به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی گمرک ایران،در این دستورالعمل به طور جامع موضوعات متعدد و مرتبط با ترانزیت داخلی و خارجی گنجانده شده و برای نخستین بار در چارچوب موضوع بندهای 10 و 11 سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی تسهیلات ترانزیتی برای واحدهای تولیدی در نظر گرفته شده است.
همچنین این دستور العمل به منظور وحدت عمل در رویه های عبور داخلی و خارجی و اهمیت و لزوم دقت در انجام این رویه ها و با توجه به مواد مرتبط در قانون امور گمرکی ، آئین نامه اجرایی آن و با اختیارات حاصله از بند 3-5 کنوانسیون کیوتو تجدید نظر شده جهت اجرا به گمرکات سراسر کشور ابلاغ شده است.
دربند اول این دستورالعمل اعلام شده است که هر گونه فعالیت شرکتهای حمل و نقل بین المللی در کشور منوط به اخذ مجوز فعالیت از وزارت راه و شهرسازی و ابلاغ آن توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران بوده و پذیرش تضمین موضوع بند ح ماده یک قانون امور گمرکی با رعایت مفاد ماده 109 آئین نامه اجرایی امکان پذیر است و فهرست شرکت های مذکور توسط دفتر نظارت بر ترانزیت اعلام می شود.
براساس این دستورالعمل کلیه گمرکاتی که به سامانه هوشمند ترانزیت کالا مجهز شده اند ، موظفند برای اظهار کالاهای عبوری از فرم اظهار نامه SAD و برای عبور از فرم T1 استفاده کنند.
همچنین در بخشی از این دستورالعمل به تضامین عبور داخلی اشاره شده و آمده است :میزان تضمین در رویه عبور داخلی برای کالاهای مجاز معادل حقوق ورودی و مالیات بر ارزش افزوده و عوارض بصورت نقدی یا ضمانتنامه بانکی یا بیمه نامه معتبر خواهد بود و میزان تضمین در رویه عبور داخلی برای کلیه کالاهای هدف و مجاز مشروط متعلق به واحدهای تولیدی متناسب با پروانه بهره برداری مرتبط که توسط شرکتهای حمل و نقل بین المللی اظهار و حمل شود معادل حقوق ورودی و مالیات بر ارزش افزوده و عوارض بعلاوه نصف ارزش به صورت سپرده نقدی یا ضمانتنامه بانکی یا بیمه نامه معتبر است .
بنابراین گزارش میزان تضمین در رویه عبور داخلی برای کالاهای مجاز مشروط متعلق به سایر اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی به استثناء واحدهای تولیدی که توسط شرکتهای حمل ونقل بین المللی اظهار و حمل شود ، معادل حقوق ورودی و مالیات بر ارزش افزوده و عوارض بعلاوه دو برابر ارزش به صورت سپرده نقدی یا ضمانتنامه بانکی یا بیمه نامه معتبر خواهد بود.
براساس این دستور العمل پذیرش عبور داخلی کالاهای مجاز مشروط و مستعمل متعلق به واحدهای تولیدی که مقصد نهایی آنها به غیر از مقصد ذکر شده در بارنامه بوده ، در صورت ارائه پروانه بهره برداری معتبر و مرتبط توسط واحد تولیدی بلامانع و در سایر موارد منوط به اخذ مجوز دفتر نظارت بر ترانزیت خواهد بود.
با توجه به این دستور العمل اخذ مجوزهای لازم جهت ترانزیت داخلی کالاهای سریع الفساد ، کیت های آزمایشگاهی و محلول های شستشوی آزمایشگاهی نیاز نیست و عبور داخلی کلیه کالاهای واحدهای تولیدی به انبارهای اختصاصی پس از اخذ مجوزهای قرنطینه نباتی – دامی در صورت شمول حسب مورد ،کافی بوده و چنانچه نیاز به مجوزهای دیگری باشد، در زمان ترخیص قطعی توسط گمرک مقصد باید مطالبه شود .
عبور خارجی بخش دیگری از این دستورالعمل را شامل می شود و براساس آن ، میزان تضمین در رویه عبور خارجی به مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی و با عبور از کشور، برای کلیه کالاها که توسط شرکتهای حمل و نقل بین المللی اظهار و حمل می گردند ، معادل حقوق ورودی و مالیات برارزش افزوده و عوارض به صورت سپرده نقدی یا ضمانتنامه بانکی یا بیمه نامه معتبر است.
این گزارش می افزاید ، این دستورالعمل پذیرش عبور خارجی ماشین آلات مستعمل به مناطق آزاد تجاری و ویژه را جهت راه اندازی خط تولید و مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی که مقصد نهایی آنها به غیر از مقصد ذکر شده در بارنامه باشد را بلامانع اعلام کرده و کالاهایی که توسط شرکتهای حمل و نقل ریلی یا راه آهن اظهار و به شیوه ریلی حمل می شود را با اخذ تعهد از مدیرعامل شرکت حمل امکان پذیر اعلام کرده است .
شایان ذکر است ، گمرک جمهوری اسلامی ایران براساس سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی اقدامات جدیدی را انجام داده که علاوه بر دستورالعمل فوق الذکر می توان به بسته حمایت از تولید در سال 1393 ، تسهیل و روان سازی امور صادر کنندگان ، افزایش ساعت کاری گمرکات در مرزها حتی در روزهای تعطیل و دو شیفته شدن ساعت کاری دربرخی از گمرکات اشاره کرد که با پیاده سازی این اقدامات شاهد بهبود فضای کسب و کار در بخش تجارت خارجی و افزایش صادرات غیر نفتی کشورمان هستیم.
اقتصام(1)** 9141 **1561
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير
newsroom@irna.ir