گوناگون

در مقابل بحران آب حق انتخاب نداریم

‌رئیس کمیسیون کشاورزی در مجلس شورای اسلامی گفت: 750 هزار حلقه چاه فاقد پروانه و حفر غیرمجاز در کشور وجود دارد که باید تعیین تکلیف شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، عباس رجایی در جمع خبرنگاران، بخش کشاورزی را بخش بسیار مهمی در اقتصاد کشور دانست و ضمن تأکید بر نقش بخش کشاورزی در تحقق اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: یکی از محورهای اصلی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسعه بخش کشاورزی است.

وی افزود: اصلی‌ترین بستر حرکت اقتصاد مقاومتی، حوزه کشاورزی است و سایر بخش‌ها تابع این حوزه هستند.

رجایی با بیان اینکه سند پیشنهادی حوزه کشاورزی و آب در مجلس شورای اسلامی آماده شده است، گفت: پنج برنامه کلان در حوزه کشاورزی از جمله بهره‌ور کردن وضع موجود کشاورزی، بهره‌ور کردن استفاده از عناصر پایه‌ی بخش کشاورزی، توجه به توسعه تجارت بخش کشاورزی، استفاده از تکنولوژی‌های نوین در این بخش، مکانیزاسیون و نظامات جدید بهره‌برداری از جمله تعاونی کردن بخش کشاورزی در نظر گرفته شده است که از برنامه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی است.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان بیان کرد: بر اساس قول مجلس به مقام معظم رهبری تا پایان شهریورماه سال جاری، برنامه مجلس برای اقتصاد مقاومتی آماده می‌شود تا در نهایت با لایحه دولت به عنوان سند اقتصاد مقاومتی در مجلس به تصویب برسد.

وی خاطرنشان کرد: توافق مجلس و دولت بر این است که برنامه ششم را به گونه‌ای طراحی کنیم که اقتصاد مقاومتی بستر اصلی آن باشد.

رجایی ضمن اشاره به موضوع استفاده بهینه از منابع آب و خاک و امینت غذایی در تدوین برنامه ششم، ابراز امیدواری کرد تا برنامه ششم یک برنامه دقیق برای پیشبرد اهداف مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی باشد.

هزار میلیارد تومان به سهم آبیاری تحت فشار اضافه شده است

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان پیرامون توسعه آبیاری تحت فشار، اظهار کرد: در مجموع هزار و 300 میلیارد تومان جهت توسعه آبیاری تحت فشار قرار داده شده است.

وی افزود: به منظور اجرای آبیاری تحت فشار در سطح 2.5 میلیون هکتار از اراضی کشور طی یک برنامه پنج ساله می‌بایست توجه ویژه‌ای به این بخش شود.

رجایی ادامه داد: در حوزه بهبود شرایط آب در کشور که بخش عمده‌ای از آن در بخش کشاورزی مصرف می‌شود به دولت پیشنهاد داده‌ایم که منابع لازم برای آبخیزداری و آبخوان‌داری در برنامه ششم دیده شود.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان گفت: سالی یک میلیارد دلار برای یک برنامه 10 ساله جهت تعادل‌بخشی به سفره‌های آب‌های زیرزمینی و از سویی 15 هزار میلیارد تومان نیز برای آبیاری‌های نوین و تحت فشار پیشنهاد شده است تا میزان بهره‌وری از منابع آبی ارتقا یابد.

وی خاطرنشان کرد: حق انتخاب برای رسیدگی به بحران آب نداریم؛ این یک ضرورت است و باید حتما به آن پرداخته شود.

رجایی گفت: در 850 هزار هکتار از اراضی کشاورزی آبیاری تحت فشار انجام شده است که کمتر از 30 درصد اراضی را شامل می‌شود.

750 هزار چاه غیرمجاز شیره‌ی جان زمین را می‌کشند

رئیس کمیسیون کشاورزی در مجلس افزود: 750 هزار حلقه چاه در کشور وجود دارد که بخشی از اینها فاقد پروانه است و بخشی غیر مجاز حفر شده که باید تعیین تکلیف شوند.

وی ضمن اشاره به تعهد وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو جهت برق‌رسانی به چاه‌های کشاورزی با استفاده از اعتبارات وزارت نفت، عنوان کرد: براساس این تعهد باید بتوانیم طی یک برنامه پنج ساله در بهره‌وری از منابع آب به نتیجه برسیم.

رجایی بیان کرد: به منظور توسعه آبیاری تحت فشار باید بهره‌وری در منابع آب از 30 درصد به 60 درصد افزایش یابد، البته با استفاده از آبیاری تحت فشار می‌توان تا 95 درصد بهره‌وری داشت.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا