گوناگون

دستگاههای فرهنگی سیاستهای ابلاغی توسط رهبری را گفتمان سازی کنند/ اصلاح سبک زندگی موجب نشاط جامعه

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید احمد میرعمادی بعداز ظهر چهارشنبه در دومین جلسه برنامه ریزی فرهنگی برای تحقق شعار سال ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات مردم ولایتمدار استان لرستان در ماه مبارک رمضان، رمضان را مهمترین عامل و بهترین فرصت برای خودسازی و تقویت فرهنگ عمومی مردم و باز شدن دریچه های معنویت به سوی انسانها دانست.

وی عنوان کرد: ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی است که انسان کمبودهای معنوی و روحانی خود را جبران و ضمن حرکت در صراط مستقیم به خداوند متعال نزدیکتر شود.

اجرای برنامه های فرهنگی در قالب طرح “سبک زندگی اسلامی”

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد در ادامه سخنان خود ضمن اشاره به نامگذاری سال جاری به نام “اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی” و لزوم توجه همگانی به تحقق این شعار گفت: در این راستا ابتدای سال جلسه ای با حضور دستگاههای فرهنگی و به منظور بررسی راههای تحقق شعار سال برگزار و در همان جلسه دبیرخانه هماهنگی دستگاه های فرهنگی را تشکیل دادیم.

حجت الاسلام میرعمادی ادامه داد: در اولین جلسه برنامه ریزی فرهنگی برای تحقق شعار سال ضمن نظرخواهی از اعضای جلسه پیرامون اموری که می توانند در راستای تحقق شعار سال انجام دهند هر دستگاهی برنامه های خود را ادامه داد که در نهایت از میان برنامه های رسیده 12 برنامه منتخب و برجسته انتخاب شدند.

وی با بیان اینکه بهترین عنوان و جامع تمامی سرفصل ایده ها و طرح های دستگاه های فرهنگی در “سبک زندگی اسلامی” خلاصه می شود تصریح کرد: برهمین مبنا 12 طرح برگزیده دستگاه ها در قالب یک طرح به نام “سبک زندگی اسلامی” تدوین کردیم که نظم، قانون مداری، قوانین شهروندی، اخلاق و اصول مرتبط با تحکیم بنیان خانواده را شامل می شود.

انقلاب اسلامی ایران در حال ترسیم تمدن نوین اسلامی در جهان است

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد در ادامه سخنان خود با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران در سایه توجه و عنایت خداوند متعال وارد مرحله جدیدی شده است بیان داشت: در حال حاضر انقلاب اسلامی ایران در مرحله نظام سازی به سر می برد و به سمتی پیش می رود که به عنوان یک الگو در جهان مطرح شود.

وی اضافه کرد: انقلاب اسلامی ملت ایران در حال ترسیم فرهنگ و تمدن نوین اسلامی در جهان است و رهبر معظم انقلاب بارها در صحبت های خود به این موضوع اشاره کرده اند.

حجت الاسلام میرعمادی تعیین و تحقق سیاست های کلی چشم انداز نظام و گفتمان سازی را دو نیاز اصلی کشور در این دوره دانست و اظهار داشت: بخش اول این نیازمندی که همان تعیین سیاست و چشم انداز کلی نظام است توسط مقام معظم رهبری انجام شده و در همین راستا ایشان شورای عالی انقلاب فرهنگی را در جهت ارتقا فرهنگ و ابلاغ سیاست های جمعیتی مامور کردند.

وی افزود: آنچه که از دستگاههای فرهنگی انتظار می رود این است که سیاست های ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبری را گفتمان سازی کنند.

اصلاح سبک زندگی موجب تحرک و نشاط جامعه می شود

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد در ادامه ضمن تاکید بر پیگیری مسئله سبک زندگی اسلامی در جامعه خاطر نشان کرد: اگر سبک زندگی مردم اصلاح شود تحرک، نشاط و شادابی در جامعه ایجاد می شود بنابراین در این راستا متولیان فرهنگی باید ابعاد مختلف سبک زندگی اسلامی را تبیین کنند.

وی همچنین گفت: برای ایجاد تحرک و نشاط و نهادینه کردن فرهنگ زندگی اسلامی در جامعه دستگاههای فرهنگی باید ضمن آموزش شیوه ها و مبانی سبک زندگی اسلامی به مردم اثرات و نتایج این سبک زندگی را برای خانواده ها و جامعه تشریح و تبیین کنند.

حجت الاسلام میرعمادی با بیان اینکه گروهی سبک زندگی خود را قالب مسائل اجتماعی، آداب و رسوم سنتی و فرهنگ عمومی جامعه جستجو می کنند گفت: گروهی دیگر نیز با الگوگیری از غرب سبک زندگی خود را بر اساس مبانی و اصول غربی بنا می کنند.

وی افزود: هیچکدام از این دو مورد مد نظر اسلام نیستند چرا که اسلام سبک زندگی را براساس اخلاق گرایی، عقل گرایی و عدالت گرایی استوار کرده است.

ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی نشات گرفته از عدالت، عقل و اخلاق بوده است

حجت الاسلام میرعمادی اخلاق گرایی را اولین پایه و اصل سبک زندگی اسلامی دانست و تصریح کرد: اگر اخلاق در زندگی مردم از بین برود زندگی اسلامی وجود ندارد زیر قسمت اعظم آموزه های دینی در اسلام بر تقویت اخلاق تاکید دارد.

وی با بیان اینکه حاکمیت عقل و عقلانیت موجب از بین رفتن خشونت، افراط، بدخوبی و تندروی در جامعه می شود گفت: عدالت خانوادگی، اجتماعی و سیاسی نیز یک اصل مهم در سبک زندگی اسلامی محسوب می شود چرا که خارج از عدالت، ظلم و ستم، استکبار و طاغوت حاکمیت دارد.

حجت الاسلام میرعمادی در ادامه با بیان اینکه سبک زندگی اسلامی برگرفته از آموزه های دینی مسلمانان است گفت: آموزه های دینی در سبک زندگی اسلامی نقش پررنگی دارند.

وی در ادامه ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی را نشات گرفته از عدالت، عقل و اخلاق دانست و تصریح کرد: ابلاغ این سیاست ها از سوی مقام معظم رهبری به دلیل سخت گیری بر مردم نیست چرا که مردم می توانند با اجرای این سیاست و تکیه بر توان و نیروی داخلی استقلال و عزت خود را حفظ کنند.

حجت الاسلام میرعمادی همچنین گفت: در پایان سال جاری همایشی با موضوع “سبک زندگی اسلامی” برگزار و در آن دستگاههای مربوطه عملکرد یکساله خود را گزارش می دهند و مردم درباره عملکرد آنها قضاوت می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا