گوناگون

دولت به دنبال کاهش عرضه قلیان/ تغییر روش های پیشگیری از اعتیاد ضروری است

به گزارش خبرنگار مهر، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی با اشاره به تغییر روش های پیشگیری از اعتیاد در جامعه گفت: باید روش های مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از شیوع اعتیاد در جامعه تغییر یابد.

شکرالله حسن بیگی بیان کرد: باید فرمانداران شهرستان ها به عنوان روسای شوراهای مبارزه با مواد مخدر ضمن ایجاد تعامل بیشتر با سایر دستگاه ها در رابطه با پیشگیری از مواد مخدر بتوانند با یک مدیریت جهادی و فراتر از مسئولیت های اداری این معضل اجتماعی را در جامعه کاش دهند.

وی با تاکید بر استفاده از تمامی ظرفیت های موجود برای مبارزه با پدیده شوم اعتیاد در جامعه ابراز کرد: یکی از علل گرایش جوانان به سمت مواد مخدر نبود امکانات سالم و تفریحی شاد و مشروع در جامعه است.

حسن بیگی ادامه داد: باید با ایجاد تفریحات سالم، شاد و مشروع و مطابق با موازین اسلام و جامعه بتوانیم گرایش جوانان به سمت اعتیاد را کاهش دهیم.

معاون سیاسی امنیتی استانداری مرکزی در رابطه با قلیان نیز اظهار داشت: سیاست فعلی دولت کاهش مراکز عرضه ی قلیان در جامعه است؛ لذا همکاری با سمن هایی که در این رابطه فعالیت می کنند می تواند در زمینه کاهش گرایش جوانان به قلیان نیز موثر واقع شود.

وی همچنین تغییر مسیر ورود مواد مخدر به استان مرکزی از دلیجان به خمین را مشکلی جدی در زمینه ی ورود مواد مخدر به استان مطرح و عنوان کرد: باید با توجه به اینکه تغییر مسیر ورود مواد مخدر به استان مرکزی ایجاد شده است مسئولین در این رابطه با هوشیاری و دقت بیشتری همچون گذشته عمل نمایند.

 

IMG10232241

 

رشد 6 درصدی استان مرکزی در رتبه دستگیری قاچاقچیان

رئیس ستاد مبارزه با  مواد مخدر استان مرکزی گفت: استان مرکزی در رتبه دستگیری قاچاقچیان و جمع آوری معتادان موفق به کسب رتبه سوم کشوری با 6 درصد افزایش نسبت به سال گذشته شده است.

محمد زیدوند افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 4 هزار و 600 نفر قاچاقچی و خرده فروش مواد مخدر در سطح استان مرکزی دستگیر شده اند.

وی افزود: در این مدت 2700 معتاد نیز در سطح استان دستگیر شده اند و این در حالی است که در بحث کشفیات نیز نسبت به سال گذشته با رشد 26 درصدی مواجه بوده ایم.

این مقام مسئول عدم وجود بانک اطلاعاتی در دانشگاه علوم پزشکی اراک در راطه با معتادان مراجعه کننده و دریافت کننده متادون را از مشکلات نشر متادون در استان دانست و اعلام کرد: برای جلوگیری از  نشر متادون در استان باید بانک اطلاعاتی معتادان مراجعه کننده به دانشگاه علوم پزشکی راه اندازی شود.

رئیس ستاد مبارزه با  مواد مخدر استان مرکزی ابراز کرد: 6/2 درصد از دانشجویانی که وارد دانشگاه می شوند قبل از ورود به دانشگاه طبق مطالعه ی ستاد،  مواد مخدر را مصرف نموده اند.

زیدوند با اعلام  مصرف 2 برابری شیشه در سال جاری نسبت به سال گذشته در بین دانشجویان گفت: باید برای جلوگیری از گرایش دانشجویان نسبت به مواد مخدر برنامه ریزی های بهتری صورت پذیرد.

وی وجود کلاس های آموزشی فعلی در دانشگاه ها را  برای دانشجویان و اساتید در راستای پیشگیری از اعتیاد مفید دانست و اظهار داشت: استفاده از ظرفیت سازمان تبلیغات اسلامی و روحانیون و  استفاده از تمامی ظرفیت های موجود تبلیغاتی برای کاهش اعتیاد در جامعه در برنامه این ستاد قرار دارد.

رئیس ستاد مبارزه با  مواد مخدر استان مرکزی همچنین از افزایش تعداد کمپ های اعتیاد در سطح استان خبر داد و بیان داشت: تعداد کمپ های استان با اضافه شدن 22 کمپ به 28 کمپ سابق تا سقف 50 کمپ رسیده است.

وی ادامه داد: در شهرستان محلات طی 7 ماهه سال جاری 344 نفر در رابطه با مواد مخدر دستگیر شده اند و در این مدت در این شهرستان 22 کیلوگرم انواع مخدر نیز کشف و ضبط شده است.

زیدوند در ادامه به تشریح برنامه های اجرا شده در شهر اراک با همکاری نهادهایی همچون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با پیشگیری از اعتیاد پرداخت و ابراز کرد: برگزاری همایش تخصصی پیشگیری از اعتیاد در ساوه ، تفرش و دلیجان، برگزاری نمایشگاه عکس اعتیاد 33 مورد در شهرستان های استان مرکزی، برگزاری نمایشگاه محصولات فرهنگی هنری در ساوه و شازند، تبلیغات و اطلاع رسانی 100 مورد، برگزاری 8 جشنواره فیلم کودک و برگزاری نمایش های خیابانی از جمله این فعالیت ها بشمار می رود.

برنامه های آموزشی پیشگیری از اعتیاد در استان مرکزی انجام شده است

رئیس ستاد مبارزه با  مواد مخدر استان مرکزی در رابطه با برنامه های آتی در خصوص پیشگیری از اعتیاد در سطح استان مرکزی هم گفت: برگزاری جشنواره ، برگزاری همایش پیشگیری از اعتیاد ، اهدای کتاب، برگزاری نمایشگاه محصولات فرهنگی و هنری، اجرای نمایش های خیابانی و برگزاری کلاس های آموزشی مهارت های زندگی با موضوع اعتیاد و پیشگیری برای اصحاب فرهنگ و هنر  از جمله این برنامه ها تلقی می شود.

سرپرست بهزیستی استان مرکزی نیز در این رابطه اظهار داشت: با توجه به گرایش جوانان به سمت شیشه اداره کل بهزیستی استان مرکزی در نظر دارد طرح کارزار رسانه ای شیشه را در نیمه ی دوم آذر ماه اجرایی نماید.

بهروز رفیعی ابراز کرد: در این طرح سعی داریم با بمباران اطلاعاتی در خصوص زیان های اعتیاد به شیشه و فواید ترک آن مردم را نسبت به این معضل اجتماعی آگاه نماییم.

هر چند دولت در زمینه کاهش مصرف قلیان اقداماتی انجام داده و سعی دارد گرایش افراطی به اینگونه مواد را بکاهد؛ اما در هر صورت این مردم و نهادهای اجتماعی و سازمان های مردم نهاد هستند که می توانند بهتر و اصولی تر با آموزش و برگزاری مراسم و اقدامات مختلف، خانتواده ها را در مسیر نیل به این هدف رهنمون سازند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا