گوناگون

سفره کشاورزان گیلانی رنگین می‌شود

برخی شالیکاران استان گیلان، در کنار تولید سالانه بیش از 700 هزار تن برنج، محصول دیگری از شالیزارهای پرآب، بر سرسفره‌های خود می‌برند. ماهی، محصولی است که به طور همزمان با برنج در شالیزارها پرورش داده شده و چند روز مانده به برداشت برنج، در تور شالیکاران می‌افتد و موجب رنگین شدن سفره کشاورزان می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه گیلان، استان گیلان با داشتن 238 هزار هکتار شالیزار مقام دوم تولید برنج را در کشور دارد، اما تولید برنج به تنهایی نمی‌تواند معیشت شالیکاران را تامین کند و به همین دلیل کشاورزان پس از برداشت برنج به کشت دوم محصولات کشاورزی از جمله پرورش راتون می پردازند، البته کشت توام اردک با ماهی و برنج از جمله راهکارهایی است که می‌تواند علاوه بر حفظ محیط زیست استان به جهت کاهش استفاده از سم و کود کشاورزی در افزایش درآمد کشاورزان نیز موثر باشد.

افزایش کشت توام ماهی و اردک با برنج علاوه بر افزایش تولید گوشت ماهی و اردک که به سلامت مردم نیز کمک می‌کند موجب تولید گوشت سالم و ارگانیک در استان می‌شود.

سمیه، یکی از زنان کشاورز شهرستان رشت که دانشجوی رشته مهندس کشاورزی نیز است به خبرنگار ایسنا گفت: اگرچه طرح پرورش همزمان برنج و ماهی علاوه بر افزایش تولید و سرانه مصرف ماهی، برای شالیکاران سودآور است اما آگاه نبودن همه شالیکاران از مزایای اجرای این طرح رغبت شالیکاران را برای پروتئینی کردن شالیزارهایشان کم کرده است.

وی افزود: بی شک با به جریان افتادن حمایت‌های مالی گذشته از جمله اختصاص یارانه و تسهیلات بانکی، شالیزارهای گیلان سفره‌های شالیکاران را رنگین خواهد کرد.

داداش پور، مدیر امور ترویج سازمان جهاد کشاورزی گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه پرهیز از تک محصولی و آگاهی بخشیدن به کشاورزان در همت گماردن به کشت دوم و سوم از جمله اولویت‌های کاری امور ترویج جهادکشاورزی است، گفت: کشت توام برنج با ماهی و اردک فعلا در حد طرحهای ترویجی است و باید فراگیر شود.

شعبان نژاد، رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه برخی شالیزارها بعد از برداشت برنج 8 ماه از سال بلا استفاده می‌مانند، خاطرنشان کرد: کشت دوم و کشت توام از جمله اقداماتی است که در صورت استقبال کشاورزان می‌تواند جهشی موثر در اقتصاد کشاورزی گیلان ایجاد کند.

حبیب جهان ساز، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه کشت توام برنج و ماهی موجب تولید برنج ارگانیک و همچنین ارتقای درآمد کشاورزان می‌شود، افزود: گیلان استانی است که پتانسیل بالایی در این بخش دارد. کاهش هزینه‌های مبارزه با آفات و افزایش تولید ماهی از جمله مزایای انجام این فعالیت است. کشاورزان شهرستانهای انزلی، رضوانشهر و رشت بیش از دیگر شهرستانهای گیلان به تولید توام برنج و ماهی پرداخته‌اند.

وی با اشاره به اینکه امسال 300 شالیکار گیلانی از اواسط اردیبهشت 360 هزار قطعه انواع بچه ماهی گرمابی را در 300 هکتار از شالیزارهایشان رها کرده و پس از یک دوره 4 ماهه از اواسط مرداد برداشت این ماهیان را آغاز کرده‌اند، اضافه کرد: مهمترین ماهیان گرمابی که در شالیزارها بطور همزمان با برنج پرورش داده می‌شوند از گونه فیتوفاک، بیگ هد، آمور و کپور است.

جهان ساز گفت: از هر هکتار شالیزار می‌توان یک تن ماهی گرمابی به ارزش 5 میلیون تومان برداشت کرد. پیش بینی می‌شود امسال با برداشت حدود 300 تن ماهی از شالیزارهای گیلان، 15 میلیارد ریال درآمد نصیب شالیکاران استان شود.

وی ادامه داد: بچه ماهیان رها شده در شالیزارها در طول دوره رشد از لارو حشرات، کرمهای ساقه خوار و علف های هرز برای تغذیه استفاده می‌کنند، بدین ترتیب با کاهش و حذف مصرف سموم، علاوه بر جلوگیری از آلودگی محیط زیست و صرفه جویی در هزینه‌های داشت برنج، محصول ارگانیک هم تولید خواهد شد.

معاون سازمان جهاد کشاورزی گیلان، فضولات ماهی کپور که حاوی فسفرو نیتروژن است را بهترین کود برای رشد برنج دانست و گفت: حرکت بچه ماهیان در کف شالیزار سبب تجزیه بهتر مواد و رشد سریعتر برنج می‌شود.

وی افزود: شالیکاران گیلانی با تولید سالانه 300 تن ماهی در شالیزارها، علاوه بر تامین نیاز بخشی از پروتیئن سفره‌های خود، با افزایش تولید ماهیان پرورشی، بخشی از نیاز بازار مصرف را هم تامین می‌کنند.

جهان ساز افزود: 15 هزار هکتار از 238 هزار هکتار شالیزار گیلان، مستعد پرورش همزمان برنج و ماهی است و هم اکنون در سازمان جهاد کشاورزی گیلان در حال بررسی علت استقبال ضعیف کشاورزان در اجرای این طرح هستیم.

جهان ساز تصریح کرد: یکی از دلایل مهم نپرداختن کشاورزان به کشت توام برنج با ماهی این است که اطمینان لازم به تامین آب ندارند، این در حالیست که با استفاده از منابعی چون سد شفارود و پلرود می توان کارهای زیربنایی برای کشاورزان را در این بخش تامین کرد و در حال انجام این کار نیز هستیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا