گوناگون

رایزنی نمایندگان مذهبی امریکایی با ایران

ظرف ماه مارس گذشته سه نماینده مذهبی امریکایی از ایران بازدید کرده اند. آنان به دنبال ایجاد شرایطی برای افزایش گفت و گو میان مقام های ایرانی و امریکایی بر سر برنامه هسته ای ایران بوده اند.

به گزارش “تدبیر”، سایت تحلیلی “المانیتور” با انتشار گزارشی درباره سفر اخیر مقام های مذهبی امریکایی به ایران برای گشایش باب مذاکره ایران و امریکا بر سر برنامه هسته ای ایران به قلم “باربارا اسلاوین” مسائل ایران در آن سایت می نویسد:”ایران بار دیگر دروازه های خود برای ورود نمایندگان جمعیت های مذهبی امریکایی را گشوده است. رفت و آمدهای نمایندگان مذهبی امریکایی به ایران همزمان با ایجاد امیدهای تازه برای بهبود روابط ایران و امریکا و امکان توافق هسته ای نهایی صورت گرفته است.”
 
“باربارا اسلاوین” در بخش دیگری از گزارش خود اشاره می کند که در ماه مارس گذشته سه مقام مذهبی از امریکا به ایران سفر کرده و با مقام های سیاسی و نمایندگان مذهب شیعه دیدار کرده اند.

“اسلاوین” در این باره می نویسد:”نمایندگان یکی از گروه های کاتولیک به رهبری اسقف “ریچارد پیتز” به ایران سفر کردند. این نمایندگان که از ایالت “آیووا” راهی تهران شدند بیانیه ای را با امضای مشترک کاردینال “تئودور مک کریک” مبنی بر مخالفت با “تولید، ذخیره سازی و کاربرد هرگونه سلاح کشتار جمعی” به همراه آیت الله “علی رضا اعرافی” یکی از نمایندگان ارشد شورای عالی  حوزه علمیه قم امضا کردند.”

“المانیتور” در ادامه می افزاید:”در شش روز از ماه مارس گذشته، شش عضو گروه متشکل از نمایندگان مذهبی امریکایی با آیت الله “مرتضی مقتدایی” یکی از اعضای مجلس خبرگان دیدار کردند و ضیافتی شامی را با آیت الله “جواد شهرستانی” نماینده آیت الله “علی سیستانی” در قم داشتند.

علاوه بر آن در همین ماه نمایندگانی از گروه های کاتولیک، پروتستان و مسلمانان سنی یک هفته را در ایران گذراندند و در کنفرانسی که در قم درباره مقابله با افراط گرایی مذهبی برگزار شده بود شرکت کردند. در ماه جون گذشته نیز هیئتی دیگر از نمایندگان مذهبی از امریکا به ایران سفر کردند و سه هفته را در آن کشور گذراندند.”
 
“باربارا اسلاوین” در بخش پایانی گزارش خود خاطر نشان می سازد که همزمان با دیدار مقام های ارشد امریکایی با مقام های ایرانی و مذاکره آنان با یکدیگر درباره موضوع برنامه هسته ای به نطر می سرد دیدار چهره به چهره نمایندگان جوامع مدنی و مذهبی ایرانی و امریکایی با یکدیگر می تواند بسترهای لازم برای تعامل بیش تر امریکا و ایران در سایر عرصه را فراهم کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا