گوناگون

سایت دفن زباله خاش وضعیت مطلوبی ندارد

فرماندار شهرستان خاش گفت: موضوع سلامت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و در کشور ما برای ارتقاء شاخص‌های سلامت برنامه‌ها و طرح‌های متنوعی اجرا شده و همچنان در حال اجرا است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه سیستان و بلوچستان، محمد اکبر چاکرزهی در نشست اعضاء کار گروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان خاش افزود: از اجرای طرح تحول سلامت بعنوان نقاط قوت و شاخص‌های خدمت در دولت تدبیر و امید یاد کرد و افزود: رضایت مقام معظم رهبری و مردم از مزیت‌های ممتاز این طرح بوده است.

وی با اشاره به اهمیت توجه به سلامتی افراد جامعه اظهار کرد: همه‌ی دستگاه‌ها به نوع مختلف در امر تامین سلامت افراد جامعه دخیل هستند، لذا توصیه ما به مدیران و مسئولان این است که به این مقوله بسیار مهم نگاه مثبتی داشته باشند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان خاش نیز گفت: در شرایط حاضر سایت دفن زباله در این شهرستان وضعیت مطلوبی ندارد.

عبدالرضا میر اولیایی اظهار کرد: سایت دفن زباله در شهرستان خاش به یک محیط مناسب برای جانمایی و نیز انجام اقداماتی مانند فنس‌کشی، ایجاد ترانشه، استقرار دائمی یک دستگاه بولدوزر و غیره نیازمند است.

وی با تاکید بر جمع‌آوری زباله‌ها و نخاله‌های ساختمانی از سطح شهر و نقاط روستایی، ضرورت ساماندهی فوری سایت‌های دفع زباله در حاشیه شهر، جوژک و رودهینار برای تامین سلامت افراد جامعه و سلامت محیط زیست و دام‌های مردم، حیوانات و نیز حفاظت از گونه‌های منحصر بفرد گیاهی را خواستار شد.

وی افزود: اتلاف سگ‌های ولگرد در مناطق شهری، روستایی و عشایری نیز باید مورد توجه شهرداری، بخشداری‌ها و دهیاران قرار گیرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه خطرات ابتلا به بیماری التور تا نیمه آبان ماه همچنان وجود دارد بر ضرورت تامین آب شرب سالم و بهداشتی ساکنان نقاط شهری، روستایی و عشایری تاکید کرد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه در آستانه فصل بارش‌ها قرار داریم و احتمال جمع‌آوری آب در برکه‌ها و حاشیه رودخانه‌ها و کانال‌های هدایت آب‌های روان و سطحی وجود دارد، باید تدبیری برای خشکاندن این آبها اندیشیده شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان خاش همچنین برضرورت جلوگیری از ورود دام‌های غیرمجاز تاکید و تصریح کرد: با توجه به اینکه در شهرستان خاش دو مورد ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو مشاهده شده و مبتلایان به آن فوت شده‌اند، ضرورت دارد که دستگاه‌های مرتبط با جمع‌آوری دام‌های غیرمجاز و یا حداقل کنترل بهداشتی نگهداری و ذبح این دامها اقدام کنند.

میراولیایی گفت: از ورود اتباع خارجی غیرمجاز و تردد متکدیان پاکستانی که ناقل انواع بیماری‌ها و از جمله بیماری‌های تب دانگ و ابولا، آنفلوآنزا و غیره هستند، نیز باید بصورت جدی جلوگیری شود.

وی همچنین با اشاره به در پیش بودن عید سعید قربان و ذبح گسترده دام‌های سبک و سنگین توسط شهروندان خاش اظهار کرد: باید تدابیری اندیشیده شود، تا شهروندان نسبت به ذبح بهداشتی دام در محیط کشتارگاه صنعتی اقدام کنند.

وی گفت: در این راستا شهرداری با همکاری دامپزشکی و شبکه بهداشت و ارگان‌های ذیربط دیگر باید برای مردم خدماتی را در نظر بگیرند تا سلامت جامعه و افراد تامین شود.

وی همچنین بر ضرورت رعایت نکات بهداشتی نگهداری و ذبح دام‌های قربانی و اطمینان از مصرف گوشت سالم توسط شهروندان تاکید کرد.

در این نشست در خصوص اجرای برنامه‌های هفته سلامات سالمندان و نیز هفته سلامت روان، برخورد با متخلفان رهاسازی فاضلاب، جمع‌آوری و دفع بهداشتی زباله‌ها، اتلاف سگ‌های ولگرد، جمع‌آوری پر کنی‌های غیربهداشتی مرغ و مراکزغیربهداشتی عرضه مرغ زنده، رعایت موارد بهداشتی در هنگام دید و بازدیدهای عید و دیدار با حجاج، توجه به سلامت روان، ذبح بهداشتی دام‌های قربانی و فعال کردن اکیپ‌های نظارت و کنترل بهداشتی دام‌های مردم بحث و تبادل نظر شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا