گوناگون

دست‌نویس‌های احسان‌الله قوام‌زاده در آستان قدس رضوی/ 200 اثر خطی ارزشمند به گنجینه مخطوطات پیوست

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا فاضل هاشمی شنبه ظهر در جمع خبرنگاران ابراز کرد: 200 دست‌نویس ارزشمند و کم مانند کتابخانه خطی احسان‌الله قوام‌زاده، جذب گنجینه مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی شد.

وی با بیان اینکه این کتابخانه  با بیش از ۲۰۰ دست‌ نویس ارزشمند، کم‌نظیر است اظهار کرد: کتابخانه خطی احسان‌الله قوام ‌زاده که می‌توان از آن به عنوان پایگاه علمی استاد قوام نام برد، دارای آثاری منحصر به فرد از دوره صفوی تا قاجار است.

رئیس اداره مخطوطات آستان قدس رضوی عنوان کرد: دست‌نویس های کم  ‌مانند این مجموعه در موضوع‌های گوناگونی مانند فرهنگ لغات و ادبیات است.

وی با اشاره به تالیف برخی از کتب این مجمعه به نام شاهان صفوی ابراز کرد:بر  برخی از این آثار دانشمندان و نویسندگان بزرگ ایرانی و اسلامی حاشیه نوشته‌اند.

هاشمی ادامه داد: رساله کواکب تألیف دوره صفوی، فرهنگ ابرار تألیف‌ شده در زمان پدر شاه عبّاس صفوی، فرهنگ وفایی تألیف دوره شاه طهماسب صفوی و فرهنگ میرزا ابراهیم تألیف دهم قمری با یادداشتی از مرحوم علی‌اکبر دهخدا از جمله دست‌نویس‌های ارزشمند این مجموعه است.

وی عنوان کرد: از ویژگی‌های شاخص این مجموعه دست ‌نویس‌های کهن، فرهنگ‌‌ها و لغت ‌نامه‌هایی است که در شبه قاره هند به زبان فارسی تألیف شده‌اند.

رئیس اداره مخطوطات آستان قدس رضوی اظهار کرد: این گنجینه کم ‌مانندِ فرهنگ و ادب ایرانی و اسلامی، پس از ثبت و فهرست‌نویسی در ردیف دست ‌نویس‌های گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی در اختیار پژوهشگران و نسخه‌شناسان قرار می‌گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا