گوناگون

سرانه مصرف خانگی آب در مشهد بین 140 تا160 لیتر در شبانه روز است

81214186 5783471

علیرضا طباطبایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سال جاری میزان بارندگی شهر مشهد نسبت به متوسط بلند مدت حدود 31 درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه تعداد مشترکین آب شهر مشهد از 350 هزار مشترک در 20 سال گذشته به بیش از یک میلیون و 65 هزار مشترک در سال جاری رسیده است، گفت: در سال 1355 سرانه آب هر شهروند مشهد در سال شش هزار متر مکعب بود که این رقم اینک به هزار و 600 متر مکعب در سال کاهش یافته است.

طباطبایی اظهار کرد: آب مشهد از منابع زیرسطحی، سطحی و عمیق تامین می شود و خشکسالی های پیاپی تاثیر مستقیم بر وضعیت تامین آب گذاشته است.

وی ادامه داد: برای پایدار ماندن وضعیت توزیع آب باید اقدامات خاصی در حوزه های مختلف مدیریت تامین، توزیع و مصرف انجام شود.

طباطبایی با بیان اینکه توان تولید آب و افزایش این توان نیز حدی دارد، افزود: اگر مصرف از تولید بالاتر رود با کمبود مواجه خواهیم شد.

وی با تاکید بر اینکه نبود آب دغدغه است و کاهش این دغدغه نیازمند تلاش همگانی است، اظهار کرد: مدیریت مصرف مقوله مهمی است که مشارکت همگانی را می طلبد.

وی گفت: در هر دقیقه دوش گرفتن 16 تا 20 لیتر آب هدر می رود، و به طور معمول یک چکه متعارف در طول سال حدود 10 هزار لیتر آب را هدر می دهد.

مدیرعامل آبفای مشهد ضمن تاکید بر فرهنگ سازی و اشاعه مدیریت مصرف تاکید کرد: باید با مدیریت بر تامین آب نظیر استفاده از منابع جدید و تغییر الگوی کشت، با حفظ شرایط مطلوب، بخش صرفه جویی شده آب را به سوی شرب هدایت کرد.

طباطبایی با بیان اینکه صرفه جویی به معنای درست مصرف کردن است، گفت: عموم مردم و مسوولین باید به سوی اصلاح الگوی مصرف حرکت کنند./3

7505 /664

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا