گوناگون

سقط، معضلی اساسی در اغلب گله‌های دامی کشور

استادتمام گروه مهندسی علوم دام دانشگاه رازی گفت: سقط، معضلی اساسی در اغلب گله‌های دامی کشور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، پروفسور حامد کرمی شبانکاره در این خصوص اظهارکرد: فقدان سازمان یا مرکزی که با عنوان نظارت و کنترل و پیگیری مسائل تولیدمثلی گله‌های دام کشور فعالیت کند، از مشکلات اساسی این بخش محسوب می‌شود.

وی افزود: به عنوان مثال سقط به عنوان یک معضل اساسی در غالب گله‌های دامی، مضرات فراوانی را باعث می‌شود که متاسفانه بدلیل نبود مرکز مورد اشاره، تاکنون اقدام موثری در خصوص رفع این مشکل انجام نپذیرفته است.

این محقق برجسته دانشگاه رازی در خصوص انجام کارهای کاربردی در زمینه تخصصی خود تصریح کرد: علاوه بر انجام فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در دانشگاه در همان بدو ورود به استان کرمانشاه انجام مشاوره تولیدمثل گله‌های بزرگ گاو شیری را نیز عهده دار بوده‌ام و سهم کوچکی در تولید شیر و گوشت استان دارم.

پروفسور کرمی شبانکاره معتقد است: با توجه به شرایط موجود کشور و در حال توسعه بودن مملکت، نیاز به تحقیقات اقتصاد محور و هدفمند که توانایی حل مشکلات دامپروری را داشته باشد، داریم.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه بیماری‌های تولید مثلی دام‌ها را شناسایی می‌کنید، گفت: در ویزیت‌های مداوم و هفتگی و طبق یک برنامه خاص در گاوهایی که زایش انجام داده‌اند، معاینه و درمان انجام می‌پذیرد و سپس شرایط لازم را جهت باروری مجدد فراهم می‌کنیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا