواند و در این باره نیز خواستار مشارکت خیرین به ویژه در رابطه با تولید کتاب در استان شد.

وی تصریح کرد: در سال گذشته چهار دستگاه برجسته‏‏‌نگار کوچک قابل حمل برای نابینایان تهیه شد که در بازه زمانی شش ماهه در اختیار اعضا قرار گرفت تا در خانه نیز بتوانند از آن برای مطالعه استفاده کنند. مساعدت خیرین استان در این رابطه نیز خواستار هستیم.

کتابدار کتابخانه نابینایان استان از فعالیت این مرکز در رابطه با تولید کتاب دِیْزی(نوعی کتاب چندرسانه‌ای که نرم‌افزار آن در یزد تهیه شده است) خبر داد و گفت: متاسفانه به دلیل اعتماد نداشتن و همکاری نکردن ناشران، در این خصوص موفقیت چشمگیری وجود نداشته است.

وی با گلایه از بی‌نتیجه ماندن پیگیری‎‎های کتابخانه از طریق مراجع دولتی در این مورد، تاکید کرد: ما در این باره همچنان در تلاشیم و هرچند که روش‎‎های دیگر شاید زمان‏‏بر باشد، سعی داریم که آن را نه تنها در ایران بلکه در دنیا مطرح کنیم.

کتابدار کتابخانه و مرکز اطلاع‌رسانی نابینایان و کم‌بینایان یزد، خواستار توجه بیشتر به سطح سواد دانش آموزان استثنایی شد و گفت: باید بحث هوشمندسازی مدارس عادی در مدارس استثنایی نیز مورد توجه قرار گیرد و آموزش و پرورش در این بخش نیز هزینه کند.

رنجبر، نبود متولی مشخص برای تامین منابع اطلاعاتی دانشگاهیان و دانش‌آموختگان نابینا را از عمده مشکلات آنان برشمرد و خواستار جلوگیری از موازی‎‎کاری‎‎ها در این رابطه شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا