گوناگون

سود بالای تسهیلات بانکی سرمایه گذاری در بخش کشاورزی را کاهش می دهد/ تصمیم شورای پول واعتبار منطبق بر واقعیت اقتصادی نیست

81220829 5795009

ایرج ندیمی روز دوشنبه درگفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا ضمن مخالفت با افزایش نرخ سود بانکی در بخش کشاورزی، افزود: به عنوان نایب رئیس کمیسیون کشاورزی در انتخاب گزینه افزایش سود بانکی در بخش کشاورزی پیگیر این موضوع هستم که چرا علامت مثبتی به بخش کشاورزی ارایه نشده است.

وی اظهار داشت: این واقعیت را باید بپذیریم که تعرفه برای واردات و سود برای تسهیلات دو علامت برای تولید است که تولید داخلی، اشتغال و صادرات را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی با بیان اینکه کشوری که در تحریم به سر می برد، باید امنیت غذایی لازم را داشته باشد، گفت: امنیت غذایی ایجاب می کند که در بخش کشاورزی رویکرد جدید اتخاذ شود که در این راستا باید برای آن علامت های اقتصادی درستی را تبیین کرد.

وی افزود: اگر نرخ سود بانکی بخش کشاورزی را با سایر بخش ها برابر بگیریم بدان معنی است که سرمایه گذاری در بخش کشاورزی با بخش های دیگر تفاوت چندانی برای ما ندارد و این امر سبب می شود تا بسیاری از سرمایه گذاران، بخش کشاورزی را برای سرمایه گذاری انتخاب نکنند.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس این سئوال را طرح کرد که چرا در بخش کشاورزی منابع ترجیحی وجود ندارد و در حالی که بخش کشاورزی با کمبود منابع آبی و خاکی، نهاده های اولیه تولید، کمبود ماشین آلات و غیره مواجه است، بخش های دیگر با چنین مشکلاتی روبرو نیستند.

ندیمی گفت: اگر به دنبال افزایش میزان تولیدات کشاورزی، اشتغال و کاهش واردات و استفاده از سرمایه گذاری در بخش کشاورزی هستیم باید نرخ سود تسهیلات بانکی بخش کشاورزی کمتر از سایر بانک ها شود.

وی تاکید کرد: بانک کشاورزی به عنوان بانک دولتی و تخصصی بخش کشاورزی باید بتواند از بخش کشاورزی و بهره برداران آن حمایت کند زیرا اگر قرار باشد عملکرد بانک کشاورزی نیز همانند سایر بانک ها باشد، حفظ بانک کشاورزی برای این بخش مفهومی ندارد.

وی اظهار داشت: حفظ بانک کشاورزی بدان معنی است که از لحاظ منابع مالی و ترجیح رویکرد بتواند تحولات جدیدی در بخش کشاورزی ایجاد کند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: معتقدم، تصمیم شورای پول و اعتبار، غیرمنطقی و منطبق بر واقعیت اقتصادی نیست، واقعیت های اقتصادی ما بیانگر آن است که اگر می خواهیم مردم به سمت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی حرکت کنند، باید منابع ترجیحاتی نیز در این بخش ایجاد کنیم.

ندیمی، جایگاه کشاورزی را پراهمیت دانست و تصریح کرد: کشاورزی و تامین امنیت غذایی کشور آنقدر از اهمیت برخوردار است که باید سود بانکی آن پائین تر از سود دیگر بانک ها باشد و یا آنکه دولت آن را از محل وجوه اداره شده، تامین کند.

وی افزود: حرکت در راستای اقتصاد رقابتی و برابرسازی بخش ها در شرایط کنونی کشور ما پذیرفتنی نیست، برای ایجاد وضعیت مناسب در کشور باید رویکردمان نیز متناسب باشد که یکی از این رویکردها کاهش نرخ سود بانکی بخش کشاورزی است تا بتوان سرمایه گذاری های این بخش را افزایش داد تا بخشی از سرمایه های مردم نیز در کنار تسهیلات بانکی با دریافت سود پائین به سمت بخش کشاورزی هدایت شود.

اقتصام(4)9186**1558

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا