گوناگون

راه 93 ساله را یک ساله می پیماییم

81194850 5750062

به گزارش خبرنگار ایرنا، محور همدان – بیجار یکی از قدیمی ترین راه های ارتباطی استان کردستان است که قبل از سال 1300 با روسازی ماکادم ساخته شده است و این محور از راه های مهم مواصلاتی آذربایجان به جنوب غرب کشور به شمار می رود.

براساس مستندات اداره کل راه و شهرسازی استان کردستان، مطالعات اولیه این مسیر قبل از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز و بعد از انقلاب اسلامی نیز بازنگری و مطالعات مراحل اول و دوم آن به طول 150 کیلومتر در پنج قطعه به تصویب رسید که بخشی از قطعه 4 و کل قطعه 5 آن به طول 50 کیلومتر در حوزه استان کردستان واقع شده است.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی کردستان کل مسیر راه اصلی همدان – بیجار 150 کیلومتر در هفت قطعه است که اکنون چهار قطعه آن فعال و 58 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

محمد صادق وجدی گفت: تاکنون 852 میلیارد ریال برای اجرای این پروژه هزینه شده و 510 میلیارد ریال نیز برای اتمام آن مورد نیاز است.

تسهیل در ترافیک عبوری، دسترسی به مراکز مهم تجاری منطقه، صرفه جویی در مصرف سوخت، سامان بخشیدن به یکی از مهمترین محورهای ارتباطی کشور، کاهش تصادفات و ارتقا ایمنی و رونق بخشیدن به سرمایه گذاری ملی و گردشگری از جمله مزایای اجرای این طرح است.

وجدی تامین منابع مالی این طرح را از طریق فروش اوراق مشارکت، فروش سهام، فروش اراضی تهاتر با پیمکانکاران و تهیه قیر یارانه ای پیشنهاد کرد.

عملیات اجرایی این پروژه از سال 78 آغاز شده و قرار بود سال 93 به پایان برسد اما به دلیل کمبود اعتبار اکنون تنها 58 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

اجرای این پروژه را شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بر عهده دارد که عدم تامین منابع مالی پروژه و عدم تخصیص به موقع از جمله معضلات و مشکلات پروژه است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان کمبود اعتبارات را یکی از مهمترین مشکلات پروژه های بخش راه در استان دانست و گفت: در جریان سفر معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری به کردستان 125میلیارد تومان اعتبار به پروژه های بخش راه استان اختصاص یافت.

وجدی با اشاره به اینکه این میزان اعتبار مازاد بر اعتبارات مصوب شده پروژه های راه استان در سال 93 است، افزود: در سفر دکتر نوبخت به استان کردستان به شش پروژه فعال راه در استان اعتباراتی معادل 125میلیارد تومان اضافه شد.

وجدی به محور بیجار – همدان به عنوان یکی از پروژه راه استان کردستان اشاره کرد که پشنهاد افزایش اعتبارات آن مورد موافقت قرار گرفت و گفت: جهت اتمام 25 کیلومتر از قطعات نیمه تمام این محور در حوزه استان کردستان، 120 میلیارد ریال اعتبار پیشنهاد شد که مورد موافقت معاون رییس جمهوری در جلسه شورای برنامه ریزی استان کردستان قرار گرفت.

وی گفت: این پروژه در سال 93 اعتباری برایش مصوب نشده بود که پیشنهاد اعتبار 120 میلیارد ریالی برای آن مورد موافقت قرار گرفت.

وی تزریق این میزان اعتبار به پروژه راه بیجار – همدان را موجب تسریع در روند اجرای آن دانست و گفت: اداره کل راه و شهرسازی کردستان پیگیر تسریع در اجرا و بهره برداری کامل از این پروژه است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان همچنین گفت: اختصاص این اعتبارات باعث می شود که در سال 93 تمام اهداف پیش بینی شده در قالب قطعات و پروژه های نیمه تمام در حال اجرا با پیشرفت فیزیکی بالاتر از 70 درصد به بهره برداری رسیده و این پروژه در اختیار مردم کشور و استان به صورت مطلوب قرار گیرد.

وجدی سفر دکتر نوبخت به استان کردستان را پر خیر و برکت دانست و افزود: معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری در این سفر علاوه بر مازاد افزایش اعتباری مصوب، در خصوص افزایش تخصیص اعتبارات مصوب در سال 93 قول مساعد داد.ک/3

7346/533

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا