گوناگون

جای اسطوره‌های ایرانی در ذهن کودکان این سرزمین خالی است

حمید طباطبائی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به استقبال از نمایش “نقل سهراب کشی” در مجموعه تئاتر شهر مشهد ابراز کرد: این کار نمایشی داستان رستم و سهراب به روایت استاد محمد یگانه بود.

وی افزود: این کار ابتکاری جدید با تلفیق موسیقی، شعرخوانی و اجرای نمایش بود و بخش‌هایی از داستان رستم و سهراب را که کمتر به آن پرداخته شده‌است از جمله سرگذشت تهمینه و رستم بعد از مرگ سهراب و اینکه چرا پدر و پسر در رویا رویی یکدیگر را نشناختند، را به روی صحنه آورده و روایت کرده بود.

طباطبائی با بیان اینکه گرده دو تار نوازان با هم نوازی خود این روایت حماسی را همراهی می کردند، عنوان کرد: تک‌تک این عناصر به همراه  کار خوبی که گروه نمایشی “هامش” به کارگردانی عباس جانفدا  در روایت آن به روی صحنه آورد باعث استقبال بالای مردم از آن شد.

وی با بیان اینکه در متون ادبی ما سوژه‌های بسیاری برای ارائه کار های نمایشی وجود دارد، افزود: استفاده از قصه‌ها و اسطوره‌های افسانه‌ای شاهنامه برای ارائه نمایشنامه باعث شکل گیری این شخصیت های کهن در ذهن کودکان می شود.

طباطبائی تاکید کرد: جای این شخصیت‌های اصیل در دل و جان کودکان این سرزمین خالی است و به جای آن شخصیت‌هایی نو ظهور مانند اسپایدرمن و بتمن و مرد عنکبوتی به وفور یافت می‌شود.

وی عنوان کرد: هنرمندان باید با استفاده از اسطوره های ایرانی جای آنها را با قهرمان های خارجی در ذهن کودکان عوض کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا