گوناگون

زنان برای توسعه جوامع بشری باید مورد توجه قرار گیرند

81135526 5646196

به گزارش خبرنگار ایرنا، ˈاشرف السادات بروجردیˈ عصر چهارشنبه در جمع دانشجویان انجمن اسلامی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان افزود: زنان اگر احساس آرامش و آسایش داشته باشند، بقیه ارکان جامعه نیز می توانند به آرامش دست یابند.

به گفته وی، نقش و جایگاه جوامع بشری نباید در توسعه و پیشرفت جوامع فراموش شود، باید مانند تمام انسان ها نیز به زنان کرامت داد و نباید فراموش کرد که زنان منشاء کرامت هستند.

وی تصریح کرد: دختر جوان اگر شرایط تحصیل، امکانات رشد و تحصیل به همراه آگاهی برایش فراهم شوذ، می تواند به همه انسان ها و نسل های بعدی کمک کند و بدانیم که انسان دارای شخصیتی است که می توان آن را به رشد و تعالی رساند.

وی با بیان این که ما در کشوری زندگی می کنیم که مدعی دین داری و اسلامیت است ادامه داد: چنین جامعه ای باید به رشد و تعالی برسد، زیرا مساله رشد و تعالی در اسلام تاکید شده است.

بروجردی گفت: در بحث جمهوریت کشور نیز باید باور و اعتقاد داشته باشیم که مفهوم و نگرش آن باورها، اعتقاد و ایدئولوژی است که جامعه را به رشد و تعالی می رساند.

معاون وزیر کشور دولت هشتم افزود: امام خمینی (ره) بر مساله جمهوریت تاکید داشتند، زیرا اعتقاد داشتند که همه آحاد مردم تک به تک، در جامعه نقش داشته باشند و ما نیز باید بدانیم که می توانیم در جامعه نقش داشته باشیم و دارای سهم باشیم و بتوانیم سهم خود را ادا کنیم و سهم تاثیر خود را بنگریم و کجا ثمربخش باشیم.

به گفته بروجردی، نباید فکر کرد رفتار ما منفک از جامعه است، بلکه هر جائی می توانیم نقش آفرینی در جامعه داشته باشیم.

وی اظهار کرد: جمهوری در واقع به معنای این است که مردم شاید نوسانات داشته باشند، اما از دین جدا نمی شوند و خود به این نظام یعنی جمهوری اسلامی آری گفتند و رای مثبت دادند که جمهوری ما با سابقه دینی و باور اسلامی که باور همه آحاد مردم بود، بنا شد.

وی یادآور شد: زن در جمهوری اسلامی ایران، ویژگی ها و رویکردی دارد که این رویکرد می تواند برای همه آحاد مردم تعریف شود، اما این بدان معنا نیست که زنان در خانه بنشینند و زاد و ولد داشته باشند و بچه تربیت کنند و نه این که خانه و زندگی را رها کرده از تربیت فرزندان دست بردارند و به دنبال کار بروند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی گفت: مردم به خصوص زنان می خواهند حق انتخاب برای زندگی داشته باشند، می خواهند وارد فعالیت های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی شوند و در این کار مشارکت داشته باشند، نه این که عده ای در گوشه ای بنشینند و برای آنان تصمیم گیری کنند.

بروجردی افزود: عده ای نمی توانند خود را قیم و پیشبرنده ما بدانند که می توانند بجای زنان تصمیم بگیرند که نمونه بارز آن مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی در خصوص افزایش نسل است که با تصمیمات خود در واقع می خواهند زنان را محدود کنند.

وی با بیان این که اگر کسی به زنی اهانت کند و یا این که او را کرامت نکند، خودش کرامتش را از دست داده، خاطرنشان کرد: امروز جامعه اسلامی ما نیاز دارد تا زنان در یک حرکت فراگیر، به بازخوانی نقش خود بپردازند، که با آگاهی می توان به این نقش ها رسید.

وی تصریح کرد: زنان باید اطلاعات خود را افزون کنند تا جامعه از رشد کافی برخوردار باشد و اگر زن آگاه شود، جامعه آگاه خواهد شد که این آگاهی باز هم توسط زنان به عنوان مادران به نسل های بعدی منتقل می شود.

بروجردی تاکید کرد: جامعه ما یک جامعه اسلامی و دینی است که نقش زن می تواند در این جامعه الهام گرفته از مباحث دینی، روایات و احادیث باشد.

معاون وزیر کشور در دولت اصلاحات با اشاره به این که شریعت برای ما مهمتر از فقه است، ادامه داد: فقه برداشت علما است، اما اساس شریعت را نمی توان تعییر داد، شریعت به ما می گوید، انسان (بدون اشاره به زن و یا مرد بودن) دارای کرامت است و زنان به عنوان موجوداتی در این جهان مولد هستند و به نوعی رحمت العامین می باشند و مبنای الگوئی (که قرآن نیز به آسیه و همسر یکی از پیامبران اشاره دارد) می توانند باشند.

وی افزود: زن یک انسان است و مختار و صاحب اندیشه می باشد و می توانند ترسیم گر راه خود و نسل های بعدی باشند.

وی در ادامه با اشاره به این که ما تابعیت محض و بی چون و چرا را قبول نداریم، اظهار کرد: این مساله در فرهنگ دینی، اعتقادی و شیوه و سنت پیامبر (ص) و ائمه (ع) نیست، بلکه در جوامع اسلامی همه آزاد هستند.

بروجردی یادآور شد: ما زمانی می توانیم به زندگی معنا ببخشیم که انسان آزاده باشیم و درست حرکت کنیم، فکر ما کاملا تعیین کننده می باشد، روشنگرانه راه نشان می دهد و در واقع تفکرات ما اساس هر اقدامی می باشد.

معاون وزیر کشور دولت هشتم تاکید کرد: یک زن باید آزادانه بیاندیشد، آگاهانه حرکت کند، زیرا آگاهی و برخوردار شدن از حقیقت و واقعیت جامعه، راه رستگاری ما است و اگر این آگاهی را نداشته باشیم نمی توانیم پیروزی و رستگاری را به ارمغان بیاوریم.

وی اظهار کرد: زنان به عنوان نیمی از جامعه، می خواهند در فعالیت ها و مقدرات اصلی مملکت دخالت کنند و اگر قرار باشد، زنان چشم جامعه نباشند و چشم خود را به اطراف ببندند، جامعه روی سعادت نخواهد دید و بر این اساس ما باید با دقت نظر، ژرف اندیشی و آگاهانه همه چیز را رصد کنیم، زیرا این دقت نظر، می تواند به خوبی به نسل های بعدی جامعه منتقل شود.

7467/579

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا