گوناگون

درگيري هاي داخلي در كشورهاي مسلمان سرچشمه شكل گيري گروه هاي تكفيري است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام عليزاده موسوي ظهر پنجشنبه در گردهمايي طلايه داران هدايت با محوريت ايام محرم  كه در سالن اجتماعات سازمان تبليغات خراسان رضوي برگزار شد اظهار كرد: در حال حاضر يكي از مهمترين مشكلات جهان اسلام و حتي در ايران  وجود درگيري هاي داخلي است كه متاسفانه در حال گسترش هم مي باشد. در راستاي همين درگيري ها است كه گروه هاي تكفيري شكل مي گيرند و رشد مي كنند.

وي افزود: فضاي امروز جهان اسلام حاصل شكل گيري سه موضوع مهم است كه در كنار يكديگر حالت مثلث گونه اي بخود گرفته اند. ضلع اول اين مثلث كشورهاي غربي است كه به منظور جلوگيري از رشد اسلام دست به يك اسلام ستيزي جدي مي زنند چرا كه اعتقاد دارند حضور اسلام در كشور شان باعث بي نظمي و از بين رفتن قدرت حاكمان مي شود.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زيارت تصريح كرد: كشور هاي غير اسلامي و غربي تلاش مي كنند با انتشار كتاب هايي چون “آيات شيطاني”،‌ كشيدن كاريكاتور از چهره پيامبر و ائمه و آغاز پروژه “اسلام ضد اسلام” مانع رشد تشيع در كشورهايشان شوند و از طريق پخش مستندهاي فجيع و رعب آور از اسلام چهره اي خشن و غير انساني نشان دهند.

وي ادامه داد: ضلع دوم اين مثلث حضور گروه هاي تكفيري در جهان اسلام است كه توسط كشورهاي غير اسلامي و غربي مورد حمايت و تشويق قرار مي گيرند. اگر در كشورهاي منطقه و آسيايي دقت كنيد مي بينيد در هر كشور اسلامي چندين گروه تكفيري شكل گرفته اند و دست به كشتار مردم شيعي و غير شيعي مي زنند. نتيجه عملكرد گروه هاي تكفيري باعث به وجود آمدن نگاهي راديكالي در جهان اسلام است.

ریاست پژوهشکده حج و زیارت كشور عنوان كرد: متاسفانه ما در ايران هم شاهد اختلافات فرقه اي و مذهبي هستيم به طور مثال ما در منطقه سرخس،‌ بلوچستان،‌ فارس و گلستان متعصب ترين مسلمانان سني را داريم كه اين آمار خيلي نگران كننده و نيازمند نگاه جدي و عملي در اين حوزه مي باشد.

حجت الاسلام عليزاده موسوي ادامه داد: نكته نگران كننده اي كه براي كشورهاي غربي و اروپايي در بحث مسلمان شدن شهروندان شان وجود دارد اين است كه با ورود اسلام به كشورشان فرهنگ و قدرت ايراني هم افزايش مي يابد در همين زمينه در سال 2006 حسني مبارك گفته بود،‌ شما فكر نكنيد وقتي شهروندان شما  مسلمان مي شوند وابستگي كشورتان به جامعه اسلامي بيشتر مي شود بلكه جامعه شما از اين طريق بيشتر وابسته جمهوري اسلامي و تحت تسلط قدرت ايران قرار مي گيرد.

وي  در ارتباط با حوزه تبليغات اسلامي در ماه محرم افزود: روحانيون و مبلغين بايد در ايام ماه محرم و در زمينه تبليغ معارف ديني و اعتقادي به جنبه هاي ايجابي تبليغ تاكيد كرده و به تبديل شبهات مردم به سوال بپردازند.

ریاست پژوهشکده حج و زیارت كشور تصريح كرد: در بحث جنيه هاي ايجابي معارف ديني بايد به سمت تبيين اصول دين به جاي نقد انحرافات ديني برويم. براي مثال در ارتباط با مساله وهابيت نبايد رويكرد نقادانه را در محافل مذهبي انتخاب كنيم چرا كه از اين طريق بيشتر باعث گسترش افكار و انديشه هاي وهابي در جامعه اسلامي مي شويم.

وي بيان كرد: همچنين بايد شبهات مردم را ابتدا به سوال تبديل كرد و بعد پاسخ داد چرا كه شبهات مسائل حق و باطل را با هم قاطي كرده و آسيب هاي تخريبي اي را در ذهن افراد مي گذارند. همچنين روحانيون و مبلغين در بعضي از شبهات بهتر است اصلا ورود پيدا نكنند و اگر خواستند شبهه اي را پاسخ دهند به صورت فردي باشد.

رئيس كنگره جهاني جريان هاي افراطي و تكفيري در پايان به روش هاي اخلاقي و عاطفي در تبليغ معارف ديني اشاره كرد و گفت: با توجه به اينكه برخي از مخالفت هاي رفتاري در حوزه دين به خاط وجود ريشه ي عقده اي و عاطفي افراد جامعه مي باشد به همين منظور بهتر است كه از شيوه هاي عاطفي و سيره هاي عملي رفتار براي تبليغ معارف ديني استفاده كنيم. اين موضوع به ويژه براي مناطق سني نشين سودمند است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا