گوناگون

روایت یک نماینده مجلس از جذب پرستاران ایرانی

81240770 5828744

عابد فتاحی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اخیرا برخی از کشورهای خارجی با ارائه تسهیلات بیشتر درصدد جذب پرستاران به کشورهای خود هستند که در این راستا هم تعدادی از پرستاران اقدام به مهاجرت از کشور می کنند.

وی به آمار و ارقام در رابطه با خروج پرستاران از کشور اشاره ای نکرد و اظهار کرد: سخت بودن شغل پرستاری از یک طرف و اجرایی نشدن دفترچه تعرفه خدمات پرستاران از سوی دیگر مشکلاتی را برای پرستاران به وجود آورده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه اجرای موفق طرح تحول نظام سلامت باعث شده بیمارستانها شاهد سیل عظیم بیماران باشند گفت: اما در این میان تعداد پرستاران به ازای تخت های بیمارستانی افزایش نیافته و همین امر باعث شده ساعات کار پرستاران از 150 ساعت به 300 ساعت در ماه برسد.

وی افزود: هر پرستار تنها می تواند تعداد مشخصی بیمار را تحت مراقبت خود قرار دهد و افزایش تعداد بیماران کار سنگین پرستاران را مضاعف می کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: بر اساس دفترچه تعرفه خدمات پرستاران، پرستاران در نیمه های شب وقتی بر سر بالین بیمار حاضر شده و آمپول تزریق کرده و فشارش را می گیرند به استناد این دفترچه باید دستمزد دریافت کنند.

فتاحی اضافه کرد: اجرایی نشدن این دفترچه از یک طرف و عدم تناسب بیماران و پرستاران از سوی دیگر باعث شده کار برای پرستاران سخت تر شود و گاهی وقت ها تسلیم پیشنهادات و امکانات خارجی ها شوند و کشور را ترک کنند که این امر آسیب های جدی به جامعه وارد کرده و جامعه پزشکی را با خلاء روبه رو می کند.

وی اظهار امیدواری کرد مسوولان هر چه سریعتر به این مهم توجه کنند و اجازه ندهند سرمایه های ارزشمند جامعه پزشکی کشور نصیب بیگانگان شوند چرا که سنگینی کار و عدم تناسب تعداد پرستاران با تخت های بیمارستانی در کشور تبعات جبران ناپذیری به بار آورده و در آینده موجب نارضایتی مردم از مراکز درمانی و نارضایتی پرستاران از مسوولان می شود.

وی گفت: باید تعداد پرستاران سه برابر تعداد پزشکان یا دو برابر تعداد تخت های بیمارستانی باشد و یا در ازای هر هزار نفر جمعیت، سه پرستار وجود داشته باشد.

متوسط جهانی نیروی پرستار به تعداد تخت 56، 2 است.

در کشور استرالیا، آمریکا و کانادا این رقم حدود 7 ،6 است و حتی در بعضی نقاط به 7 هم می رسد.

در کشور ما و در بعضی بیمارستان ها، این نسبت 5/0 تا 7/0 بوده است.

8135/581/ 1495

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبير:
mail32 newsroom@irna.ir

contact تماس بی واسطه با مسئولین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا