گوناگون

دعوت از جیمز کلارک به معنای تایید افکار و اندیشه‌های او نیست/ انتقاد از تجمع دانشجویی

هادی بختیاری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: کلی جیمز کلارک فیلسوف آمریکایی است که به دعوت بنیاد شهید مطهری به ایران آمد و قرار بود، وی 16 و 17خردادماه در کارگاه فلسفه دین مشهد به میزبانی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، مرکز پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه مشهد و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی  سخنرانی کند اما در نهایت باتوجه به اعتراضات صورت گرفته این سخنرانی لغو شد.

وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی به عنوان میزبان نگران آسیب رسیدن به کلارک و امنیت وی بود به همین دلیل تصمیم به لغو این سخنرانی در کارگاه فلسفه دین گرفت.

دبیر اجرایی کارگاه دین و دانش و عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با انتقاد از برگزاری تجمع دانشجویی اظهار کرد: برگزاری این گونه برنامه‌های علمی و دعوت از افرادی چون جیمز کلارک به معنای تائید افکار و اندیشه‌های وی نیست.

بختیاری عنوان کرد: امروز برای حل مسائل و مشکلاتی که وجود دارد باید از راه قانونی وارد شد و متاسفانه در کشور ما به قانون احترام گذاشته نمی‌شود و به‌عنوان نمونه تجمع دانشجویی روز گذشته برخلاف فضای آزاداندیشی بود.

وی اظهار کرد: برگزاری گفت‌گوهای علمی و دعوت از فیلسوفان و اندیشمندان غربی یک امر مسلم و ضروری است و لغو این سخنرانی‌ها در سطح بین‌المللی آثار نامطلوبی در پی دارد.

وی با اعلام اینکه این فیلسوف مهمان همایش بین‌المللی اندیشه‌های فلسفی استاد مطهری بود، افزود: این همایش به همت بنیاد علمی فرهنگی استاد مطهری و با همکاری “مجمع عالی حکمت اسلامی” و “دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی” در هفتم و هشتم خردادماه در قم برگزارشد اما سخنرانی وی در مشهد با واکنش روبرو و لغو شد.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی ادامه داد: سفرهای داخلی این فیلسوف با هماهنگی دبیرخانه این همایش صورت گرفته و جهاد دانشگاهی تنها میزبان وی بوده است.

بختیاری عنوان کرد: اجرای کارگاه تخصصی با حضور افراد حوزوی و دانشگاهی در زمینه مواجهه متفکران اسلامی از جمله شهید مطهری با مساله تکامل در جهاد دانشگاهی، بازدید از جامعه المصفی‌العالمیه و سخنرانی با موضوع خداوند و مغز در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی از برنامه‌های کلارک در سفر دو روزه اش به مشهد بوده است.

وی با اعلام اینکه از این فیلسوف کتاب “بازگشت به عقل” و باور داشتن به خدا در سال 1389 در ایران چاپ شده است، اظهار کرد: اتهامات مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مبنی بر دیدار کلارک با نتانیاهو، همجنس بازی و اینکه او یک تئوریسین تفکر داروین بوده تحریف شده است.

وی تاکید کرد: کلارک خود را مسیحی می‌داند و یک فیلسوف خلقت‌گراست و تاکنون از تفکر دینی دفاع کرده بنابراین اگر برخی از نظرات ما با دیدگاه های او مخالف است نباید اقدام به لغو سخنرانی کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا