گوناگون

رییس اندیشکده تدبیر آب ایران: یک دهم حجم آب زیرزمینی کشور صرف تولید پسته می شود

81156012 5681048

به گزارش ایرنا، ˈاحمد علویˈ شامگاه چهارشنبه در نشست اعضای انجمن پسته ایران در کرمان افزود: در کرمان مصرف آب های زیرزمینی یک میلیارد مترمکعب بیلان منفی است و هر جا که پسته کاشت می شود هیچ جایی غیر از نقاط ممنوعه بحرانی نیست.

وی ادامه داد: امسال بارندگی نرمال در استان کرمان به میزانی بوده که سومین استان کشور از نظر بارندگی نرمال محسوب می شود که این موضوع بر منابع آب زیرزمینی اثرگذاری دارد.

علوی بیان کرد: اگر آب های زیرزمینی به میزان 70 متر افت کنند در شرایطی که چاههای برداشت آب را ببندیم 75 سال طول می کشد تا به نقطه پایداری اول خود برسد و اگر در شرایط خشکسالی باشیم این مدت زمان 175 سال خواهد بود.

رییس اندیشکده تدبیر آب ایران تصریح کرد: در دشت رفسنجان نشست زمین بیش از 180 سانتیمتر است و به طور کلی و میانگین در طول سال های گذشته 14 مترمربع آب زیرزمینی پایین رفته است.

وی افزود: بحران عظیمی در بحث منابع آب تجدید پذیر زمینی در کشور اتفاق افتاده است که سال های پیش علت آن را خشکسالی و بحران آب مطرح می کردند اما اکنون وزیر نیرو بحث مدیریت آب کشور را دلیل رسیدن ما به این بحران مطرح کرده است.

علوی، ادامه داد: اگر ما از سال 70 تا سال گذشته 600 میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی کرده باشیم، به تنهایی برداشت اضافی در محصول پسته تمام سرمایه گذاری در ذخیره آب در طول این سال ها را از بین می برد.

وی افزود: اگر در گذشته امکان افزایش برداشت از منابع آب زیرزمینی را نمی دادند می توانستیم در استان تولید پسته را به حدود 250 هزار تن برسانیم.

رییس اندیشکده تدبیر آب ایران گفت: با داشتن مدیریت تاثیرگذار و عزم منطقه ای برای بهره وری بیشتر می توان بگونه ای شود که دشت رفسنجان تلفات فوق العاده ای نداشته باشد.

علوی افزود: انجمن پسته ایران قدیمی ترین تشکل تولید کننده محصولات کشاورزی است اما در فضاهای اجرایی یک صدم هم تاثیرگذار نبوده است.

وی بیان کرد: اگر تاثیرگذاری لازم وجود داشته باشد می توانیم در کشاورزی آبی که در یک مزرعه در حال تلف شدن است را از نقطه ای به نقطه دیگر استان انتقال دهیم.

وی اظهار کرد: انجمن پسته بدون تشکل های صنفی آب نمی تواند در زمینه آب کاری را انجام دهد.

استان کرمان از مهمترین مناطق تولید محصول پسته کشور است.ک/2

7443/2624

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا