گوناگون

روحیه و مدیریت جهادی مهم‌ترین علت موفقیت جهاد دانشگاهی

مدیر فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل گفت: روحیه‌ی جهادی نیروی انسانی و مدیریت جهادی در موفقیت جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد انقلابی مهم‌ترین عامل بوده است، چون جهادگران جهاد دانشگاهی تلاش برای خشنودی خدا و مردم را در دستور کار دارند.

«نجیبه خروشی»، مدیر فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل، در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در اردبیل، با اشاره به تشکیل جهاد دانشگاهی به فرمان حضرت امام خمینی(ره)، رهبرکبیر انقلاب اسلامی در سال 1359 تصریح کرد: این نهاد انقلابی با هدف گسترش تحقیقات، شکوفایی روحیه‌ی نوآوری برای نیل به خوداتکایی، توسعه‌ی امور فرهنگی در سطح جامعه و ایجاد پلی میان دانشگاه، بخش صنعتی و خدماتی کشور تأسیس شد.

وی با اشاره به اینکه «اقتصاد مقاومتی» یک برنامه بلندمدت و همه جانبه همراه با عزم ملی را می‌طلبد تا یک اقتصاد شایسته انقلاب اسلامی را به ارمغان آورد، خاطرنشان کرد: در ادبیات اقتصاد جهانی، اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد قوی و محکم است و برای اینکه یک اقتصاد مقاوم شود باید ترمیم شود و نهادهایی که در این زمینه دخیل هستند باید از اقتصاد آسیب‌زدایی کنند و جهاد دانشگاهی می‌تواند پشتوانه‌ی علمی مناسبی برای آن باشد که از سال‌های گذشته فعالیت در این زمینه را آغاز کرده است.

مدیر فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر ضرورت تدوین سند چشم انداز میان مدت و بلندمدت در چارچوب جایگاه و وظایف این نهاد انقلابی در نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: جهاددانشگاهی با سابقه‌ی طولانی در علم و فنآوری مطمئناً یکی از قطب‌های مهم در توسعه‌ی علم و پژوهش در جامعه بوده و خواهد بود و سهم این نهاد علمی و فرهنگی در نقشه‌ی جامع علمی کشور کاملاً مشخص شده است و در واحد اردبیل نیز متعاقب برنامه‌ریزی‌ها در این نقشه سعی شده با استفاد از توانمندی‌های استان و واحد هم‌چنین با پشتوانه‌ی علمی جهاد دانشگاهی جایگاه علمی و پژوهشی واحد حفظ شود.

خروشی افزود: با تعریف جامعی از فعالیت‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی جهاد دانشگاهی شکل‌گیری و راه‌اندازی مراکز علم و فنآوری، راه‌اندازی مرکز مطالعات فرهنگی را در برنامه درازمدت پیش‌بینی و تلاش کردیم در تهیه‌ی برنامه‌ی توسعه‌ی سه ساله پنجم، جهت‌گیری کاری خود را بر مبنای فعالیت گسترده‌ی فرهنگی و مطالعات فرهنگی شاخص تعریف کنیم.

وی، تجاری‌سازی را تبدیل علم به محصول دانست و گفت: ایده‌ها و دستآوردهای پژوهشی دانشگران نظام آموزش عالی در صورت تجاری شدن می‌تواند به ثروت‌ آفرینی، کارآفرینی و در نهایت به توسعه و رفاه اجتماعی و اقتصادی منجر شود. برای تحقق تجاری‌سازی یافته‌های علمی لازم است فرآیند، روش‌ها و عوامل شکل‌دهنده و زمینه‌ساز مشخص شوند تا در تصمیم‌گیری برای تجاری‌سازی استفاده شود.

مدیر فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل افزود: از دیدگاه نظام ملی نوآوری، تجاری‌سازی دستآوردهای پژوهشی، اهمیت و جایگاه ویژه در نظام‌های علمی، فنی، اقتصادی و اجتماعی دارد. باوجود اهمیت و ارزش زیاد تجاری‌سازی دستآوردهای پژوهش‌های علمی، همواره در فرآیند تجاری‌سازی مسایل و مشکلات زیادی وجود دارد که مانع از تحقق اهداف تجاری‌سازی می‌شود که در این راستا کارشناسان و کارگروه‌های تخصصی ایستگاه‌های خدمات تجاری‌سازی جهاد دانشگاهی، با اجرا کردن ابتکار عمل خود، ارتباط میان صاحبان ایده، سرمایه‌گذاران و مدیران بنگاه‌های اقتصادی را برقرار کرده و با اطلاع‌رسانی از طریق سایت و مراکز جهاد دانشگاهی در سراسر کشور، بستری برای شناسایی، کارشناسی و راهکارهای اجرا شدن ایده به محصول و محصول به بازار را فراهم کرده است.

خروشی اظهار کرد: کارآمدی دانش در جامعه اسلامی آن چیزی است که جهاد دانشگاهی در پی آن است و تطبیق دانشگاه و دانشجوی مسلمان در جامعه‌ی اسلامی هم به‌لحاظ دینی و هم از لحاظ علمی کاری است که می‌توان آن را هم‌چون جهاد اکبر و عمل به وظیفه‌ی شرعی در قبال جامعه، به همراه تزکیه نفس دانست، از این‌رو کار اصلی این نهاد همواره بسترسازی جهاد اکبر در نهاد علم و صنعت به‌ویژه در حوزه‌ی فرهنگی است.

وی، گفت: اهمیت و نقش مدیریت جهادی در توسعه و پیشرفت کشور غیرقابل انکار است با توجه به فراگیری حضور نسل جوان فرهیخته و دانشگاهی در جهاد دانشگاهی و نیرو‌های جوان و با تفکر جهادی می‌توان از این فرصت برای ترویج و گسترش تفکر و مدیریت جهادی در میان نسل جوان استفاده کرد.

مدیر فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل میزان استفاده از توانمندی‌های و دستآورد‌های جهاد دانشگاهی در سطح استان اردبیل را ضعیف برشمرد و افزود: نو پا بودن جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل از یک سو و آشنا نبودن مدیران ارشد استانی سابق با فعالیت‌های علمی، فرهنگی، پژوهشی و آموزشی جهاد دانشگاهی از سوی دیگر باعث شده که جهاد دانشگاهی در سال‌های گذشته در حد مطلوب مورد استقبال واقع نشده و مردم استان از توانمندی‌ها و قابلیت‌های این نهاد انقلابی بی‌بهره باشند و جهاد دانشگاهی با این همه گستره‌ی فعالیت افتخارآمیز در زمینه‌های درمان نازایی، فرهنگی و آموزشی توانسته به استان خدمات ارائه کند.

وی افزود: با روی کار آمدن دولت «تدبیر و امید» تعامل واحد استان با مسئولان ارشد استانی بسیار مطلوب بوده و هم‌اکنون زمینه‌ی ارائه خدمات بهتر و مطلوب‌تر به مردم و استفاده‌ی نهاد‌های دولتی و غیردولتی از توانمندی‌های این نهاد انقلابی فراهم شده است.

مدیر فرهنگی جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: واحد استان اردبیل، همواره در پی توسعه‌ی امور فرهنگی در سطح جامعه از طریق همکاری با حوزه و دانشگاه‌ها و دیگر نهادها هم‌چنین گسترش تحقیقات و استعداد‌ها در سطح جامعه برای نیل به خوداتکایی و گسترش طرح‌های کاربردی از طریق پیوند با مراکز تحقیقاتی و فرهنگی بوده است.

خروشی با اشاره به رسالت اطلاع‌رسانی جهاد دانشگاهی با دو رسانه موثر و نافذ در کشور از جمله خبرگزاری ایسنا و ایکنا، یادآور شد: نقش رسانه‌های گروهی از جمله مطبوعات و خبرگزاری‌ها نباید از اصول و نقش‌های حرفه‌ای و مورد انتظار دور شود و باید با پیشرفت‌های روز دنیا حرکت کنند و از آن عقب نماند و در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و آثار آن تا حد امکان مستقل بوده و منفعل نباشد و جهاد دانشگاهی نیز با رعایت این موارد در رسانه‌های منتسب به خود می‌تواند جایگاه رسانه‌ای خود را در سطح دنیا ارتقاء دهد.

وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی می‌تواند با رسانه‌های تحت مسئولیت خود بعنوان یک کانون مقدس که وظیفه‌ی اصلاح و تربیت جامعه را برعهده دارد عمل کند. چون عمده‌ترین نقشی که برای وسائل ارتباط جمعی و رسانه‌ها تعریف شده عبارت از فرهنگ‌سازی، آموزش، اطلاع‌رسانی و ایجاد مشارکت اجتماعی است و حضرت امام(ره) نیز در این خصوص به صراحت فرموده است: «همه‌ی رسانه‌ها مربی یک کشور هستند، باید تربیت کنند کشور را» و این جمله حکیمانه حضرت امام نشان‌دهنده‌ی نهایت تعالی یک رسانه است.

مدیر فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل با بیان اینکه جهاد دانشگاهی بعنوان نهادی انقلابی و برآمده از انقلاب اسلامی، در طی سال‌های گذشته فعالیت‌های گسترده‌ای را در حوزه‌های مختلف فرهنگی و پژوهشی به منصه‌ی ظهور رسانده است، تصریح کرد: تعمیق گرایش و باورهای دین و آگاهی‌های سیاسی نسل جوان به‌ویژه دانشجویان از وظایف دیگر این نهاد انقلابی است اما هدف از برگزاری برنامه‌های سیاسی – اجتماعی آشنا‌ کردن دانشجویان با مشکلات و نیازهای فرهنگی – اجتماعی کشور، طراحی برنامه‌های مناسب برای گفت‌وگو و تبادل نظر دانشجویان با صاحب‌نظران و شخصیت‌های فرهنگی – سیاسی کشور، فراهم کردن زمینه برای معرفی گرایش‌ها و افکار سیاسی برای ارتقای سطح آگاهی و افزایش قدرت تحلیل سیاسی دانشجویان و فراهم‌ کردن زمینه برای مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های سیاسی – اجتماعی است بنابراین آشنایی با سیاست در جامعه به دور از سیاست‌زدگی یک ضرورت است و جهاد دانشگاهی نیز باید از سیاست‌زدگی دوری کند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا